Alaturi de procedura contestatiei la organul fiscal exista posibilitatea sesizarii direct a instantei de contencios administrativ pentru desfiintarea actului nelegal. Aceasta procedura are loc in temeiul Legii nr. 554/2004 numai dupa ce in prealabil in carul unui termen de 30 de zile de la comunicare a fost solicitata revocarea in tot sau in parte a actului. Pentru ca actiunea sa fie admisa este necesara parcurgerea procedurii plangerii prealabile.
Astfel, in cadrul termenului de 30 de zile se va transmite catre organul fiscal emitent al actului atacat sau chiar organului fiscal ierarhic superior (directia generala a finantelor judeteana sau a municipiului Bucuresti, sau chiar Agentiei Nationale de Administrare Fiscala daca actul atacat este emis de catre spre exemplu Directia de administrare a marilor contribuabili) o cerere prin care se solicita in temeiul legii contenciosului administrativ anularea actului nelegal. in momentul primirii raspunsului la aceasta plangere prealabila in cadrul termenului de 30 de zile sau dupa implinirea acestui termen, prezentand dovada postala a expirarii acestui termen se va putea sesiza instanta.
Procedura contestatiei in instanta se mentine si dupa parcurgerea procedurii admninistrativ-jurisdictionale descrisa mai sus. Astfel, decizia prin care contestatia a fost respisa sau admisa partial poate fi contestata la instantele de contencios administrativ mentionate mai sus.
Pentru o mai mare operativitate in desfiintarea actului nelegal este recomandata parcurgerea procedurii prealabile si sesizarea directa a instantei de contencios administrativ fara a parcurge procedura de contestare reglementata de Codul de procedura fiscala. La nivelul instantei sansele unei solutii favorabile cresc si totodata se poate solicita suspendarea actului administrativ impiedicand astfel organul fiscal sa puna in executare silita tilurile executorii.
Cu privire la contestatiile formulate la instantele judecatoresti subliniem ca atacarea actelor de executare intocmite cu incalcarea dispozitiilor legale potrivit art. 172 din Codul de procedura fiscala nu se va realiza la instantele de contencios administrativ ci in temeiul Deciziei nr. 1945/2006 a inaltei Curti de Casatie si Justitie contestatia la executare se va adresa judecatoriei. Termenul de exercitare a contestatiei este mult mai scurt fiind de doar 15 zile de la data la care s-a luat cunostinta de actul de executare considerat nelegal.
Termenele de exercitare a actiunii sunt reglementate de art. 11 din Legea nr. 554/2004. Astfel regula generala prevede ca cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni calculat de la:
- data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dupa caz, data comunicarii refuzului, considerat nejustificat, de solutionare a cererii;
- data expirarii termenului legal de solutionare a cererii, fara a depasi termenul de un an;
- data incheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, in cazul contractelor administrative.
In mod exceptional, pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral, cererea poate fi introdusa si peste termenul de 6 luni, dar nu mai tarziu de un an de la data emiterii actului. Trebuie subliniat ca daca termenul de 6 luni este termen de prescriptie, adica susceptibil de intrerupere si suspendare, termenul maxim de un an este un termen de decadere neputand fi intrerupt sau suspendat.
Avand in vedere nenumaratele incalcari ale dispozitiilor legale fie in procesul de adoptare a unor acte normative fie cu privire la continutul acestora neconform cu normele in temeiul carora au fost adoptate subliniem ca potrivit art. 11 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 ordonantele sau dispozitiile din ordonante care se considera a fi neconstitutionale, precum si actele administrative cu caracter normativ care se considera a fi nelegale pot fi atacate oricand.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<