Alaturi de procedura contestatiei la organul fiscal exista posibilitatea sesizarii direct a instantei de contencios administrativ pentru desfiintarea actului nelegal. Aceasta procedura are loc in temeiul Legii nr. 554/2004 numai dupa ce in prealabil in carul unui termen de 30 de zile de la comunicare a fost solicitata revocarea in tot sau in parte a actului. Pentru ca actiunea sa fie admisa este necesara parcurgerea procedurii plangerii prealabile.
Astfel, in cadrul termenului de 30 de zile se va transmite catre organul fiscal emitent al actului atacat sau chiar organului fiscal ierarhic superior (directia generala a finantelor judeteana sau a municipiului Bucuresti, sau chiar Agentiei Nationale de Administrare Fiscala daca actul atacat este emis de catre spre exemplu Directia de administrare a marilor contribuabili) o cerere prin care se solicita in temeiul legii contenciosului administrativ anularea actului nelegal. in momentul primirii raspunsului la aceasta plangere prealabila in cadrul termenului de 30 de zile sau dupa implinirea acestui termen, prezentand dovada postala a expirarii acestui termen se va putea sesiza instanta.
Procedura contestatiei in instanta se mentine si dupa parcurgerea procedurii admninistrativ-jurisdictionale descrisa mai sus. Astfel, decizia prin care contestatia a fost respisa sau admisa partial poate fi contestata la instantele de contencios administrativ mentionate mai sus.
Pentru o mai mare operativitate in desfiintarea actului nelegal este recomandata parcurgerea procedurii prealabile si sesizarea directa a instantei de contencios administrativ fara a parcurge procedura de contestare reglementata de Codul de procedura fiscala. La nivelul instantei sansele unei solutii favorabile cresc si totodata se poate solicita suspendarea actului administrativ impiedicand astfel organul fiscal sa puna in executare silita tilurile executorii.
Cu privire la contestatiile formulate la instantele judecatoresti subliniem ca atacarea actelor de executare intocmite cu incalcarea dispozitiilor legale potrivit art. 172 din Codul de procedura fiscala nu se va realiza la instantele de contencios administrativ ci in temeiul Deciziei nr. 1945/2006 a inaltei Curti de Casatie si Justitie contestatia la executare se va adresa judecatoriei. Termenul de exercitare a contestatiei este mult mai scurt fiind de doar 15 zile de la data la care s-a luat cunostinta de actul de executare considerat nelegal.
Termenele de exercitare a actiunii sunt reglementate de art. 11 din Legea nr. 554/2004. Astfel regula generala prevede ca cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni calculat de la:
- data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dupa caz, data comunicarii refuzului, considerat nejustificat, de solutionare a cererii;
- data expirarii termenului legal de solutionare a cererii, fara a depasi termenul de un an;
- data incheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, in cazul contractelor administrative.
In mod exceptional, pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral, cererea poate fi introdusa si peste termenul de 6 luni, dar nu mai tarziu de un an de la data emiterii actului. Trebuie subliniat ca daca termenul de 6 luni este termen de prescriptie, adica susceptibil de intrerupere si suspendare, termenul maxim de un an este un termen de decadere neputand fi intrerupt sau suspendat.
Avand in vedere nenumaratele incalcari ale dispozitiilor legale fie in procesul de adoptare a unor acte normative fie cu privire la continutul acestora neconform cu normele in temeiul carora au fost adoptate subliniem ca potrivit art. 11 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 ordonantele sau dispozitiile din ordonante care se considera a fi neconstitutionale, precum si actele administrative cu caracter normativ care se considera a fi nelegale pot fi atacate oricand.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<