search

Firme legate intre care se realizeaza transferuri bancare: folosirea conturilor 419 si 409

Avem cazul a doua firme legate intre care se realizeaza transferuri bancare in cursul lunii. In unele cazuri se sting facturi, dar raman si sume platite in avans, care se pot restitui sau nu ulterior, in functie de disponibilitatile financiare. Momentan, se inregistreaza aceste sume ramase in conturile 409, respectiv 419 si se colecteaza TVA pentru contul 419. Specialistul nostru ne va explica daca este corecta aceasta abordare prudenta sau recomanda alte solutii (eventual, un contract de imprumut).
 
Raspuns: Conform OMFP 1802/2014:
3111. - 06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordin 4291/2022.
 
(1) Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere acestuia un bun sau un serviciu, in momentul incasarii entitatea inregistreaza o datorie fata de client. In acest caz, datoria fata de client reprezinta obligatia entitatii de a transfera clientului bunurile sau serviciile pentru care a incasat suma respectiva.
 
(2) Sumele incasate in conditiile alin. (1) se inregistreaza ca o datorie fata de client (contul 419 Clienti - creditori). Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.
 
Monografia contabila va fi:
 
4111 = % Valoarea avans primit de la client
419
4427
 
Urmand sa recunoastem venitul atunci cand se realizeaza prestarea serviciului (confirmat pe baza de deviz acceptat de catre beneficiar) sau vanzarea marfurilor:
 
4111 = % Valoarea lucrarii/marfurilor vandute
704/707
4427 Valoarea lucrarii/marfurilor vandute
 
4111 = % Storno valoarea avans primit de la client
419
4427
 
In cazul avansurilor platite furnizorilor, lucrurile stau similar.
 
% = 401 factura de avans
409
4426
 
Furnizorul emite factura finala pentru bunuri sau servicii:
 
% = 401
3xx/6xx
4426
 
Furnizorul va storna obligatoriu avansul facturat initial:
 
% = 401 cu minus
409
4426
 
Deci factura initiala de avans va fi stornata de indata ce bunurile sunt livrate si/sau serviciile prestate.
 
Nu e indicat sa adaptati o alta monografie contabila (asa cum mentionati) daca intre cele doua firme exista contracte si relatii comerciale, iar facturile se emit si se primesc in mod corect. In ambele cazuri este necesar sa solicitati si sa intocmiti facturile in mod corect.


Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com




Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice