search

Dizolvarea unei societati prin lichidare simultana - procedura pas cu pas

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Procedura generala pentru dizolvarea unei societati prin lichidare simultana, in absenta unui lichidator desemnat, presupune parcurgerea mai multor etape pe care le veti descoperi parcurgand studiul de caz de mai jos.
 
Intrebare: "Doresc ca incepand cu luna februarie sa lichidez voluntar o societate neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii. La data de 15.01.2024 se inchid contractele de munca ale salariatilor. Societatea are de recuperat de la CASMB suma de 2.877 lei. Cum inchid aceasta suma la lichidare?
 
Va rog sa ma ajutati cu pasii care trebuie urmati in acest proces de lichidare. Intocmesc bilant la data de 31.12.2023, dupa care la inceperea lichidarii se depune alt bilant, urmand la lichidare sa se depuna bilantul pe 0? Pot depune in ianuarie bilantul anului 2023 urmand imediat sa depun bilantul la data Hotararii AGA cu soldurile din ianuarie la data Hotararii?"

Dizolvarea unei societati prin lichidare simultana - etape de urmat

Etapa I
 
In prima etapa, se depune o cerere la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru dizolvarea societatii simultan cu lichidarea. Cererea trebuie insotita de diverse documente, printre care se numara hotararea Adunarii Generale a Asociatilor (AGA) privind aprobarea dizolvarii cu lichidare simultana. In cazul necesitatii, se anexeaza o procura notariala pentru persoana care depune actele. Este obligatorie prezentarea dovezii platii taxelor catre ONRC si a publicarii hotararii AGA in Monitorul Oficial, partea a IV-a.
 
La cateva zile de la depunerea acestor documente, ONRC elibereaza un certificat de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare a societatii respective.
 
Procedura concreta de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe numai dupa scurgerea unui termen obligatoriu de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana. In aceasta perioada, eventualele creditoare sau opozante au posibilitatea sa conteste decizia (sa faca opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii), conform articolului 234 din Legea nr. 31/1990.
 
De la data certificatului de mentiuni, societatea este obligata sa depuna bilantul de lichidare doar la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), nu si la ONRC. Acest bilant nu se refera la bilantul de radiere, care este zero.
 
Bilantul de lichidare este intocmit pe baza soldurilor existente intr-o balanta realizata la data eliberarii certificatului de mentiuni de catre ONRC in etapa I, indiferent de informatiile inscrise in acea balanta (conturile de venituri si cheltuieli trebuie inchise la acel moment pentru stabilirea rezultatului).
 
In cadrul acestor formulare, soldurile initiale (rulajele precedente) reprezinta cele ale sfarsitului anului anterior, iar soldurile curente sunt cele pentru perioada de la inceputul anului curent pana la data certificatului de mentiuni, moment in care se intocmeste acest set special de situatii financiare de lichidare.
 
Raportul administratorului si notele explicative vor contine mentiunea "in vederea lichidarii". In declaratia conform articolului 30, dupa sintagma "situatiilor financiare anuale", se adauga sintagma "in vederea lichidarii", iar la literele c), se va specifica textul "Persoana juridica se dizolva cu lichidare simultana."
 
 
Bilantul de lichidare trebuie incarcat in format electronic pe platforma ANAF in decurs de 30 de zile de la data aprobarii acestuia de catre Adunarea Generala a Asociatilor sau de catre asociatul unic. Aceasta perioada de 30 de zile incepe de la data AGA care a aprobat situatiile financiare de lichidare, aceasta fiind o data ulterioara sau egala cu cea indicata pe certificatul de mentiuni. Este important de mentionat ca acest bilant nu trebuie depus la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).
 
Dupa expirarea termenului de 30 de zile calendaristice de la publicarea in Monitorul Oficial, partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana perioada in care creditorii pot formula eventuale obiectii privind dizolvarea societatii se demareaza indeplinirea formalitatilor specifice etapei a II-a.
 
Etapa a II-a
 
Dupa trecerea a 30 de zile (calendaristice) de la publicarea in Monitorul Oficial, partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana perioada in care eventualii creditori pot depune opozitie la dizolvarea societatii , urmeaza indeplinirea formalitatilor din etapa a II-a.
 
In aceasta etapa, pana la depunerea documentelor la ONRC pentru radiere, in contabilitate trebuie valorificate activele, platite datoriile, inchise soldurile, calculate si platite eventuale impozite ce rezulta din lichidare si depuse unele declaratii fiscale.
 
Documentul contabil final care se intocmeste si se depune atat la ANAF, cat si la ONRC, este bilantul de radiere (pe zero), intocmit dupa inchiderea tuturor conturilor din balanta, dupa efectuarea tuturor operatiunilor.
 
Asadar, pana la inchiderea conturilor care ar mai ramane si intocmirea bilantului de lichidare pe zero, aveti de intocmit si depus la ANAF bilantul de lichidare (cu sume), de efectuat demersurile si de intocmit documentele aferente valorificarii/scaderii din gestiune a activelor (mijloace fixe si stocuri, daca este cazul) si de efectuat inregistrarile contabile normale aferente operatiunilor, de intocmit decizia pentru inchiderea clientilor si furnizorilor, a altor creante si datorii si abia apoi, in urma tuturor rezultatelor acestor operatiuni (profit, pierdere, profit din lichidare etc.), se procedeaza la inchiderea conturilor finale (capital social, rezerve legale, rezultat reportat si rezultat curent, care sunt ultimele conturi care se inchid).
 
Lichidarea activelor presupune, in principiu:
incasarea clientilor/creantelor financiare/avansurilor/debitorilor, fie trecerea acestora pe cheltuiala
vanzarea, prin emiterea de factura/casarea/predare catre firme de specialitate/preluarea de catre asociati a imobilizarilor/elementelor de stoc;
 
Stingerea datoriilor:
plata furnizorilor/altor creditori, chiar si catre asociati, fie inchiderea lor pe un cont de venit
plata taxelor la buget sau inchiderea acestora pe cont de venit
plata si declararea taxelor curente rezultate din operatiunile de inchidere active si datorii

Etapa a III-a
 
Intocmirea Situatiilor financiare de lichidare si repartizare a activului societatii, a Raportului de repartizare a activului ramas in urma lichidarii.
In AGA se aproba situatiile financiare de lichidare si repartizare a activului societatii, raportul de repartizare a activului ramas in urma lichidarii.
In final, plata catre asociati a capitalului social si, daca exista, a profitului rezultat din inchiderea tuturor conturilor.
Acest profit din lichidare cuvenit asociatilor exista doar daca suma acestor conturi este pozitiva (adica rezulta profit).
In aceasta situatie, societatea, inainte de a plati asociatilor aceasta suma, calculeaza si retine un impozit in numele asociatilor de 10%, aplicat asupra acestui profit, il declara si il plateste la buget pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care l-a retinut.
Se achita acest impozit si profitul net din lichidare si capitalul social catre asociati. Astfel, toate soldurile devin zero.
 
Se depun la Registrul Comertului:
1. Cererea de inregistrare
2. Situatia financiara de lichidare si repartizare a activului societatii, certificata de catre persoanele autorizate, potrivit legii (copie)
3. Dupa caz, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari
4. Daca este cazul:
darea de seama asupra gestiunii administratorilor, respectiv a directoratului, daca unul sau multi administratori din SCA au fost numiti lichidatori
dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale
5. Dovezile privind plata tarifului legal
 
Etapa a IV-a
 
Cand toate soldurile devin zero, se procedeaza la intocmirea altui set de situatii financiare, denumite situatii financiare de radiere (sau situatii financiare, bilant, dupa lichidare), sau asa-numitul bilant pe zero, care se depune atat la ANAF, cat si la ONRC.
 
Se intocmesc si se anexeaza la bilantul de lichidare:
- hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere si in care se mentioneaza, obligatoriu, ca societatea nu detine active si pasive/hotararea AGA de aprobare a situatiilor financiare de lichidare si repartizare a activului societatii
- raportul administratorului de radiere
- notele explicative de radiere
- declaratia conform art. 30 in care se specifica faptul ca situatiile financiare sunt intocmite in vederea radierii si, la lit. c), ca societatea se radiaza.
 
Documentatia care se depune la ONRC, pentru radierea efectiva, cuprinde urmatoarele documente:
- Cererea de radiere;
- Dovada publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor/membrilor privind dizolvarea, efectuata prin grija personalului ORCT, din oficiu;
- Raportul de repartizare a activului ramas in urma lichidarii intre asociatii SNC, SCS, SRL, in cazul dizolvarii voluntare prevazute la art. 235 din Legea societatilor nr. 31/1990 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Dovada publicarii situatiei financiare de lichidare aprobata de asociati/membri, efectuata prin grija personalului ORCT;
- Daca este cazul: o dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original) o, dupa caz, dovada privind plata tarifului postal in original sau in copie certificata.
 
In concret, in cazul intrebarii dvs.:
 
In ceea ce priveste suma de 2.877 lei datorata dvs. de catre CASMB, in functie de durata de timp in care vreti sa finalizati lichidarea, aveti doua optiuni:
- fie renuntati la suma respectiva si o treceti pe cheltuieli, caz in care durata lichidarii este mai scurta;
- fie o repartizati, prin situatia financiara de lichidare si repartizare a activului/raportului de repartizare a activului ramas in urma lichidarii catre asociat, cu conditia ca aceasta creanta sa fie certa, lichida si exigibila, ceea ce ar presupune obtinerea unei confirmari de sold de la CASMB sau un alt document echivalent.
 
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
 
Ca urmare, trebuie sa depuneti:
Bilant la 31.12.2023;
Bilantul de lichidare intocmit pe baza soldurilor existente intr-o balanta realizata la data eliberarii certificatului; de mentiuni de catre ONRC;
Situatii financiare de radiere (bilantul cu zero).

Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
Foto: pexels.com
 



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice