O persoana juridica, care isi desfasoara activitatea conform codului CAEN 5610 – Restaurante, achizitioneaza un autoturism second-hand de la o persoana fizica, in baza unui contract semnat intre parti. In acest context, intrebarea principala se refera la modul corect de inregistrare in contabilitate a acestei achizitii.
In primul rand avem in vedere prevederile art. 6 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, care stabilesc ca orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ. Aceste documentele justificative angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Pentru achizitia de bunuri de la persoane fizice se intocmeste Borderoul de achizitie (Cod 14-4-13), care, potrivit dispozitiilor Omfp nr. 2634/2015 privind documentele financiar contabile, cu modificarile ulterioare, serveste ca:
- document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate de la persoane fizice;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
- document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii de la persoane fizice.
Potrivit acelorasi prevederi, inregistrarea in evidenta contabila se poate efectua numai atunci cand se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Inregistrarea in evidenta contabila a intrarii autoturismului se efectueaza:
2133 = 462
Mijloace de Creditori diversi
transport
Inscrierea se face pe baza valorii trecute in contractul incheiat, care, impreuna cu borderoul de achizitii si cu procesul verbal de receptie a mijlocului fix, reprezinta documentele justificative pentru inregistrarea in contabilitate.
Plata sumelor catre persoana fizica se inregistreaza:
462 = 5311/5121
Creditori diversi Casa in lei /Conturi la banci in lei
Inregistrarea achizitiei trebuie sa aiba la baza si o declaratie a persoanei fizice din care sa rezulte ca autoturismul face parte din patrimoniul personal.
Aceasta este necesara ca sa se stabileasca ca persoana fizica nu se ocupa in mod curent de comertul cu masini.
Urmatorul pas este cel privind intocmirea fisei mijlocului fix.
Recuperarea sumelor platite pentru achizitionarea autoturismului se efectueaza prin inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea. Pentru recunoasterea cheltuielilor de aceasta natura trebuie ca activul respectiv sa fie utilizat in desfasurarea activitatii societatii.
La stabilirea amortizarii sunt avute in vedere duratele de utilizare economica prevazute de Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2139/2004 si conditiile de folosire ale acestuia, iar duratele de amortizare din contabilitate, se stabilesc potrivit politicilor contabile aprobate.
Durata de utilizare economica se stabileste in functie de perioada preconizata in care acesta poate fi exploatat economic si de timpul cat a fost utilizat anterior de catre persoana fizica. In cazul autoturismelor amortizate integral, noua durata normala de functionare se va stabili de catre un expert tehnic sau de catre o comisie de specialitate din cadrul societatii.
La capitolul I pct. 4 din Catalog se precizeaza posibilitatea alegerii duratei normale de functionare cuprinsa intre limita minima si limita maxima, durata care ramane neschimbata pana la recuperarea integrala a valorii de intrare a acestuia sau scoaterea sa din functiune, dupa caz.
Cheltuielile cu amortizarea se inregistreaza in contabilitate incepand cu luna urmatoare punerii in functiune.
Inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea se efectueaza:
6811 = 2813
Din punct de vedere al determinarii rezultatului fiscal sunt recunoscute cheltuielile cu amortizarea fiscala stabilite potrivit art. 28 din Codul fiscal.
Asa cum se prevede la alin. (14) al art. 28, anterior mentionat, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile in limita a 1.500 lei/luna. Ceea ce depaseste aceasta suma este considerata cheltuiala nedeductibila .
Societatea are obligatia inregistrarii autovehiculului la organul fiscal local (DITL) pentru stabilirea impozitului pe masini (art. 468 alin. (1) din Codul fiscal).
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<