search
conta.ro cauta meniu
search

Marfuri lipsa la inventar: Cum le scoatem din evidenta contabila

In vederea asigurarii unei evidente contabile corecte si conforme cu legislatia in vigoare, este esentiala respectarea prevederilor legale referitoare la inventarierea elementelor patrimoniale. In acest sens, trebuie avute in vedere Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP nr. 2861/2009, potrivit carora:
 
42. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
 
43. Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.
 
45. - (1) Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
 
(2) Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita pe baza inventarului.

Marfuri lipsa la inventar: Studiu de caz

Intrebare: "La inventarierea de sfarsit de an, la o societate am constatat un sold in contul de marfa (371) in valoare de 41.050 lei, marfa care nu mai exista fizic. Societatea este platitoare de impozit pe profit, nu este platitoare de TVA si nu are salariati.
 
Cum ar trebui sa procedez pentru a scoate din evidenta contabila aceasta marfa?"
 
Asadar, in baza Listelor de inventariere si a Procesului verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, intocmit de comisia de inventariere si aprobat de administratorul societatii, se va proceda la inregistrarea in evidenta contabila a lipsurilor constatate, tinanand seama si de faptul ca aceste lipsuri pot sau nu pot fi imputate unor persoane responsabile de producerea lor.
 
Din punct de vedere fiscal, pentru bunurile lipsa in gestiune constatate cu ocazia inventarierii, respectiv cheltuielile generate de scoaterea din evidenta a bunurilor de natura stocurilor constatate lipsa in gestiune (minus la inventar), neimputabile, reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit conform art. 25 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.

 

Monografie contabila  - marfuri lipsa la inventar

Inregistrarile contabile sunt:
 
- scoaterea din evidenta a stocului de materiale constatate lipsa la inventar:
607 Cheltuieli cu marfurile = 371 Marfuri - cu valoarea marfurilor constatate lipsa, la pret de inregistrare
 
Nu exista obligatii declarative speciale cu privire la aceasta situatie, situatia reflectandu-se in calculul cheltuielilor nedeductibile aferente trimestrului in care s-au inregistrat cheltuielile generate de aceasta situatie (in declaratia anuala D101 formular existent, cheltuielile nedeductibile se reflecta la rd. 33 Alte cheltuieli nedeductibile din formular).
 
In situatia in care administratorul considera ca aceste lipsuri ii sunt imputabile (societatea neavand salariati), se aplica prevederile de la pct 40 alin. 2 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP nr. 2861/2009, respectiv:
40. (2) In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
 
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.
 
Ca urmare, in acest caz, monografia contabila va fi urmatoarea:
607 Cheltuieli cu marfurile = 371 Marfuri - cu valoarea marfurilor constatate lipsa, la pret de inregistrare
 
461 Debitori diversi = 7581 Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati sau 7588 Alte venituri din exploatare cu valoarea marfurilor constatate lipsa si imputate , la valoarea de inlocuire
 
Din punct de vedere fiscal, pentru bunurile lipsa in gestiune constatate cu ocazia inventarierii, respectiv cheltuielile generate de scoaterea din evidenta a bunurilor de natura stocurilor constatate lipsa in gestiune (minus la inventar), imputabile, reprezinta cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit conform interpretarii prevederilor art. 25 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.
 
Astfel, si veniturile din imputarea lipsurilor sunt venituri impozabile.

Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile