search
conta.ro cauta meniu
search

Dacia a pierdut deja dublul mririi salariale pe un an



Să nu cedezi în fața presiunilor angajaților nu e întotdeauna benefic companiei pe care o conduci. Încăpățânarea de a nu mări salariile la nivelul cerut de sindicaliști a produs administrației Dacia Pitești o pagubă aproape dublă. În cele patru zile de grevă s-au pierdut nu mai puțin de 40 de milioane de euro, adică cu 19 milioane euro mai mult decât dacă staff-ul le-ar fi plătit timp de un an majorările solicitate de angajați.  La Dacia Pitești lucrează 12.000 de salariați, revendicările acestora referindu-se la o majorare salarială de 550 lei. Un calcul simplu ne arată că pentru Dacia majorarea salarială pe un an ar fi însemnat cheltuieli suplimentare  de 21 de milioane de euro...
În urma negocierilor de luni, administrația le-a oferit o creștere de 12 la sută a salariului mediu brut, iar pentru angajații cu salariul minim o majorare de 18,5 la sută. În sprijinul deciziei lor, reprezentanții patronatului au susținut că adunând toate cererile salariale solicitate de sindicat s-ar ajunge la o creștere de peste 70 la sută, lucru care nu poate fi luat în calcul, în condițiile în care Dacia are de recuperat în continuare pierderi de 61 de milioane de euro.
După ce s-a finalizat mitingul, administrația SC Automobile SA Pitești a reînnoit oferta, propunând o creștere de 16,7% a salariului mediu brut, dar și o alternativă la lucrul în tură continuă, respectiv constituirea unei a patra echipe care să lucreze sâmbăta și duminica. "Astăzi am găsit soluția constituirii celei de-a patra echipe care să lucreze 12 ore sâmbăta și 12 ore duminica, fiind vorba despre oameni nou angajați", a spus directorul de comunicare al SC Automobile SA Pitești, Liviu Ion.
Oferta asigură fiecărui angajat o majorare a veniturilor cu cel putin 250 de lei brut pe lună, adică 171 de lei net pe lună.
La aceasta se adaugă o primă lunară pentru rezultatele anului 2007 de 8,33 la sută din salariul de bază individual brut lunar, cu un minim de 94 de lei brut/lună, care va fi acordată de la 1 ianuarie 2008.
"Cifrele de la negociere sunt măsluite"
Mitingul de protest de la Mioveni, la care au participat peste 9.000 de angajați ai Dacia, s-a încheiat ieri în jurul orei 13,30, când manifestanții au cântat și au dansat "Hora Unirii". În semn de solidaritate, alături de ei s-au aflat și sindicaliștii de la Federația Univers, cei ai Poștei Române din București, Dâmbovița, Dolj și Olt, filialele BNS Olt și Dolj, Sindicatul Automobile Craiova, Sindicatul Arcelor Mittal Galați și reprezentanți ai Sindicatului CGD Cleon Renault din Franța.
"Sunt patru zile de când faceți grevă și am înțeles că sunt pierderi zilnice de 10 milioane euro. Sunt deci 40 de milioane de euro pierderi. Nu era oare mai bine decât să aibă aceste pierderi administrația să pună mâna să negocieze cu sindicatul? Este o întrebare la care normal că răspunsul este da, dar este o întrebare care ridică și un semn de întrebare. Dacă oamenii ăștia își permit să piardă zece milioane de euro zilnic, înseamnă că cifrele pe care ni le-au prezentat la negociere sunt măsluite. Eu vă spun că deja au probleme cu fabricanții de subansamble și dacă începe să se producă pe stoc și să fie pierderi mari va fi rău. Ei încearcă să vă păcălească și vă rog să nu plecați urechea la dezinformări", le-a spus de la tribună Dumitru Costin, liderul BNS.
Amintind că în 1990, când a fost cumpărată uzina care avea 28.000 de angajați, se produceau anual 100.000 de mașini, Costin a spus că acum, deși sunt 12.000 de salariați, se produc 200.000 de mașini. "Au plecat 16.000 de oameni, au plecat susținuți financiar de statul român. A crescut productivitatea, sunteți mai buni și mai eficienți și totuși în buzunarul vostru nu se vede", a susținut președintele Blocului Național Sindical.
Logan - "vaca de muls" a Renault
Antonio de Almeida, reprezentantul sindicatului francez CGD Cleon Renault, s-a adresat și el mulțimii, spunând că "salariații români nu sunt nebuni". "Uzina de la Pitești se comportă foarte bine, succesul Logan este foarte mare și noua vacă de muls a Renault generează enorme profituri. Fabrica de mașini nu trebuie să rimeze cu salarii mici și o viață mizerabilă. Salariații trebuie să lupte alături de noi pentru condiții de viață. Voi vă cereți drepturile, iar administrația Renault trebuie să negocieze și să plătească muncitorii de la Dacia. Și în Franța, dar și în România ne luptăm cu același patron și vom învinge", a spus, citat de Mediafax, Antonio de Almeida.
La rândul său, viceliderul sindical de la Dacia, Ion Iordache, a spus că greva generală nu este o glumă și că va dura "de la Paștele francezilor la Paștele nostru".
Revendicările
Negocierile dintre patronat și sindicat s-au terminat miercuri, administrația oferind muncitorilor 12 lei brut în plus față de ultima ofertă și o creștere salarială de 3,9% din luna ianuarie pentru personalul TESA. Cele mai importante revendicări ale sindicaliștilor de la Dacia vizează majorarea de salariu cu 350 de lei începând cu 1 ianuarie 2008 și cu 200 de lei începând cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cotă de 5-10% din câștigul net al societății, mărirea primelor de Paște și de Crăciun și a primei de vacanță, majorarea primei pentru Ziua constructorului de mașini, acordată în luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilități pentru salariații care achiziționează mașini sau piese Renault, în sensul unei reduceri de 15% la facturare.
Tăriceanu: Întreprinderea își permite o majorare de salarii
Aflat în vizită la Drobeta Turnu Severin, premierul Călin Popescu Tăriceanu n-a pierdut ocazia de a face remarci sarcastice la adresa sindicaliștilor Dacia Pitești. Cerând angajaților "să nu mulgă vaca până nu dă lapte", Tăriceanu a declarat că greva salariaților de la Dacia este o problemă care vizează strict conducerea și sindicatul uzinei, pentru că unitatea este privatizată.
"Guvernul nu are niciun cuvânt de spus în această problemă, dar  înțelege dorința angajaților de a avea venituri mai mari", a spus el, citat de Mediafax. Întrebat ce a vrut să spună, premierul a zâmbit cu subînțeles și a răspuns că îi lasă pe ziariști să reflecteze la semnificația proverbului.
"Întreprinderea poate să își permită o majorare de salarii, dar fără ca aceasta să pericliteze siguranța economică și financiară a societății", a adăugat premierul.

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748638800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile