ONG-urile depun o declaratie privind situatia de trezorerie, care se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale. Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Informatiile din aceasta declaratie se refera la:
- Incasari din subventii, sponsorizari, sumele redirectionate din impozitele contribuabililor, donatii, credite, dobanzi, chirii, dividende etc.;
- plati salarii, impozite, taxe, contributii, plati pentru achizitii, plati pentru chirii, plati pentru deplasari etc.
Daca nu aveti incasari din sponsorizari mentionati acest lucru in declaratia de trezorerie.
Ordinul 470/2024 prevede:
ART. 1
Persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare legea contabilitatii, intocmesc Declaratia privind situatia de trezorerie, in formatul prevazut de prezentul ordin.
ART. 2
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale.
(2) Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
ART. 3
(1) Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei prevazute la art. 1 este cel prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
(3) Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens.
ART. 4
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor. (...)
ART. 5
(1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
(2) Formatul electronic al declaratiei prevazute la alin. (1) se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, care este pus la dispozitia persoanelor juridice fara scop patrimonial, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.
Declaratie privind situatia de trezorerie: studiu de caz
Intrebare: "Pentru situatiile financiare anuale ONG - declaratia de trezorerie trebuie completata numai pentru partea aferenta activitatii non-profit? Nu am inteles daca se completeaza ambele anexe 1 si 2 - intrucat mi se par asemanatoare si se repeta aceleasi infomatii.
Mentionez ca ONG-ul a avut activitatea mixta in anul 2023 - respectiv si activitate non-profit si activitate economica.
Pentru declaratia 101 - se poate recupera 70% din pierderea declarata in anul anterior prin 101 randul 40?"
Raspuns: Avand in vedere prevederile Ordinului 470/2024 si situatia descrisa in intrebare, ONG-ul care a primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si care a primit sume in cuantum mai mare de 100.000 lei in cursul exercitiului financiar al anului 2023, trebuie sa intocmeasca si sa depuna Declaratia privind situatia de trezorerie conform prevederilor Ordinului, respectiv Anexa nr.1
Aceasta se intocmeste de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale si se semneza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Declaratia privind situatia de trezorerie are doua modele. Un model va fi pentru entitatile care au primit cel mult 100.000 lei la nivel de an, care va avea un format simplificat (anexa 2 a ordinului), iar celalalt model va fi pentru entitatile care au depasit acest plafon (anexa 1 a ordinului).
Potrivit art. 31 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
(7) Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, aferente anilor precedenti anului 2024/anului care incepe in 2024, ramase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recupereaza din profiturile impozabile realizate incepand cu anul 2024, in limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada ramasa de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului inregistrarii pierderilor respective.
Asadar, pierderile fiscale anuale inregistrate pana la 31 decembrie 2023 se vor recupera din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi, in limita a 70% din profiturile impozabile respective. Adica, din profitul impozabil se deduce 70% reprezentand pierdere reportata, iar pentru restul de 30% urmand sa se plateasca impozit pe profit. Pierdere fiscala de recuperat din anii precedenti se evidentiaza la rd. 39 in D101.
Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<