Domeniul agroalimentar poate beneficia de anumite facilitati fiscale, MFP stabilind prin
Ordinul nr.1525/2022 procedura de acordare a acestora. Acestea au ca scop sprijinirea dezvoltarii agriculturii si a industriei alimentare, precum si stimularea investitiilor in acest domeniu.
Necesitatea elaborarii proiectului de ordin se impune ca urmare a modificarilor si completarilor legislative aduse Codului fiscal prin Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale aprobata cu modificari si completari prin Legea 370/2022, care au vizat in principal urmatoarele:
1. acordarea facilitatilor fiscale numai persoanelor fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, prevedere care se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023;
2. modificarea plafonului reprezentand veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor pana la care se acorda facilitatile fiscale in sectorul agricol si in industria alimentara, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu se aplica facilitatile fiscale.
Prevederile proiectului de ordin au in vedere urmatoarele aspecte:
1. revizuirea reglementarilor privind procedura de acordare a facilitatii fiscale in sectorul agricol si in industria alimentara, in vederea corelarii acestora cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 aprobata cu modificari si completari prin Legea 370/2022;
2. clarificarea si completarea prevederilor actuale, ca urmare a situatiilor aparute in procesul de aplicare a prevederilor Ordinului ministrului finantelor nr.1525/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentara, inclusiv a celor semnalate de catre contribuabili.
Astfel, se aduc clarificari referitor la notiunea de angajator, in sensul in care aceasta include si orice entitate fara personalitate juridica, care desfasoara activitati definite de cel putin unul dintre codurile CAEN prevazute la art.60 pct.7, lit.a) din Codul fiscal si indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si, potrivit legii, poate sa incheie contracte individuale de munca.
Cu titlu exemplificativ, mentionam statiunile didactice din structura institutiilor de invatamant superior agricol, care in conformitate cu prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr.123/1993 privind organizarea si functionarea statiunilor didactice din structura institutiilor de invatamant superior agricol astfel cum a fost modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.47/1999 „functioneaza ca subunitati fara personalitate juridica in structura institutiilor de invatamant superior agricol, fiind finantate din venituri proprii, donatii si sponsorizari, precum si din alte surse dobandite potrivit legii”. Totodata, se aduc clarificari referitoare la sintagma „productia realizata si nefacturata”.
De asemenea, se clarifica reglementarile privind modalitatea de calcul a cifrei de afaceri in vederea aplicarii facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentara. Astfel, se precizeaza faptul ca la determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara, se iau in calcul veniturile realizate din vanzarea produselor, inclusiv prin unitatile proprii de desfacere.
Totodata, se reglementeaza faptul ca veniturile din comercializarea produselor achizitionate de la membrii proprii, in scopul revanzarii, de grupurile si organizatiile de producatori din sectorul agricol, organizatiile de producatori si alte forme asociative din sectorul fructe-legume, recunoscute de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, potrivit legislatiei comunitare si a legislatiei nationale specifice in vigoare, precum si de cooperativele agricole organizate in conformitate cu Legea cooperatiei agricole nr.566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se iau in calcul la determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv de catre aceste entitati. Reglementarea a avut in vedere cadrul legal prin care se instituie obligatia pentru anumite forme de organizare de tipul organizatiilor de producatori sa achizitioneze produsele membrilor proprii si sa le comercializeze.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<