Acum, ca - mai bine de doua saptamani – recesiunea s-a dat dusa, am ramas, iata, singuri-singurei cu criza. Care-i usurarea pe care ne-a facut-o sfarsitul recesiunii, inca nu e clar. Dar, daca nici pana la toamna, odata cu sfarsitul vacantei si al concediilor, patronii nu ne vor mari salariile iar puterea noastra de cumparare nu va creste, ajutandu-ne sa ne mai tragem, intr-un final, sufletul, atunci inseamna ca nu mai e cazul sa traim cu iluzii si ca se impune o reevaluare a modului in care intelegem sa ne administram viata.
Aveti cumva o reteta care sa dea rezultate miraculoase pe timp de criza? Una care sa compenseze scaderea veniturilor familiei, sa contracareze inflatia care se face simtita in frigider? Vreo solutie-surpriza care sa aduca nivelul facturilor care trebuie platite fara cracneala la cel al veniturilor imputinate de declinul economic? Pe scurt, ati gasit, in familie sau pe la prieteni, vreo modalitate de a trai la fel de bine ca pana la izbucnirea crizei sau, daca se poate, chiar mai bine?
N-as fi crezut niciodata ca as putea gasi solutii miraculoase. Si cu siguranta ca e tot mai dificil de gasit formula reala si consistenta sa-ti sporesti prosperitatea atunci cand totul in jurul tau se prabuseste. Evident, prin munca cinstita, nu traficand marfuri sau inseland statul, nu ingrosand obrazul si spoliind consumatorul. Ci ramanand onest si in limitele bunului simt, convins de faptul ca, mai ales atunci cand societatea trece la randul ei prin criza, este de datoria ta sa fii responsabil fata de ea.
si totusi: exista si cazuri de exceptie, companii pentru care criza a venit, fara efort, cu intamplari placute. Intrebat de reporter cum se poate una ca asta, iata ce a raspuns cel mai important reprezentant al companiei: "Raspunsul pe care noi l-am dat (crizei economice - nota mea) s-a bazat pe efortul din ultimii cinci ani, dar s-a concentrat foarte mult asupra a ceea ce trebuie sa facem intr-un moment de recesiune - sa reducem costurile pentru ca piata se restrange, sa ne loializam clientii si sa incercam sa raspundem nevoilor lor fara insa a compromite situatia financiara si operationala a companiei. In ultimul rand, dar pentru 2010 ar trebui sa spunem chiar in primul rand, au fost conditiile de piata favorabile pe care le-am avut, avand in vedere ca anul trecut pretul titeiului a inregistrat o crestere de aproape 25%-28%, lucru ce ne-a permis sa atingem aceste obiective".
Cu siguranta, din ultima fraza ati inteles cam despre ce companie vorbim. Va pot confirma, este vorba despre Petrom, iar raspunsul ii apartine doamnei Mariana Gheorghe, directorul general al societatii. Nu va multumiti insa numai cu constaterea povestii de succes a OMV Petrom pe timp de criza! Ar fi pacat, asa ca incercati sa intelegeti mecanismul prin care societatea a reusit sa depaseasca toate asteptarile in legatura cu profitul anual si asta chiar in timp de recesiune.
Asadar: in timp ce piata se restrange, compania a decis sa reduca si ea cheltuielile. A incercat sa-si fidelizeze clientela, dar fara a "compromite situatia financiara si operationala a companiei". Mai pe scurt, adica: fara a compromite profitul. Dar asta nu a fost indeajuns, intrucat managementul companiei a trebuit sa faca fata unei alte amenintari - cresterea pretului la titei pe pietele internationale. Sau asta am crezut eu initial ca ar fi putut fi calificata ca o amenintare la "situatia financiara si operationala". Dar nu, nu este asa, pentru ca cresterea preturilor, spune doamna director, "ne-a permis sa atingem aceste obiective".
Ciudat, nu? Daca aveti un butic la coltul blocului, iar furnizorul de marfuri va prezinta data viitoare o factura mai mare cu 25-28%, in conditiile in care piata se restrange, dumneavoastra aveti in fata o oportunitate sau o amenintare pentru mica dumneavoastra afacere?
Banuiesc care este raspunsul dumneavoastra, insa imi este aproape imposibil sa inteleg cum as putea trece mai usor peste aceasta criza urmand modelul de succes al Petrom. Poate doar renuntand sa mai circul cu masina vreo doi ani.