Nu exista niciun antreprenor care sa astepte cu bucurie ziua controlului fiscal. Insa acestea fac parte din viata unui antreprenor. Mai devreme sau mai tarziu vei avea parte de un control, indiferent daca exista sau nu probleme fiscale cu firma ta si indiferent daca esti pregatit pentru el sau nu. Si din moment ce controlul fiscal este inevitabil, e mult mai bine sa pregatesti firma pentru el, decat sa fii luat prin surprindere. Iata ce ar trebui sa ai in vedere:
Casa de marcat
Desi exista si exceptii, majoritatea afacerilor care intreprind activitati comerciale au nevoie de case de marcat. Iar daca afacerea ta foloseste o casa de marcat, atunci poti fi sigur ca aceasta va fi primul lucru pe care il vor verifica inspectorii in timpul unui control. De asemenea, daca lucrezi cu numerar, va trebui sa intocmesti si un registru de casa, in care ar trebui inregistrate toate incasarile si platile in numerar, efectuate prin casieria unitatii.
Inspectorii vor scoate raportul X al casei de marcat, care le arata totalul vanzarilor pana in momentul controlului. De asemenea, vor solicita documente justificative, precum facturi, chitante sau bonuri, pentru sumele de bani scoase din unitate, pentru plata furnizorilor, utilitatilor si salariilor, precum si pentru alte cheltuieli. Nu in ultimul rand, va trebui sa le pui la dispozitie inspectorilor cartea de interventii, declaratia de instalare si registrul special al casei de marcat. Acestea vor fi si ele verificate de catre inspectori.
Toate vanzarile tale trebuie sa treaca prin casa de marcat. Tocmai de aceea e foarte important sa te asiguri ca emiti bonuri fiscale pentru produsele pe care le vinzi. Ar trebui sa ai mereu la dispozitie suficiente role pentru case de marcat si imprimante POS. In caz contrar, va trebui sa opresti vanzarile pana poti imprima bonuri fiscale din nou - altfel, risti ca la un control sa suporti consecintele legale. Amenzile pornesc de la 3.500 de lei si pot ajunge pana 27.500 de lei, iar in cazurile mai grave se poate ajunge chiar la suspendare activitatii operatorului economic.
Stocurile de marfa
Daca firma pe care o detii comercializeaza produse, stocul tau de marfa va fi verificat de catre inspectori in cazul unui control. Acestia vor fi interesati in special de documentele care certifica provenienta marfurilor pe care le comercializezi, dar si de documentele de gestiune.
Va trebui sa le pui la dispozitie facturile si chitantele pentru produsele comercializate, precum si facturile pentru marfurile achizitionate de la furnizori. De asemenea, e foarte importanta si documentatia marfii, cum sunt avizele de insotire a marfii, documentele vamale sau notele de receptie. Acestea vor fi verificate atent, deci e bine sa te asiguri din timp ca toate documentele produselor cu care te aprovizionezi sunt in regula.
Conturile companiei
Conturile companiei vor fi verificate in cadrul unei inspectii fiscale. Inspectorii vor verifica atent toate incasarile si cheltuielile companiei, care vor fi fi comparate cu facturile, chitantele si alte documente justificative emise. Pe inspectori ii intereseaza, in primul rand, realitatea si legalitatea achizitiilor firmei, motiv pentru care toate tranzactiile financiare trebuie sa fie insotite de documentele aferente. De asemenea, acestia vor verifica si modul in care au fost efectuate reducerile promovate de companie, precum si metoda de inregistrare a diferentelor de pret.
E mult mai bine sa depui eforturi pentru a pune la punct procesele contabile ale companiei tale, decat sa te confrunti cu amenzi usturatoare sau sanctiuni mai grave din partea inspectorilor fiscali. Tocmai de aceea, e foarte important sa iti formezi o disciplina financiara si sa verifici constant toate procesele contabile si documentele din compania ta. Astfel, vei fi mereu pregatit, chiar si pentru cele mai drastice inspectii.
Sursa foto: Shutterstock
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizari: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia << Monografie contabila provizioane
Provizioanele sunt sume de bani pe care o companie le pune deoparte pentru a acoperi obligatii viitoare anticipate, cum ar fi datorii sau cheltuieli neasteptate. Ele sunt inregistrate in contabilitate pentru a reflecta realist situatia financiara a companiei si a asigura ca resursele sunt disponibile pentru a face fata acestor angajamente. O companie poate constitui provizioane pentru garantii oferite clientilor, provizioane pentru clienti neincasati, pentru litigii in curs, reparatii majore sau...
vezi AICI monografia << Monografie contabila subventii nerambursabile
Subventiile nerambursabile reprezinta o componenta esentiala pentru multe entitati economice, fiind fonduri primite de la autoritati publice sau organisme internationale, fara obligatia de rambursare. Gestionarea contabila corecta a acestor subventii este cruciala pentru transparenta financiara si conformitate cu reglementarile in vigoare. Va prezentam in acest articol exemple de monografii contabile pentru subventii nerabursabile, pentru a avea o intelegere mai buna asupra modului in care...
vezi AICI monografia << Monografie contabila imprumut intre societati
Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, respectiv intre societati comerciale, este posibila in anumite conditii. Vom vorbi in acest articol cand se pot acorda imprumuturi intre societati si vom lamuri mai multe aspecte fiscale, precum tipul de contract necesar, dobanda si alte informatii utile, prezentand in acelasi timp si monografii contabile pentru acordarea de imprumuturi intre societati.Imprumut intre societati. Tip de contract si...
vezi AICI monografia <<