Guvernul a demarat consultarile cu partenerii sociali in vederea aplicarii masurii privind programul flexibil de munca, pentru o perioada limitata de timp, in vederea sustinerii companiilor si pastrarii locurilor de munca, anunta Ministerul Muncii.
Institutia a organizat, luni, dezbaterea publica cu tema ”Romania se intoarce la munca! Flexicuritate si digitalizare in contextul noilor tendinte din piata muncii din Romania!”. In cadrul acestui eveniment, Guvernul a informat partenerii sociali despre intentia de a implementa in Romania un program de lucru flexibil (modelul Kurzarbeit) si a solicitat acestora sa vina cu propuneri privind aplicarea noii masuri.
Acest mecanism, prezentat intr-o prima forma de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, presupune ca plata salariului brut se va imparti intre angajator, care va acoperi cel putin 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca cu norma intreaga, si stat, care va acoperi 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului.
Printr-o astfel de masura, Guvernul urmareste pastrarea locurilor de munca, mentinerea angajatilor ”fideli” obiectivelor companiilor si a unor persoane in a caror pregatire companiile au investit anterior crizei, crearea unui cadru adaptat care sa permita flexibilizarea timpului de lucru prin asigurarea unor venituri sustenabile pentru angajati, modernizarea cadrului legal in sensul in care acesta sa se adapteze nevoilor angajatilor cat si ale angajatorilor, in situatii exceptionale, precum si diminuarea riscurilor epidemiologice prin reducerea programului de lucru.
Premierul Ludovic Orban, prezent la eveniment, a explicat ca aceasta modalitate de sustinere a angajatilor si companiilor are un caracter de noutate in Romania, dar a fost aplicata cu succes in tari europene, in special in Germania.
Executivul incearca sa aplice acest sistem de program flexibil de munca in contextul in care la nivelul Uniunii Europene a fost aprobat programul SURE, destinat decontarii cheltuielilor efectuate de state pentru anumite categorii de masuri active, dar in special pentru program redus, se explica in comunicatul Ministerulul Muncii.
”Ideea in sine nu e foarte complicata. Daca unei companii, sa spun, i s-a redus vanzarea cu un anumit procent, ca sa nu dea afara angajatii cu procentul corespunzator, practic, stabileste un program flexibil de munca pentru angajati si statul plateste perioada de timp care nu e lucrata de angajati, corespunzatoare reducerii. Sigur, masura se aplica o perioada limitata, atunci cand apare o perturbare majora pe piata, cum este criza economica, care a fost generata de epidemia de COVID, in cazul de fata. Va trebui sa stabilim o perioada de aplicare si va trebui sa gandim foarte bine cum punem in functiune acest mecanism”, a declarat premierul Ludovic Orban.
Prim-ministrul a mai explicat ca aceasta masura trebuie gandita in contextul celorlalte masuri active si al masurilor ce vor fi luate in continuare.
De altfel, vicepremierul Raluca Turcan a anuntat ca pentru companii urmeaza sa fie adoptat un set de masuri care sa vina in completarea efectelor pe care le-ar avea reglementarea programului flexibil, fiind gandite granturi pentru companiile din domeniile a caror activitate continua sa fie restrictionata, dar si pentru companile din domeniile productive, in vederea cresterii capacitatii de productie. De asemenea, prin noile masuri ar urma sa fie acordat sprijin si pentru repornirea SRL-urilor fara angajati, cu unul sau doi actionari care interactionau in domenii profund afectate de criza, astfel incat sa poata reporni din punct de vedere economic.
La randul sau, ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a aratat ca este momentul ca atat cadrul legal, cat si intreaga abordare cu privire la piata muncii sa fie adaptata situatiei si modului in care astazi arata lucrurile in economie, referindu-se la nevoia reala, perceputa odata cu declansarea pandemiei, de a flexibiliza relatiile de munca si de a adapta cadrul legal.
In acelasi timp, demnitarul a atras atentia ca aceasta masura care vizeaza programul flexibil de munca se va aplica pe o durata determinata de timp.
”Este vorba despre cei care au nevoie sa lucreze altfel intr-o situatie exceptionala. In al doilea rand, eu sunt pentru masuri simple. (…) Adevarul este ca cu cat complici schema, cu atat mecanismul devine mai greoi si sprijinul ajunge tarziu la oameni. Oamenii au nevoie rapid de ajutor si cu cat schema e mai complicata cu atat mai greu este de pus in practica”, a declarat ministrul Muncii.
Ambasadorul Germaniei in Romania, Meier-Klodt, a explicat ca munca cu timp redus si flexibil este un instrument utilizat in Germania inca din timpul crizei din 2008 si care s-a dovedit a fi foarte eficient, fiind adoptat tot mai mult la nivel european.
”Acest model trebuie sa gaseasca forma potrivita in fiecare tara si trebuie sa fie adaptat la conditiile particulare din Romania, iar pentru asta este nevoie de consens. Pe scurt, trebuie ca toate partile interesate sa fie implicate de la inceput. Aceasta este o lectie invatata din experianta germana: modelul functioneaza daca toata lumea se implica si daca toti au incredere in el”, a declarat ambasadorul Germaniei la Bucuresti.
In cadrul discutiilor care au avut loc la Guvern, reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale au apreciat ca un astfel de mecanism, care incurajeaza raporturile de munca si pastrarea acestora, ar fi util, insa el ar trebui sa fie agreat, printr-un acord, de catre Guvern, confederatiile sindicale si confederatiile patronale.
Reprezentatii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale au mai prezentat partenerilor sociali si o serie de masuri privind digitalizarea relatiilor de munca in vederea eficientizarii si imbunatatirii continue a relatiilor de munca, a simplificarii procedurilor specifice activitatii de resurse umane, dar si pentru cresterea increderii in operatiuni desfasurate in mediul online, in conditii de siguranta.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<