Nu pot sa uit o experienta personala, pe care am avut-o la Administratia finaciara locala, cu ceva timp in urma. Cred ca multi dintre noi am avea ce povesti de pe frontul om-finante, nu? Dar este relevant si-mi amintesc de asta de cite ori vad cozi inumane la usile Administratiilor locale.
Ma pusese nevoia sa negociez o achizitie cu o firma de leasing si trebuia sa le prezint bilanturile pe ultimii trei ani, intre care si anul care tocmai trecuse. Am dres deci bilantul pe ultimul an si m-am prezentat cu el, pe hartie si pe un stick la biroul unde trebuia sa le depun.
Cand functionara de acolo a vazut stickul, s-a declarat brusc neputincioasa si m-a indemnat sa ma intorc la birou si sa-mi transfer datele de bilant pe o discheta. Altfel nu putem! Nu putem transfera datele in sistem decat de pe dicheta, am fost informat cu multa abilitate tehnologica. Dar ce sa fac daca nu mai am unitate de disc pe discheta?, am intrebat nedumerit. A, nu mai aveti unitate de discheta? Pai, nu-i nimic, refaceti bilantul pe un calculator care are discheta! Ascultand-o, am simtit cum ma cuprinde o neagra disperare. Cred ca s-a vazut asta pe fata mea, pentru ca, imediat, femeia mi-a livrat solutia "salvatoare": Mai bine cumparati o unitate de discheta externa, costa doar o suta si ceva de lei!
Cand am simtit ca perspectiva rezolvarii problemei mele parea ca se departeaza tot mai mult in loc sa se apropie, mi-a venit ideea de a cere permisiunea de a ma apropie de calculatorul care ar fi trebuit sa-mi preia bilantul. Si cum, in mod neasteptat, am primit-o, am introdus stickul in fundul calculatorului si am cerut o discheta goala. Apoi, am rugat-o sa copieze fisierele de pe stick pe discheta, si apoi in sistem. Ei, da, si brusc s-a putut!
Nu vreau sa mai spun ca, aproape de fiecare data cand am ajuns cu treaba - care tineau de statului meu de contribubaul sau de cel profesional, de jurnalist - la administratia fiscala, mi s-a intamplat sa ma enervez si sa ma cert macar cu un functionar de acolo. De cateva ori am ajuns chiar in biroul directorului executiv al Administratie financiare a judetului, pregatit sa-i atrag atentia asupra tuturor neroziilor din institutia domniei sale care m-au dus la disperare. "Ce sa facem, domnul meu, ca vremurile sunt grele, volum mare de munca si oameni putini?", mi-a raspuns de fiecare data, cu variatiuni aproape nesemnificative, directorul institutiei. "Insa noi ne straduim, suntem printre primii in tara, incasam miliarde, cu banii nostri putem alimenta in fiecare an cate doua ministere..." Si tot asa.
Intre timp, Ministerul Finantelor a cheltuit zeci de milioane de euro pe sisteme informatice, s-a creat posibilitatea depunerii on-line a declaratiilor, chiar daca modalitatea de implementare si functionare a sistemului a dat nastere unor controverse aprinse, pe care autoritatile n-au binevoit niciodata sa le explice. Am fost si eu curios sa vad care sunt efectele.
Ieri, la Cluj-Napoca, a nins toata ziua. La Administratia Financiara coada mare-mare, chiar si in curte, in zapada, pentru depunerea declaratiilor. In special pentru 101, care nu se poate depune inca on-line. Multi oameni amarati, unii dintre ei cu conturile blocate, veniti ca banii cash sa-si plateasca datoriile. Am intrebat si eu pe cineva care a trecut pe acolo pentru 101 daca se mai cer inca documente pe discheta. "Nu, acum se mai poate si cu CD". Ei, uite o dovada ca progresam.
In Carta Contribuabilului, document emis de Finante din proprie vointa in martie 2010, se poate citi urmatoarea declaratie de principii (Mission Statement, cum s-ar zice): "Avem datoria de a fi prezenti in preajma dvs. si de a va facilita plata impozitului. Administratia fiscala are grija constanta de a va sprijini in indeplinirea obligatiilor fiscale si doreste imbunatatirea permanenta a relatiilor de parteneriat cu dvs."
Gandindu-ma la privelistea de ieri de la Finante, as zice ca, decat un astfel de parteneriat oferit contribuabilui, mai bine ar fi iesit dumnealor afara cu cate o cana de ceai fierbinte! Pentru ca, pana la o relatie civilizata cu cetateanul (darmite un "parteneriat"!), autoritatile mai au cale lunga de facut.
Foto: Citynews.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<