In randurile urmatoare, vom reaminti contribuabililor, persoane impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata (TVA), obligatiile pe care le au in situatia in care codul de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat de organele fiscale competente, din oficiu, sau la solicitarea acestora.
Anularea din oficiu
Potrivit prevederilor Codului Fiscal, organele fiscale competente pot anula, din oficiu, inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca:
1. este declarata inactiva conform prevederilor art. 78^1 din Codul de Procedura Fiscala. Organul fiscal competent anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA de la data declararii ca inactiva a persoanei impozabile.
Potrivit prevederilor Codului de Procedura Fiscala, contribuabilii se declara inactivi daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
2. a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii. in aceasta situatie, anularea inregistrarii in scopuri de TVA produce efecte de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
3. asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte care au determinat atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;
4. nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa. Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane impozabile in scopuri de TVA daca nu a depus niciun decont de taxa pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei care are perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic.
Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA este valabila:
- din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere a celui de-al saselea decont de TVA, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica;
- din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de TVA in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic.
5. in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic.
Organul fiscal anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA astfel:
- din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de TVA in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica;
- din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic.
Anularea la cerere
Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile in urmatoarele situatii:
1. daca persoana impozabila nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, respectiv realizeaza doar operatiuni scutite fara drept de deducere; in aceasta situatie, anularea inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza fie la solicitarea persoanei impozabile fie din oficiu de catre organele fiscale competente. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA este valabila de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente.
2. atunci cand persoana impozabila solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 152 din Codul Fiscal.
Persoanele impozabile pentru care inregistrarea in scopuri de a fost anulata conform art. 153 alin. (9) din Codul Fiscal, au obligatia ca in ultimul decont de TVA depus sa efectueze toate ajustarile de taxa conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161. in situatia in care persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat nu au efectuat ajustarile de TVA in ultimul decont de TVA depus inaintea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau care a efectuat ajustari incorecte trebuie sa depuna formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata". Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit obligatia de declarare a sumelor rezultate din ajustarea TVA.
Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat sunt inscrise de organul fiscal competent in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata dupa comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii. Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata este public si este afisat pe website-ul ANAF, la adresa www.anaf.ro, sectiunea Informatii publice/Informatii privind agentii economici.
Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar au obligatia de a colecta si de a plati TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata TVA efectuate in perioada in care nu au un cod valabil de TVA. in acest sens, trebuie sa depuna la organul fiscal competent formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal".
Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei si numai daca in perioada respectiva a efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata TVA.
Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu de organele fiscale competente si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
*
Baza legala: Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,art. 153 alin. (9); Ordin al presedintelui ANAF nr. 640/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata" publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 316/11.05.2012; Ordin al presedintelui ANAF nr. 418/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata" a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 199/27.03.2012.
Sursa: DGFP Valcea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<