Nu exista niciun antreprenor care sa astepte cu bucurie ziua controlului fiscal. Insa acestea fac parte din viata unui antreprenor. Mai devreme sau mai tarziu vei avea parte de un control, indiferent daca exista sau nu probleme fiscale cu firma ta si indiferent daca esti pregatit pentru el sau nu. Si din moment ce controlul fiscal este inevitabil, e mult mai bine sa pregatesti firma pentru el, decat sa fii luat prin surprindere. Iata ce ar trebui sa ai in vedere:
Casa de marcat
Desi exista si exceptii, majoritatea afacerilor care intreprind activitati comerciale au nevoie de case de marcat. Iar daca afacerea ta foloseste o casa de marcat, atunci poti fi sigur ca aceasta va fi primul lucru pe care il vor verifica inspectorii in timpul unui control. De asemenea, daca lucrezi cu numerar, va trebui sa intocmesti si un registru de casa, in care ar trebui inregistrate toate incasarile si platile in numerar, efectuate prin casieria unitatii.
Inspectorii vor scoate raportul X al casei de marcat, care le arata totalul vanzarilor pana in momentul controlului. De asemenea, vor solicita documente justificative, precum facturi, chitante sau bonuri, pentru sumele de bani scoase din unitate, pentru plata furnizorilor, utilitatilor si salariilor, precum si pentru alte cheltuieli. Nu in ultimul rand, va trebui sa le pui la dispozitie inspectorilor cartea de interventii, declaratia de instalare si registrul special al casei de marcat. Acestea vor fi si ele verificate de catre inspectori.
Toate vanzarile tale trebuie sa treaca prin casa de marcat. Tocmai de aceea e foarte important sa te asiguri ca emiti bonuri fiscale pentru produsele pe care le vinzi. Ar trebui sa ai mereu la dispozitie suficiente role pentru case de marcat si imprimante POS. In caz contrar, va trebui sa opresti vanzarile pana poti imprima bonuri fiscale din nou - altfel, risti ca la un control sa suporti consecintele legale. Amenzile pornesc de la 3.500 de lei si pot ajunge pana 27.500 de lei, iar in cazurile mai grave se poate ajunge chiar la suspendare activitatii operatorului economic.
Stocurile de marfa
Daca firma pe care o detii comercializeaza produse, stocul tau de marfa va fi verificat de catre inspectori in cazul unui control. Acestia vor fi interesati in special de documentele care certifica provenienta marfurilor pe care le comercializezi, dar si de documentele de gestiune.
Va trebui sa le pui la dispozitie facturile si chitantele pentru produsele comercializate, precum si facturile pentru marfurile achizitionate de la furnizori. De asemenea, e foarte importanta si documentatia marfii, cum sunt avizele de insotire a marfii, documentele vamale sau notele de receptie. Acestea vor fi verificate atent, deci e bine sa te asiguri din timp ca toate documentele produselor cu care te aprovizionezi sunt in regula.
Conturile companiei
Conturile companiei vor fi verificate in cadrul unei inspectii fiscale. Inspectorii vor verifica atent toate incasarile si cheltuielile companiei, care vor fi fi comparate cu facturile, chitantele si alte documente justificative emise. Pe inspectori ii intereseaza, in primul rand, realitatea si legalitatea achizitiilor firmei, motiv pentru care toate tranzactiile financiare trebuie sa fie insotite de documentele aferente. De asemenea, acestia vor verifica si modul in care au fost efectuate reducerile promovate de companie, precum si metoda de inregistrare a diferentelor de pret.
E mult mai bine sa depui eforturi pentru a pune la punct procesele contabile ale companiei tale, decat sa te confrunti cu amenzi usturatoare sau sanctiuni mai grave din partea inspectorilor fiscali. Tocmai de aceea, e foarte important sa iti formezi o disciplina financiara si sa verifici constant toate procesele contabile si documentele din compania ta. Astfel, vei fi mereu pregatit, chiar si pentru cele mai drastice inspectii.
Sursa foto: Shutterstock
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<