Dezbatem in randurile urmatoare cazul unei societati care depaseste plafonul de TVA si anunta ANAF cu intarziere de o luna. Intrebarea este ce trebuie sa faca pentru perioada de intarziere si apoi dupa obtinerea codului de TVA din punct de vedere al TVA colectata si deductibila.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art.310 alin.6 din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, este mai mare sau egala cu plafonul de scutire, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA. Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018, acesta a fost majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.
Dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna imediat urmatoare inregistrarii in scopuri de tva.
Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal. La momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea bunurilor achizitionate si serviciilor efectuate pana la data inregistrarii .
In sensul pct. 83, alin.11 aferent art. 316 din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art.310, alin.6 din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
• bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
• bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
• achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
• prin exceptie de la prevederile privind facturarea (art. 319 alin. (20) din Codul fiscal), factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.
Astfel, avand in vedere faptul ca s-a depasit perioada de la data cand a fost depasit plafonul si pana la data inregistrarii, iar in aceasta perioada bunurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA se stabileste la valoarea bunurilor vandute, iar cota TVA corespunzatoare se aplica la valoarea totala incasata. Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul “Regularizari taxa colectata”.
Potrivit pct.67 alin (14) aferent art. 297 alin. (6) din Codul fiscal, se va exercita si dreptul de deducere prin inscrierea taxei deductibile in primul decontul de tva depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA, cod 300 la randul 30 ”Regularizari taxa dedusa”.
Un aspect de retinut este si faptul ca in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata la timp bugetului de TVA, vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.
In concluzie, se poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA aferente bunurilor inscrise in Registrul-inventar care constituie patrimoniul afacerii. Aceste bunuri pot fi mijloace fixe, obiecte de inventar in stoc, stocuri de marfuri, stocuri de materii prime, produse finite, etc. Deci, pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, prin ajustarea sumei TVA in beneficiul societatii dvs trebuie efectuata inventarierea bunurilor din patrimoniul afacerii, cu inscrierea rezultatelor in Registrul-inventar.
Nu se poate deduce suma TVA aferenta bunurilor care nu mai exista in patrimoniul afacerii. Incepand cu data inregistrarii ca platitor de TVA aveti obligatia:
• sa emiteti toate facturile cu TVA, prin colectarea TVA-ul din facturile emise si deducerea TVA-ul din facturile primite de la furnizori, operatii care se vor evidentia in jurnalele de vanzari si cumparari;
• sa depuneti urmatoarele declaratii:
- Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300
- Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, cod 394
- Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, cod 390, care se depune doar pentru lunile in care exista tranzactii intracomunitare.
Raspuns oferit pe
portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<