Va aducem la cunostinta ca recent a fost propus de catre Comisia Europeana un proiect de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, insotit de o comunicare in care este expusa viziunea pentru digitalizarea completa a procesului de achizitii publice, asa-numitele "achizitii publice electronice de la un capat la altul".
Facturarea electronica este un pas important catre o administratie publica informatizata (e-guvernare) in Europa - una dintre prioritatile Agendei digitale - si ofera posibilitatea de a inregistra importante beneficii pe plan economic si ecologic. Comisia estimeaza ca adoptarea facturarii electronice in sectorul achizitiilor publice din intreaga UE ar putea genera economii de pana la 2,3 miliarde EUR.
Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: "Asigurarea unor administratii publice moderne si eficiente in UE reprezinta o prioritate pentru Comisia Europeana. Trecerea la achizitiile publice electronice, in special la facturarea electronica, poate sa genereze economii semnificative si sa faciliteze activitatea atat pentru guverne, cat si pentru mii de intreprinderi care isi desfasoara activitatea in cadrul pietei interne. Trecerea de la documentele pe hartie la facturarea complet automatizata poate reduce costurile primirii unei facturi de la 30-50 de euro la 1 euro. Aceste economii sunt binevenite si utile in actualul climat economic. intrucat sectorul public realizeaza cele mai multe cheltuieli in UE, acesta trebuie sa indeplineasca un rol de conducere in stimularea adoptarii acestui nou sistem."
Elemente-cheie ale initiativelor:
Facturarea electronica
Proiectul de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice propune instituirea unui standard european de facturare electronica, care se spera ca va imbunatati interoperabilitatea intre diferite sisteme de facturare electronica, in principal cele nationale.
Scopul sau este de a elimina incertitudinea juridica, complexitatea excesiva si costurile de functionare suplimentare pentru operatorii economici care, in prezent, trebuie sa utilizeze diferite facturi electronice in statele membre. Acest act legislativ va contribui, de asemenea, la stimularea adoptarii facturarii electronice in Europa, care ramane la un nivel foarte scazut, reprezentand numai 4-15 % dintre toate facturile transmise.
Achizitii publice de la un capat la altul
Comunicarea privind achizitiile publice electronice de la un capat la altul inscrie proiectul de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice intr-un context mai larg si prezinta viziunea Comisiei privind digitalizarea procesului de achizitii publice. Documentul identifica situatia actuala in ceea ce priveste punerea in aplicare a serviciilor de achizitii publice electronice si de facturare electronica in intreaga UE si stabileste domeniile in care este necesar sa se ia masuri pentru a realiza tranzitia catre achizitiile publice electronice de la un capat la altul:
- transformarea facturarii electronice in regula, mai degraba decat exceptie in domeniul achizitiilor publice;
- impulsionarea activitatii de standardizare;
- elaborarea de strategii nationale for achizitii publice electronice de la un capat la altul;
- realizarea de schimburi de bune practici.
Comunicarea va servi ca baza pentru eventuale initiative viitoare privind alte activitati de digitalizare a procesului de achizitii publice.
Context
Agenda digitala pentru Europa, unul dintre pilonii Strategiei UE 2020, identifica e-guvernarea si piata unica digitala ca elemente esentiale ale unei economii moderne si competitive a UE. in acest cadru, Comisia a depus eforturi semnificative pentru a digitaliza achizitiile publice in UE. La sfarsitul anului 2011, ca parte a procesului de modernizare a cadrului juridic privind achizitiile publice (IP/11/1580), Comisia a propus ca etapele procedurii, notificarea electronica, accesul electronic la documentele de achizitii si depunerea electronica, sa devina obligatorii pe teritoriul UE. Negocierile privind aceasta revizuire a normelor privind achizitiile publice sunt in curs de finalizare.
In aprilie 2012, aceasta propunere a fost urmata de comunicarea intitulata "O strategie pentru achizitiile publice electronice" (IP/12/389), care stabileste o strategie pentru tranzitia la achizitiile publice electronice. In 2010, Comisia a publicat o comunicare intitulata "Cum poate Europa sa profite din plin de avantajele facturarii electronice", in care a invitat statele membre sa adopte facturarea electronica si sa rezolve problemele care rezulta din lipsa de interoperabilitate intre sistemele de facturare electronica existente. Comunicarea a propus ca "pana in 2020, facturarea electronica sa devina metoda predominanta de facturare". in 2012, Consiliul European a solicitat masuri pentru a promova facturarea electronica, iar Parlamentul European a solicitat ca aceasta sa devina obligatorie in achizitiile publice pana in 2016. Ca rezultat al acestor solicitari si avand in vedere avantajele generate, in octombrie 2012, Actul privind piata unica II (IP/12/1054) a identificat o propunere privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice ca fiind una dintre cele douasprezece actiuni-cheie.
Gestionarea achizitiilor publice este de prima importanta in contextul actual de consolidare bugetara. Intrucat cheltuielile publice pentru bunuri, lucrari si servicii reprezinta 19 % din PIB-ul UE, gestionarea lor cat mai eficienta poate contribui in mod semnificativ la imbunatatirea generala a eficientei cheltuielilor publice. O administratie publica eficienta este un element esential al competitivitatii economiei UE. Modernizarea administratiei publice a fost identificata ca fiind una dintre cele cinci prioritati ale analizei anuale a cresterii efectuate de Comisie in 2012 si in 2013. Reforma achizitiilor publice, digitalizarea administratiei publice, reducerea sarcinii administrative si cresterea transparentei sunt toate elemente de crestere.
Tranzitia la achizitiile publice electronice de la un capat la altul poate genera toate aceste avantaje si multe altele: aceasta poate avea ca rezultat economii semnificative si simplificarea pentru actorii de pe piata, poate facilita inovarea si poate initia o regandire structurala a anumitor sectoare ale administratiei publice. De asemenea, poate facilita participarea IMM-urilor la achizitiile publice prin reducerea sarcinii administrative, prin cresterea gradului de transparenta cu privire la oportunitatile de afaceri si prin reducerea costurilor de participare.
Etapele urmatoare
Propunerea Comisiei privind facturarea electronica va fi transmisa Consiliului de Ministri si Parlamentului European in vederea adoptarii.
Sursa: Comisia Europeana
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<