Despre
contabilitatea generala a unei organizatii - scop, obiective, functii, forme de organizare, principii si politici contabile, documente si registre, situatii financiare, reglementari nationale si internationale, etc - s-a mai vorbit si vor mai fi dezbateri pe aceste teme de larg interes pentru profesionistii din domeniul financiar-contabil.
Insa va propun sa privim
contabilitatea unei organizatii si din "perspectiva clientului" care solicita si foloseste informatiile financiare - si aici vreau sa ma refer, in mod special, la conducerea firmei!
Contabilii trebuie sa cunoasca si sa respecte toate reglementarile domeniului in care isi desfasoara profesia, dar trebuie sa cunoasca si sa aiba in vedere nevoile
clientului intern = conducerea firmei, al carui scop general este mentinerea si dezvoltarea unei afaceri pe piata!
Cum poate contabilul sa devina si un consilier / consultant pentru afaceri?
Iata cateva repere:
1. Intelegeti caracteristicile generale ale afacerii: produsele si serviciile, clientii, piata si punctele de desfacere, fluxul activitatilor aprovizionare - prelucrare sau distributie - vanzare.
2. Discutati cu "clientul intern" si identificati
care sunt considerate principalele obiective si prioritati de afaceri:
2.1 mentinerea vanzarilor si cresterea profitabilitatii,
2.2 incasarea creantelor comerciale si renegocierea termenelor de plata cu furnizorii,
2.3 restructurarea gamei de produse si servicii in functie de cerintele clientilor, etc.
3. Organizati contabilitatea de gestiune a afacerii si oferiti "clientului" situatii economico-financiare simple si relevante pentru a intelege situatia firmei si pentru a putea sa identifice si sa analizeze alternativele de actiune pentru atingerea obiectivelor de afaceri (comerciale, financiare, investionale, etc):
3.1 situatia cifrei de afaceri totale si detaliat pe clienti / pe puncte de desfacere / pe produse si servicii
3.2 situatia costurilor aferente vanzarilor: costuri directe (chelt. cu marfa vanduta, chelt. cu materiale consumabile, chelt. cu transportul marfurilor, chelt. cu personalul, etc) si costuri indirecte sau de suport general (chelt. cu chiria, cu reparatiile, cu telecomunicatiile, etc)
3.3 situatia marjei comerciale (cifra de afaceri - chelt. cu marfa vanduta sau costuri directe) la nivel de firma (consolidat) sau pe componentele comerciale ale acesteia.
3.4 situatia creantelor si datoriilor comerciale dupa scadenta: in termen (atasati scadentarul) sau cu scadenta depasita (atasati situatia "pe vechimi" < 30 zile, intre 30 si 60 zile, > 60 zile)
4. Semnalati si explicati "clientului" care sunt "punctele slabe" din punct de vedere financiar:
4.1 produse sau servicii care se vand cu marja negativa (genereaza pierderi)
4.2 clienti care cumpara si platesc cu mare intarziere (genereaza blocaje financiare)
4.3 puncte de desfacere care genereaza vanzari, dar acestea sunt axate doar pe cateva produse (trebuie sincronizate cu structura de achizitii si de stocare)
4.4 necesarul de finantare pentru activitatea curenta a firmei
Propuneti solutii si "clientul intern" va aprecia si mai mult colaborarea cu dumneavoastra!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<