Un provizion va fi recunoscut numai in momentul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- o entitate are o obligatie curenta generata de un eveniment anterior;
- este probabil ca o iesire de resurse sa fie necesara pentru a onora obligatia respectiva; si
- poate fi realizata o estimare credibila a valorii obligatiei.
De retinut:
- Provizioanele nu au echivalent in fonduri financiare. Ele sunt conventii contabile constituite in scopul corelarii situatiei scriptice cu realitatea economica si reflectarii valorii reale a afacerii.
- Constituirea provizioanelor determina o cheltuiala calculata care nu are echivalent in numerar, iar reducerea sau anularea provizioanelor se face pe seama veniturilor (doar calculate, fara echivalent in numerar).
- Din punct de vedere fiscal, provizioanele sunt reglementate de art. 22 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exista doua principii contabile care determina necesitatea constituirii de provizioane: Principiul prudentei presupune ca nu este admisa supraevaluarea elementelor de activ si a veniturilor si nici subevaluarea elementelor de pasiv si a cheltuielilor. Prin urmare, atunci cand un activ are o valoare de piata superioara valorii de intrare la care este inregistrat activul in contabilitate, plusul de valoare nu trebuie inregistrat.
Dimpotriva, in cazul in care valoarea de piata este inferioara valorii de intrare a bunului, trebuie analizata natura deprecierii.
- O depreciere ireversibila cauzata de uzura fizica si/sau morala a bunului se va inregistra ca amortizare.
- O depreciere reversibila (se considera ca pierderea de valoare e doar temporara) se va inregistra ca provizion.
Principiul independentei exercitiului cere ca in cazul in care in anul curent intervin circumstante in urma carora firma poate suferi pierderi sau cheltuieli viitoare, eventualele pierderi sa fie acoperite prin provizioane corespunzatoare. Existenta evenimentului generator al potentialelor pierderi in perioada curenta determina inregistrarea de provizioane si diminuarea profitului anului in curs.
Provizioane pentru litigiile survenite in anul curent
In cazul in care, pana la intocmirea situatiilor financiare, litigiul nu se solutioneaza si verdictul ramane incert, este necesara provizionarea cheltuielilor care ar aparea in cazul pierderii procesului.
Provizioanele pentru garantii acordate clientilor sunt destinate sa acopere datoriile privind reparatia sau inlocuirea bunurilor vandute sau remedierea serviciilor prestate.
Astfel, provizioanele pentru garantii acordate clientilor se constituie in functie de numarul de interventii ale entitatii pentru remedierea defectiunilor constatate la prestatiile efectuate si de costurile ocazionate de fiecare interventie.
Exemplu
O entitate care vinde televizoare ofera garantie timp de doi ani de la data cumpararii produselor sale. Analizand informatiile din anii anteriori, s-a constatat ca 10% din produsele vandute in fiecare an sunt returnate in perioada de garantie.
Prin urmare, pentru anul curent, se va constitui un provizion care sa reprezinte 10% din valoarea vanzarilor de televizoare realizate pe tot anul.
In anul urmator, se va ajusta valoarea provizionului (crestere/descrestere) in functie de noile previziuni.
Constituirea sau ajustarea provizioanelor se va inregistra in contabilitate astfel:
- Actiune/Cont Debit/Cont Credit
- Constituire provizioane 6812
- Cheltuieli de exploatare privind provizioanele 151x
- Provizioane
- Anulare/Diminuare provizioane 151x
- Provizioane 7812
- Venituri de exploatare privind provizioanele
- Conturi analitice pentru provizioane:
1511 Provizioane pentru litigii
1512 Provizioane pentru garantii acordate clientilor
1513 Provizioane pentru dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea
1514 Provizioane pentru restructurare
1515 Provizioane pentru pensii si obligatii similare
1516 Provizioane pentru impozite
1518 Alte provizioane
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia <<