Odată cu ratificarea aderării României la Uniunea Europeană (U.E.), facturile fiscale (nu doar cele de la colţ de stradă!) dispar din peisaj, pe motiv că reprezintă încă un element birocratic şi foarte deranjant deşi se susţinuse "cu fervoare" că nu poate exista o reală fiscalitate fără acestea.
Depăşite...
Pînă recent, fiscalitatea era reprezentată oficial de existenţa facturilor fiscale înseşi; nu puteam vorbi despre fiscalitate fără acestea, cu alte cuvinte. De la 1 ianuarie 2007 (data ratificării Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană U.E. - ), însă, totul se schimbă: gata cu hîrţogăria "inutilă" şi cu nostalgiile contabiliceşti! Cel puţin, aşa se promite; or, în pofida abrogării pct. 7 al Art. VI din Codul de procedură fiscală pe 2006 (Legea 343 din 17 iulie 2006, publicată în Monitorul Oficial nr. 662 şi 765 a.c. http://www.monitoruloficial.ro/monitoare/2006/mon0662.htm şi http://www.monitoruloficial.ro/monitoare/2006/mon0765.htm ), găsim referiri la facturile fiscale(!), precum este cazul Art. 155. Aşadar, întrebările deja clasice în legătură cu: codul C.N.P., numele clientului, adresa sediului social al firmei la care lucrează contabilul ş.a.m.d. se pare că încă necesită explicitări prin această abrogare.
Dacă nu factură, atunci... autofactură(!)
Pare un paradox, dar conform prevederilor Art. 155č , necesitatea emiterii facturilor fiscale este foarte prezentă, dacă nu din partea producătorilor/prestatorilor de bunuri/servicii, măcar din partea receptorilor/beneficiarilor acestora, prin autofacturare, dar doar dacă receptorul/beneficiarul nu se află în posesia vreunei facturi fiscale emise de către furnizor(?!), conform Art. 150, pct. 1, lit. (b), (e) și (g).
Elemente de securitate pentru autofacturi
Emitenții autofacturilor trebuie să introducă noi date centrale de validare fiscală, respectiv: un număr de ordine în baza uneia sau mai multor serii de identificare a autofacturii; data emiterii autofacturii; denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare (cf. Art. 154, pct. 1) în scop de plată a T.V.A. (cf. Art. 153 si 153č) a entităţii juridice/persoanei emitente; denumirea/numele reprezentantului (prezumtiv) fiscal al furnizorului (prezumtiv în diasporă), în cazul în care reprezentantul e obligat la achitarea T.V.A.; denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare la plata T.V.A. a beneficiarului de servicii/cumpărătorului de bunuri ale furnizorului/producătorului; numele şi adresa cumpărătorului de bunuri/beneficiarului de servicii, plus codul acestuia de înregistrare la plata T.V.A., precum şi adresa locaţiei de transfer a bunurilor şi/sau de furnizare a serviciilor, în cazul în care acestea s-au efectuat intracomunitar; denumirea/numele adresa şi codul de înregistrare al (prezumtivului) reprezentant fiscal (obligatoriu din România şi plătitor de T.V.A.), în cazul în care producătorul/furnizorul este în diasporă; codul de înregistrare pentru plata T.V.A. al receptorului/beneficiarului, furnizat producătorului/furnizorului; codul de înregistrare pentru plata T.V.A. al receptorului/beneficiarului din spațiul intercomunitar; codul de înregistrare pentru plata T.V.A. al furnizorului din alt stat membru, şi sub care s-a efectuat tranzacţia intracomunitară; denumirea şi cantitatea bunurilor tranzacţionate, denumirea serviciilor prestate şi particularităţile definitorii ale bunurilor, în cazul tranzacţionării intracomunitare de mijloace noi de transport; data tranzacţionării şi/sau prestării de servicii, cu excepţia cazurilor în care autofactura e realizată în avans; baza de impozitare, în cazul cotelor, scutirilor sau operaţiunilor netaxabile, preţ unitar, rabaturi, remize, risturne şi/sau reduceri de preţ; indicarea taxei colectate, exprimate în ROL/RON sau: menţiunea privind prevederile acestui Titlu sau a Directivei a VI-a a U.E.; scutirea cu drept de deducere sau fără acest drept; neimpozitare sau neincludere în categoria de impozitare; menționarea faptului că taxa este datorată de cumpărător/beneficiar la prezentul Titlu sau în Directiva a VI-a (- 77/388/CE din 17 mai 1977 - dacă va fi rectificată de către oficialii U.E.) sau doar prin sintagma taxare inversă; menţionarea facturilor şi/sau altor documente (prezumtiv) anterior emise pentru o singură operaţiune tranzacţională intracomunitară; terţe menţiuni.
O atenţie deosebită trebuie acordată normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal pe 2006 (Art. 155, pct. 8), de asemenea.
Notă:
Textul ocomplet al Directivei a VI-a poate fi analizat la:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/consleg/1977/L/01977L0388-20001021-en.pdf iar forma actuală (rectificată) a Codului Fiscal 2006 poate fi, de asemenea, analizată la: http://www.cdep.ro/proiecte/2006/500/80/0/leg_pl580_06.pdf
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<