search
conta.ro cauta meniu
search

Eliminarea rovinietei ne dezavantajeaz, spun transportatorii feroviari



Eliminarea rovinietei sau includerea valorii acesteia în prețul motorinei ar dezavantaja transportatorii feroviari și ar mări diferența dintre tarifele de utilizare a infrastructurii plătite de operatorii feroviari și cei rutieri, în defavoarea primilor, susține Asociația Industriei Feroviare (AIF), citat de Mediafax. Operatorii feroviari subvenționeaza deja, indirect, sistemul de transport rutier, prin accizele aplicate motorinei consumate în tracțiunea locomotivelor Diesel, accize care sunt direcționate spre întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere și nu către cea feroviară, arată AIF într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Transporturilor, Ludovic Orban.
Totodată, asociația susține că diferențele de tarife ale taxei de utilizare a infrastructurii rutiere și feroviare sunt foarte mari, într-un raport aproximativ de 1/4 în favoarea celui rutier, iar această diferență de taxare se reflectă și în tarifele practicate de operatorii feroviari și rutieri. Sistemul rutier devine astfel, în mod artificial, mai atractiv pentru transportatorii de marfă. "Pornind de la principiul echității în transport și a egalității între factorii economici, considerăm că rovinieta nu trebuie eliminată, ci eventual cuantumul acesteia ar trebui sa includă și costurile externe, care la ora actuală sunt suportate în mod netransparent de contribuabil (costurile de poluare a mediului românesc, costurile provocate de accidentele rutiere, costurile avariilor produse asupra vehiculelor unor terți în urma deteriorării infrastructurii)", se menționează în scrisoare.
Pierderi de peste 10 miliarde de euro
AIF apreciază că măsurile de subfinanțare a infrastructurii din perioada 1990-2007 au contribuit la degradarea sistemului de transport feroviar și la scăderea comenzilor adresate de companiile de cale ferată industriei feroviare românești. În acest fel, economia românească a pierdut peste 10 miliarde de euro prin lipsa comenzilor, bani care, în parte, s-ar fi întors la bugetul de stat sub forma impozitelor și ar fi contribuit la dezvoltarea economiei prin crearea de noi locuri de muncă sau de ridicare calitativă a prestației muncii angajatorilor din industria furnizoare de cale ferată, conform sursei citate.
Protocol cu 11 revendicări
În încheierea scrisorii, AIF îi solicită ministrului Transporturilor să reconsidere poziția ministerului în legătură cu eliminarea rovinietei.
Transportatorii rutieri au elaborat un protocol care conține 11 revendicări, printre care eliminarea plății rovinietei pentru drumurile naționale, eliminarea totală a restricțiilor de circulație a camioanelor, anularea taxei de înmatriculare pentru vehiculele cu Euro 4 și Euro 5, asigurarea transparenței colectării accizelor din carburanți și monitorizarea de către asociațiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcția și întreținerea drumurilor.
Printre membrii fondatori ai AIF, înființată anul trecut, se regăsesc Eximprod Grup, furnizor de produse pentru instalații electrice, componente IT și telecomunicații, ISAF - proiectarea, construirea, instalarea, modernizarea și întreținerea în domeniul electrificării feroviare, Siemens - automatizarea și alimentarea cu energie electrică a instalațiilor feroviare și producția de material rulant, UCM Reșița - construcția de mașini industriale și Vossloh Tehnică Feroviară.
 MEF a acceptat eliminarea rovinietei
Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) a acceptat propunerea transportatorilor de a elimina rovinieta și de a încasa taxa de drum din prețul carburanților, acordul urmând să fie semnat săptămâna viitoare între Ministerul Transporturilor și transportatorii rutieri. "Ministerul Finanțelor susține ideea noastră de a scoate rovinieta și de a colecta taxa din prețul carburantului, astfel că am rezolvat problema cea mai importantă", a precizat Hagiu, acuzându-i pe reprezentanții Ministerului Transporturilor că au tergiversat soluționarea cererii lor.
La începutul acestei săptămâni, Hagiu susținea că varianta propusă de FORT presupune colectarea taxei de drum direct din carburant, urmând ca taxa de autostradă să fie colectată prin unitățile fixe de taxare. Ultima întâlnire de acest fel dintre transportatori și ministerul de resort a avut loc la data de 13 martie, dar semnarea protocolului a fost amânată pentru rezolvarea unor probleme. La finalul întâlnirii, ministrul Ludovic Orban a spus că transportatorii au avut solicitări legate de modificarea legislației, de organizarea activității rutiere, dar și cerințe pertinente pe care le-a acceptat. Dintre acestea din urmă, Orban le-a numit atunci pe cele legate de înființarea unui sistem unic de control pentru toți operatorii, a unui sistem de autorizare a personalului și a accesului la toate documentele din acest domeniu. Transportatorii rutieri amenințau cu declanșarea unui protest la nivel național în cazul în care nu va fi semnat protocolul.

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748725200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile