Nu pot sa uit o experienta personala, pe care am avut-o la Administratia finaciara locala, cu ceva timp in urma. Cred ca multi dintre noi am avea ce povesti de pe frontul om-finante, nu? Dar este relevant si-mi amintesc de asta de cite ori vad cozi inumane la usile Administratiilor locale.
Ma pusese nevoia sa negociez o achizitie cu o firma de leasing si trebuia sa le prezint bilanturile pe ultimii trei ani, intre care si anul care tocmai trecuse. Am dres deci bilantul pe ultimul an si m-am prezentat cu el, pe hartie si pe un stick la biroul unde trebuia sa le depun.
Cand functionara de acolo a vazut stickul, s-a declarat brusc neputincioasa si m-a indemnat sa ma intorc la birou si sa-mi transfer datele de bilant pe o discheta. Altfel nu putem! Nu putem transfera datele in sistem decat de pe dicheta, am fost informat cu multa abilitate tehnologica. Dar ce sa fac daca nu mai am unitate de disc pe discheta?, am intrebat nedumerit. A, nu mai aveti unitate de discheta? Pai, nu-i nimic, refaceti bilantul pe un calculator care are discheta! Ascultand-o, am simtit cum ma cuprinde o neagra disperare. Cred ca s-a vazut asta pe fata mea, pentru ca, imediat, femeia mi-a livrat solutia "salvatoare": Mai bine cumparati o unitate de discheta externa, costa doar o suta si ceva de lei!
Cand am simtit ca perspectiva rezolvarii problemei mele parea ca se departeaza tot mai mult in loc sa se apropie, mi-a venit ideea de a cere permisiunea de a ma apropie de calculatorul care ar fi trebuit sa-mi preia bilantul. Si cum, in mod neasteptat, am primit-o, am introdus stickul in fundul calculatorului si am cerut o discheta goala. Apoi, am rugat-o sa copieze fisierele de pe stick pe discheta, si apoi in sistem. Ei, da, si brusc s-a putut!
Nu vreau sa mai spun ca, aproape de fiecare data cand am ajuns cu treaba - care tineau de statului meu de contribubaul sau de cel profesional, de jurnalist - la administratia fiscala, mi s-a intamplat sa ma enervez si sa ma cert macar cu un functionar de acolo. De cateva ori am ajuns chiar in biroul directorului executiv al Administratie financiare a judetului, pregatit sa-i atrag atentia asupra tuturor neroziilor din institutia domniei sale care m-au dus la disperare. "Ce sa facem, domnul meu, ca vremurile sunt grele, volum mare de munca si oameni putini?", mi-a raspuns de fiecare data, cu variatiuni aproape nesemnificative, directorul institutiei. "Insa noi ne straduim, suntem printre primii in tara, incasam miliarde, cu banii nostri putem alimenta in fiecare an cate doua ministere..." Si tot asa.
Intre timp, Ministerul Finantelor a cheltuit zeci de milioane de euro pe sisteme informatice, s-a creat posibilitatea depunerii on-line a declaratiilor, chiar daca modalitatea de implementare si functionare a sistemului a dat nastere unor controverse aprinse, pe care autoritatile n-au binevoit niciodata sa le explice. Am fost si eu curios sa vad care sunt efectele.
Ieri, la Cluj-Napoca, a nins toata ziua. La Administratia Financiara coada mare-mare, chiar si in curte, in zapada, pentru depunerea declaratiilor. In special pentru 101, care nu se poate depune inca on-line. Multi oameni amarati, unii dintre ei cu conturile blocate, veniti ca banii cash sa-si plateasca datoriile. Am intrebat si eu pe cineva care a trecut pe acolo pentru 101 daca se mai cer inca documente pe discheta. "Nu, acum se mai poate si cu CD". Ei, uite o dovada ca progresam.
In Carta Contribuabilului, document emis de Finante din proprie vointa in martie 2010, se poate citi urmatoarea declaratie de principii (Mission Statement, cum s-ar zice): "Avem datoria de a fi prezenti in preajma dvs. si de a va facilita plata impozitului. Administratia fiscala are grija constanta de a va sprijini in indeplinirea obligatiilor fiscale si doreste imbunatatirea permanenta a relatiilor de parteneriat cu dvs."
Gandindu-ma la privelistea de ieri de la Finante, as zice ca, decat un astfel de parteneriat oferit contribuabilui, mai bine ar fi iesit dumnealor afara cu cate o cana de ceai fierbinte! Pentru ca, pana la o relatie civilizata cu cetateanul (darmite un "parteneriat"!), autoritatile mai au cale lunga de facut.
Foto: Citynews.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<