Guvernul a demarat consultarile cu partenerii sociali in vederea aplicarii masurii privind programul flexibil de munca, pentru o perioada limitata de timp, in vederea sustinerii companiilor si pastrarii locurilor de munca, anunta Ministerul Muncii.
Institutia a organizat, luni, dezbaterea publica cu tema ”Romania se intoarce la munca! Flexicuritate si digitalizare in contextul noilor tendinte din piata muncii din Romania!”. In cadrul acestui eveniment, Guvernul a informat partenerii sociali despre intentia de a implementa in Romania un program de lucru flexibil (modelul Kurzarbeit) si a solicitat acestora sa vina cu propuneri privind aplicarea noii masuri.
Acest mecanism, prezentat intr-o prima forma de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, presupune ca plata salariului brut se va imparti intre angajator, care va acoperi cel putin 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca cu norma intreaga, si stat, care va acoperi 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului.
Printr-o astfel de masura, Guvernul urmareste pastrarea locurilor de munca, mentinerea angajatilor ”fideli” obiectivelor companiilor si a unor persoane in a caror pregatire companiile au investit anterior crizei, crearea unui cadru adaptat care sa permita flexibilizarea timpului de lucru prin asigurarea unor venituri sustenabile pentru angajati, modernizarea cadrului legal in sensul in care acesta sa se adapteze nevoilor angajatilor cat si ale angajatorilor, in situatii exceptionale, precum si diminuarea riscurilor epidemiologice prin reducerea programului de lucru.
Premierul Ludovic Orban, prezent la eveniment, a explicat ca aceasta modalitate de sustinere a angajatilor si companiilor are un caracter de noutate in Romania, dar a fost aplicata cu succes in tari europene, in special in Germania.
Executivul incearca sa aplice acest sistem de program flexibil de munca in contextul in care la nivelul Uniunii Europene a fost aprobat programul SURE, destinat decontarii cheltuielilor efectuate de state pentru anumite categorii de masuri active, dar in special pentru program redus, se explica in comunicatul Ministerulul Muncii.
”Ideea in sine nu e foarte complicata. Daca unei companii, sa spun, i s-a redus vanzarea cu un anumit procent, ca sa nu dea afara angajatii cu procentul corespunzator, practic, stabileste un program flexibil de munca pentru angajati si statul plateste perioada de timp care nu e lucrata de angajati, corespunzatoare reducerii. Sigur, masura se aplica o perioada limitata, atunci cand apare o perturbare majora pe piata, cum este criza economica, care a fost generata de epidemia de COVID, in cazul de fata. Va trebui sa stabilim o perioada de aplicare si va trebui sa gandim foarte bine cum punem in functiune acest mecanism”, a declarat premierul Ludovic Orban.
Prim-ministrul a mai explicat ca aceasta masura trebuie gandita in contextul celorlalte masuri active si al masurilor ce vor fi luate in continuare.
De altfel, vicepremierul Raluca Turcan a anuntat ca pentru companii urmeaza sa fie adoptat un set de masuri care sa vina in completarea efectelor pe care le-ar avea reglementarea programului flexibil, fiind gandite granturi pentru companiile din domeniile a caror activitate continua sa fie restrictionata, dar si pentru companile din domeniile productive, in vederea cresterii capacitatii de productie. De asemenea, prin noile masuri ar urma sa fie acordat sprijin si pentru repornirea SRL-urilor fara angajati, cu unul sau doi actionari care interactionau in domenii profund afectate de criza, astfel incat sa poata reporni din punct de vedere economic.
La randul sau, ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a aratat ca este momentul ca atat cadrul legal, cat si intreaga abordare cu privire la piata muncii sa fie adaptata situatiei si modului in care astazi arata lucrurile in economie, referindu-se la nevoia reala, perceputa odata cu declansarea pandemiei, de a flexibiliza relatiile de munca si de a adapta cadrul legal.
In acelasi timp, demnitarul a atras atentia ca aceasta masura care vizeaza programul flexibil de munca se va aplica pe o durata determinata de timp.
”Este vorba despre cei care au nevoie sa lucreze altfel intr-o situatie exceptionala. In al doilea rand, eu sunt pentru masuri simple. (…) Adevarul este ca cu cat complici schema, cu atat mecanismul devine mai greoi si sprijinul ajunge tarziu la oameni. Oamenii au nevoie rapid de ajutor si cu cat schema e mai complicata cu atat mai greu este de pus in practica”, a declarat ministrul Muncii.
Ambasadorul Germaniei in Romania, Meier-Klodt, a explicat ca munca cu timp redus si flexibil este un instrument utilizat in Germania inca din timpul crizei din 2008 si care s-a dovedit a fi foarte eficient, fiind adoptat tot mai mult la nivel european.
”Acest model trebuie sa gaseasca forma potrivita in fiecare tara si trebuie sa fie adaptat la conditiile particulare din Romania, iar pentru asta este nevoie de consens. Pe scurt, trebuie ca toate partile interesate sa fie implicate de la inceput. Aceasta este o lectie invatata din experianta germana: modelul functioneaza daca toata lumea se implica si daca toti au incredere in el”, a declarat ambasadorul Germaniei la Bucuresti.
In cadrul discutiilor care au avut loc la Guvern, reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale au apreciat ca un astfel de mecanism, care incurajeaza raporturile de munca si pastrarea acestora, ar fi util, insa el ar trebui sa fie agreat, printr-un acord, de catre Guvern, confederatiile sindicale si confederatiile patronale.
Reprezentatii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale au mai prezentat partenerilor sociali si o serie de masuri privind digitalizarea relatiilor de munca in vederea eficientizarii si imbunatatirii continue a relatiilor de munca, a simplificarii procedurilor specifice activitatii de resurse umane, dar si pentru cresterea increderii in operatiuni desfasurate in mediul online, in conditii de siguranta.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<