Nu pot sa uit o experienta personala, pe care am avut-o la Administratia finaciara locala, cu ceva timp in urma. Cred ca multi dintre noi am avea ce povesti de pe frontul om-finante, nu? Dar este relevant si-mi amintesc de asta de cite ori vad cozi inumane la usile Administratiilor locale.
Ma pusese nevoia sa negociez o achizitie cu o firma de leasing si trebuia sa le prezint bilanturile pe ultimii trei ani, intre care si anul care tocmai trecuse. Am dres deci bilantul pe ultimul an si m-am prezentat cu el, pe hartie si pe un stick la biroul unde trebuia sa le depun.
Cand functionara de acolo a vazut stickul, s-a declarat brusc neputincioasa si m-a indemnat sa ma intorc la birou si sa-mi transfer datele de bilant pe o discheta. Altfel nu putem! Nu putem transfera datele in sistem decat de pe dicheta, am fost informat cu multa abilitate tehnologica. Dar ce sa fac daca nu mai am unitate de disc pe discheta?, am intrebat nedumerit. A, nu mai aveti unitate de discheta? Pai, nu-i nimic, refaceti bilantul pe un calculator care are discheta! Ascultand-o, am simtit cum ma cuprinde o neagra disperare. Cred ca s-a vazut asta pe fata mea, pentru ca, imediat, femeia mi-a livrat solutia "salvatoare": Mai bine cumparati o unitate de discheta externa, costa doar o suta si ceva de lei!
Cand am simtit ca perspectiva rezolvarii problemei mele parea ca se departeaza tot mai mult in loc sa se apropie, mi-a venit ideea de a cere permisiunea de a ma apropie de calculatorul care ar fi trebuit sa-mi preia bilantul. Si cum, in mod neasteptat, am primit-o, am introdus stickul in fundul calculatorului si am cerut o discheta goala. Apoi, am rugat-o sa copieze fisierele de pe stick pe discheta, si apoi in sistem. Ei, da, si brusc s-a putut!
Nu vreau sa mai spun ca, aproape de fiecare data cand am ajuns cu treaba - care tineau de statului meu de contribubaul sau de cel profesional, de jurnalist - la administratia fiscala, mi s-a intamplat sa ma enervez si sa ma cert macar cu un functionar de acolo. De cateva ori am ajuns chiar in biroul directorului executiv al Administratie financiare a judetului, pregatit sa-i atrag atentia asupra tuturor neroziilor din institutia domniei sale care m-au dus la disperare. "Ce sa facem, domnul meu, ca vremurile sunt grele, volum mare de munca si oameni putini?", mi-a raspuns de fiecare data, cu variatiuni aproape nesemnificative, directorul institutiei. "Insa noi ne straduim, suntem printre primii in tara, incasam miliarde, cu banii nostri putem alimenta in fiecare an cate doua ministere..." Si tot asa.
Intre timp, Ministerul Finantelor a cheltuit zeci de milioane de euro pe sisteme informatice, s-a creat posibilitatea depunerii on-line a declaratiilor, chiar daca modalitatea de implementare si functionare a sistemului a dat nastere unor controverse aprinse, pe care autoritatile n-au binevoit niciodata sa le explice. Am fost si eu curios sa vad care sunt efectele.
Ieri, la Cluj-Napoca, a nins toata ziua. La Administratia Financiara coada mare-mare, chiar si in curte, in zapada, pentru depunerea declaratiilor. In special pentru 101, care nu se poate depune inca on-line. Multi oameni amarati, unii dintre ei cu conturile blocate, veniti ca banii cash sa-si plateasca datoriile. Am intrebat si eu pe cineva care a trecut pe acolo pentru 101 daca se mai cer inca documente pe discheta. "Nu, acum se mai poate si cu CD". Ei, uite o dovada ca progresam.
In Carta Contribuabilului, document emis de Finante din proprie vointa in martie 2010, se poate citi urmatoarea declaratie de principii (Mission Statement, cum s-ar zice): "Avem datoria de a fi prezenti in preajma dvs. si de a va facilita plata impozitului. Administratia fiscala are grija constanta de a va sprijini in indeplinirea obligatiilor fiscale si doreste imbunatatirea permanenta a relatiilor de parteneriat cu dvs."
Gandindu-ma la privelistea de ieri de la Finante, as zice ca, decat un astfel de parteneriat oferit contribuabilui, mai bine ar fi iesit dumnealor afara cu cate o cana de ceai fierbinte! Pentru ca, pana la o relatie civilizata cu cetateanul (darmite un "parteneriat"!), autoritatile mai au cale lunga de facut.
Foto: Citynews.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<