In documentarul de mai jos, prezentam, in sinteza, noile prevederi ale actului normativ.
Potrivit noilor prevederi, incepand cu
1 ianuarie 2014, au calitatea de mari contribuabili primele 2.500 de persoane juridice romane, inclusiv entitatile rezultate in urma fuziunii cu alti contribuabili si sucursalele contribuabililor persoane juridice straine care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, selectate descrescator potrivit urmatoarelor criterii de selectie:
A. Criteriul de baza denumit criteriul valoric agregat este rezultatul agregarii a 2 indicatori si anume:
- volumul obligatiilor fiscale datorate, declarate de contribuabili - 50%;
- cifra de afaceri raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui in care se efectueaza actualizarea - 50%.
De retinut! Institutiile publice si contribuabilii aflati sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii aflati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, precum si contribuabilii declarati inactivi potrivit art. 78^1 din Codul de Procedura Fiscala, nu vor fi selectati ca mari contribuabili.
Prin derogare de la prevederile de mai sus se inregistreaza ca mari contribuabili contribuabilii nou infiintati care, la data infiintarii, se angajeaza prin declaratie pe propria raspundere sa realizeze investitii a caror valoare in lei sa fie echivalentul a minimum 10 milioane de euro. Declaratia pe propria raspundere se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal declarat al contribuabilului, in termen de 5 zile de la data inregistrarii acestuia la registrul comertului.
B. Criteriul specific de activitate desfasurata:
- Banca Nationala a Romaniei;
- societatile bancare;
- societatile de asigurari;
- societatile de investitii financiare;
C. Criteriul investitional.
Contribuabilii nou-infiintati care indeplinesc criteriile de selectie prevazute la lit. B si C vor fi preluati spre administrare de Directia generala de administrare a marilor contribuabili in termen de 10 zile de la data autorizarii sau de la data inregistrarii lor la registrul comertului, dupa caz.
Lista marilor contribuabili, administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la 30 noiembrie a fiecarui an.
Lista nominala a sediilor secundare ale contribuabililor mari care vor fi administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili se publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice - portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la 30 noiembrie a fiecarui an .
Contribuabilii mari aflati in procedura insolventei in conformitate cu prevederile legale privind procedura insolventei, cu exceptia Bancii Nationale a Romaniei, societatilor bancare, societatilor de asigurari, societatilor de investitii financiare, vor fi scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care sentinta prin care a fost deschisa procedura insolventei a ramas definitiva si vor fi predati spre administrare organelor fiscale teritoriale care au competenta in administrarea acestora.
Prevederile de mai sus se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor aflati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului precum si in cazul contribuabililor declarati inactivi potrivit art. 78^1 din Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contribuabilii rezultati in urma divizarii unui mare contribuabil vor fi administrati in continuare ca mari contribuabili.
Contribuabilul nou-rezultat din fuziunea unui mare contribuabil cu un alt contribuabil va fi administrat de Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
Daca un contribuabil absoarbe prin fuziune un mare contribuabil, acesta va fi preluat spre administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, in termen de 10 zile de la data inregistrarii acestei operatiuni la registrul comertului.
Contribuabilii mari care nu mai indeplinesc criteriile de selectie precum si contribuabilii nou-infiintati care nu realizeaza investitii la nivelul prevazut la lit. C din anexa la ordin, vor fi scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili dupa 2 ani consecutivi in care nu mai indeplinesc criteriile de selectie.
Directia generala de administrare a marilor contribuabili va notifica respectivii contribuabili conform prevederilor art. 44 din Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<