O persoana juridica, care isi desfasoara activitatea conform codului CAEN 5610 – Restaurante, achizitioneaza un autoturism second-hand de la o persoana fizica, in baza unui contract semnat intre parti. In acest context, intrebarea principala se refera la modul corect de inregistrare in contabilitate a acestei achizitii.
In primul rand avem in vedere prevederile art. 6 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, care stabilesc ca orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ. Aceste documentele justificative angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Pentru achizitia de bunuri de la persoane fizice se intocmeste Borderoul de achizitie (Cod 14-4-13), care, potrivit dispozitiilor Omfp nr. 2634/2015 privind documentele financiar contabile, cu modificarile ulterioare, serveste ca:
- document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate de la persoane fizice;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
- document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii de la persoane fizice.
Potrivit acelorasi prevederi, inregistrarea in evidenta contabila se poate efectua numai atunci cand se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Inregistrarea in evidenta contabila a intrarii autoturismului se efectueaza:
2133 = 462
Mijloace de Creditori diversi
transport
Inscrierea se face pe baza valorii trecute in contractul incheiat, care, impreuna cu borderoul de achizitii si cu procesul verbal de receptie a mijlocului fix, reprezinta documentele justificative pentru inregistrarea in contabilitate.
Plata sumelor catre persoana fizica se inregistreaza:
462 = 5311/5121
Creditori diversi Casa in lei /Conturi la banci in lei
Inregistrarea achizitiei trebuie sa aiba la baza si o declaratie a persoanei fizice din care sa rezulte ca autoturismul face parte din patrimoniul personal.
Aceasta este necesara ca sa se stabileasca ca persoana fizica nu se ocupa in mod curent de comertul cu masini.
Urmatorul pas este cel privind intocmirea fisei mijlocului fix.
Recuperarea sumelor platite pentru achizitionarea autoturismului se efectueaza prin inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea. Pentru recunoasterea cheltuielilor de aceasta natura trebuie ca activul respectiv sa fie utilizat in desfasurarea activitatii societatii.
La stabilirea amortizarii sunt avute in vedere duratele de utilizare economica prevazute de Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2139/2004 si conditiile de folosire ale acestuia, iar duratele de amortizare din contabilitate, se stabilesc potrivit politicilor contabile aprobate.
Durata de utilizare economica se stabileste in functie de perioada preconizata in care acesta poate fi exploatat economic si de timpul cat a fost utilizat anterior de catre persoana fizica. In cazul autoturismelor amortizate integral, noua durata normala de functionare se va stabili de catre un expert tehnic sau de catre o comisie de specialitate din cadrul societatii.
La capitolul I pct. 4 din Catalog se precizeaza posibilitatea alegerii duratei normale de functionare cuprinsa intre limita minima si limita maxima, durata care ramane neschimbata pana la recuperarea integrala a valorii de intrare a acestuia sau scoaterea sa din functiune, dupa caz.
Cheltuielile cu amortizarea se inregistreaza in contabilitate incepand cu luna urmatoare punerii in functiune.
Inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea se efectueaza:
6811 = 2813
Din punct de vedere al determinarii rezultatului fiscal sunt recunoscute cheltuielile cu amortizarea fiscala stabilite potrivit art. 28 din Codul fiscal.
Asa cum se prevede la alin. (14) al art. 28, anterior mentionat, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile in limita a 1.500 lei/luna. Ceea ce depaseste aceasta suma este considerata cheltuiala nedeductibila .
Societatea are obligatia inregistrarii autovehiculului la organul fiscal local (DITL) pentru stabilirea impozitului pe masini (art. 468 alin. (1) din Codul fiscal).
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<