Dezbatem in randurile urmatoare cazul unei societati care depaseste plafonul de TVA si anunta ANAF cu intarziere de o luna. Intrebarea este ce trebuie sa faca pentru perioada de intarziere si apoi dupa obtinerea codului de TVA din punct de vedere al TVA colectata si deductibila.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art.310 alin.6 din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, este mai mare sau egala cu plafonul de scutire, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA. Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018, acesta a fost majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.
Dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna imediat urmatoare inregistrarii in scopuri de tva.
Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal. La momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea bunurilor achizitionate si serviciilor efectuate pana la data inregistrarii .
In sensul pct. 83, alin.11 aferent art. 316 din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art.310, alin.6 din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
• bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
• bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
• achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
• prin exceptie de la prevederile privind facturarea (art. 319 alin. (20) din Codul fiscal), factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.
Astfel, avand in vedere faptul ca s-a depasit perioada de la data cand a fost depasit plafonul si pana la data inregistrarii, iar in aceasta perioada bunurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA se stabileste la valoarea bunurilor vandute, iar cota TVA corespunzatoare se aplica la valoarea totala incasata. Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul “Regularizari taxa colectata”.
Potrivit pct.67 alin (14) aferent art. 297 alin. (6) din Codul fiscal, se va exercita si dreptul de deducere prin inscrierea taxei deductibile in primul decontul de tva depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA, cod 300 la randul 30 ”Regularizari taxa dedusa”.
Un aspect de retinut este si faptul ca in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata la timp bugetului de TVA, vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.
In concluzie, se poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA aferente bunurilor inscrise in Registrul-inventar care constituie patrimoniul afacerii. Aceste bunuri pot fi mijloace fixe, obiecte de inventar in stoc, stocuri de marfuri, stocuri de materii prime, produse finite, etc. Deci, pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, prin ajustarea sumei TVA in beneficiul societatii dvs trebuie efectuata inventarierea bunurilor din patrimoniul afacerii, cu inscrierea rezultatelor in Registrul-inventar.
Nu se poate deduce suma TVA aferenta bunurilor care nu mai exista in patrimoniul afacerii. Incepand cu data inregistrarii ca platitor de TVA aveti obligatia:
• sa emiteti toate facturile cu TVA, prin colectarea TVA-ul din facturile emise si deducerea TVA-ul din facturile primite de la furnizori, operatii care se vor evidentia in jurnalele de vanzari si cumparari;
• sa depuneti urmatoarele declaratii:
- Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300
- Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, cod 394
- Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, cod 390, care se depune doar pentru lunile in care exista tranzactii intracomunitare.
Raspuns oferit pe
portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia <<