Nu exista niciun antreprenor care sa astepte cu bucurie ziua controlului fiscal. Insa acestea fac parte din viata unui antreprenor. Mai devreme sau mai tarziu vei avea parte de un control, indiferent daca exista sau nu probleme fiscale cu firma ta si indiferent daca esti pregatit pentru el sau nu. Si din moment ce controlul fiscal este inevitabil, e mult mai bine sa pregatesti firma pentru el, decat sa fii luat prin surprindere. Iata ce ar trebui sa ai in vedere:
Casa de marcat
Desi exista si exceptii, majoritatea afacerilor care intreprind activitati comerciale au nevoie de case de marcat. Iar daca afacerea ta foloseste o casa de marcat, atunci poti fi sigur ca aceasta va fi primul lucru pe care il vor verifica inspectorii in timpul unui control. De asemenea, daca lucrezi cu numerar, va trebui sa intocmesti si un registru de casa, in care ar trebui inregistrate toate incasarile si platile in numerar, efectuate prin casieria unitatii.
Inspectorii vor scoate raportul X al casei de marcat, care le arata totalul vanzarilor pana in momentul controlului. De asemenea, vor solicita documente justificative, precum facturi, chitante sau bonuri, pentru sumele de bani scoase din unitate, pentru plata furnizorilor, utilitatilor si salariilor, precum si pentru alte cheltuieli. Nu in ultimul rand, va trebui sa le pui la dispozitie inspectorilor cartea de interventii, declaratia de instalare si registrul special al casei de marcat. Acestea vor fi si ele verificate de catre inspectori.
Toate vanzarile tale trebuie sa treaca prin casa de marcat. Tocmai de aceea e foarte important sa te asiguri ca emiti bonuri fiscale pentru produsele pe care le vinzi. Ar trebui sa ai mereu la dispozitie suficiente role pentru case de marcat si imprimante POS. In caz contrar, va trebui sa opresti vanzarile pana poti imprima bonuri fiscale din nou - altfel, risti ca la un control sa suporti consecintele legale. Amenzile pornesc de la 3.500 de lei si pot ajunge pana 27.500 de lei, iar in cazurile mai grave se poate ajunge chiar la suspendare activitatii operatorului economic.
Stocurile de marfa
Daca firma pe care o detii comercializeaza produse, stocul tau de marfa va fi verificat de catre inspectori in cazul unui control. Acestia vor fi interesati in special de documentele care certifica provenienta marfurilor pe care le comercializezi, dar si de documentele de gestiune.
Va trebui sa le pui la dispozitie facturile si chitantele pentru produsele comercializate, precum si facturile pentru marfurile achizitionate de la furnizori. De asemenea, e foarte importanta si documentatia marfii, cum sunt avizele de insotire a marfii, documentele vamale sau notele de receptie. Acestea vor fi verificate atent, deci e bine sa te asiguri din timp ca toate documentele produselor cu care te aprovizionezi sunt in regula.
Conturile companiei
Conturile companiei vor fi verificate in cadrul unei inspectii fiscale. Inspectorii vor verifica atent toate incasarile si cheltuielile companiei, care vor fi fi comparate cu facturile, chitantele si alte documente justificative emise. Pe inspectori ii intereseaza, in primul rand, realitatea si legalitatea achizitiilor firmei, motiv pentru care toate tranzactiile financiare trebuie sa fie insotite de documentele aferente. De asemenea, acestia vor verifica si modul in care au fost efectuate reducerile promovate de companie, precum si metoda de inregistrare a diferentelor de pret.
E mult mai bine sa depui eforturi pentru a pune la punct procesele contabile ale companiei tale, decat sa te confrunti cu amenzi usturatoare sau sanctiuni mai grave din partea inspectorilor fiscali. Tocmai de aceea, e foarte important sa iti formezi o disciplina financiara si sa verifici constant toate procesele contabile si documentele din compania ta. Astfel, vei fi mereu pregatit, chiar si pentru cele mai drastice inspectii.
Sursa foto: Shutterstock
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<