Potrivit punctului 154 alin. (3) din O.M.F.P. nr. 3.055/2009, cu modificarile ulterioare sunt reflectate distinct in contabilitate acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare").
La achizitia bunurilor se vor avea in vedere prevederile contabile referitoare la formarea costului de achizitie. in acest sens, costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective. Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata. Conform acelorasi reglementari, inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.
In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
- bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
- stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului
pana la vanzarea lor;
- bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
- bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate
avand loc;
- bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.
In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor.
La inceputul lunii iulie a anului 2011, S.C. ABC S.R.L. cumpara de la un furnizor cu sediul in afara UE materii prime in valoare de 35.000 dolari. Bunurile sunt transportate pe cale navala, iar cumparatorul intra in posesia materiilor prime din momentul in care bunurile sunt incarcate pe nava, in portul vanzatorului. in data de 13 iulie 2011, transportatorul efectueaza in numele cumparatorului atat incarcarea, cat si receptia bunurilor.
Cursul valutar utilizat la data receptiei este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii privind receptionarea bunurilor. Astfel, cursul valutar utilizat pentru evaluarea bunurilor receptionate este de 3,200 lei/dolar (acesta fiind, de fapt, cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei in data de 12 iulie 2011, ultima zi bancara anterioara operatiunii de receptie din data de 13 iulie 2011).
Cu aceasta ocazie, vanzatorul transfera cumparatorului atat proprietatea, cat si riscurile si beneficiile. Receptia bunurilor se face de catre transportator in numele cumparatorului. La receptie nu se constata diferente fata de cantitatea livrata de vanzator, moment in care transportatorul confirma cumparatorului existenta bunurilor solicitate si transmite o copie a facturii primite de la furnizor si o copie a procesului-verbal de receptie. Pe toata perioada transportului pana la predarea bunurilor catre cumparator, acestea se afla in proprietatea cumparatorului si in raspunderea transportatorului. Plata furnizorului se face in 7 zile calendaristice de la incarcarea bunurilor pe nava transportatorului, respectiv 20 iulie 2011. Cursul valutar utilizat la plata facturii este de 2,950 lei/dolar.
Bunurile ajung in tara in data de 12 octombrie 2011. Odata ajunse in tara, transportatorul preda cumparatorului materiile prime si factureaza catre acesta cheltuielile de transport in valoare de 5.000 dolari. Data la care cumparatorul a acceptat factura de transport este 12 octombrie 2011, iar cursul valutar utilizat la reflectarea in contabilitate a acestor cheltuieli este de 3,4000 lei/dolar (cursul de schimb valutar comunicat de BNR in data de 11 octombrie 2011). in perioada imediat urmatoare, cumparatorul vamuieste bunurile importate si plateste taxele vamale in suma de 11.200 lei si TVA in suma de 33.648 lei. Plata cheltuielilor de transport se face in 2 zile calendaristice de la data facturarii, respectiv in data de 14 octombrie 2011, la cursul valutar de 3,4500 lei/dolar.
Cursul valutar utilizat la data decontarii este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR din 13 octombrie 2011, ultima zi bancara anterioara operatiunii de decontare din data de 14 octombrie 2011. Odata ajunse la cumparator, materiile prime importate sunt date in consum in vederea prelucrarii acestora.
In contabilitatea cumparatorului, materiile prime in curs de aprovizionare pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente se reflecta astfel:
1. Recunoasterea stocurilor la momentul transferului riscurilor si beneficiilor (13 iulie 2011). Evaluarea stocurilor se face pe baza documentatiei transmise/confirmate de transportator, utilizandu-se cursul valutar comunicat de BNR din ultima zi bancara anterioara operatiunii de receptie, respectiv cel din data de 9 iulie 2011. Valoarea stocului este de:
35.000 dolari x 3,2000 lei/dolar = 112.000 lei.
Intrucat stocul detinut este in curs de aprovizionare, recunoasterea se face, dupa natura acestuia, in conturile din grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare".
321 = 401 112.000 lei
"Materii prime in curs de "Furnizori"
aprovizionare"
2. In data de 20 iulie 2011 se plateste furnizorului suma de 35.000 dolari, la cursul valutar de 2,9500 lei/dolar (curs comunicat de BNR in data de 19 iulie 2011). Contravaloarea in lei a sumei platite in valuta este: 35.000 dolari x 2,9500 lei/dolar = 103.250 lei. Diferentele de curs valutar favorabile, inregistrate la data platii, sunt de 35.000 dolari x (3,2000 lei/dolar - 2,9500 lei/dolar) = 8.750 lei.
401 = % 112.000 lei
"Furnizori" 5124 103.250 lei
"Conturi la banci in valuta"
765 8.750 lei
"Venituri din diferente
de curs valutar"
3. Preluarea efectiva de la transportator a materiilor prime importate, vamuirea acestora si recunoasterea bunurilor primite la nivelul costului de achizitie prin inregistrarea tuturor cheltuielilor atribuibile costului de achizitie. Astfel, costul de achizitie al materiilor prime, in valoare de 140.200 lei, cuprinde:
- pret de achizitie, stabilit la data receptiei, in valoare de 112.000 lei;
- cheltuieli de transport-aprovizionare, in valoare de 17.000 lei (5.000 dolari x 3.400 lei/dolar);
- taxele vamale, in valoare de 11.200 lei.
TVA platita in vama in suma de 33.648 lei nu este inclusa in costul de achizitie intrucat
aceasta taxa este recuperabila.
301 = % 140.200 lei
"Materii prime" 321 112.000 lei
"Materii prime in curs de aprovizionare"
401 17.000 lei
"Furnizori"
446 11.200 lei
"Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"
4. Plata cheltuielilor de transport in valoare de 17.250 lei (5.000 dolari x 3,4500 lei/dolar) si inregistrarea diferentelor de curs valutar nefavorabile, aferente platii acestora, in valoare de 250 lei [5.000 dolari x (3,4500 lei/dolar - 3,4000 lei/dolar)]:
% = 5124 17.250 lei
401 "Conturi la banci in valuta" 17.000 lei
"Furnizori"
665 250 lei
"Cheltuieli din diferente
de curs valutar"
5. Plata taxelor vamale si a TVA, calculate in vama:
% = 5121 44.848 lei
446 "Conturi la banci in lei" 11.200 lei
"Alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate"
4426 33.648 lei
"TVA deductibila"
6. Inregistrarea consumului de materii prime:
601 = 301 140.200 lei
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<