Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 21/2025 s-au modificat prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la impozitul pe constructii.
Impozitul pe constructii se datoreaza atat pentru constructiile din patrimoniu, cat si pentru cele utilizate in baza unui contract de inchiriere, cu titlu gratuit sau contra unei sume. Constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin H.G. nr. 2.139/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Imobilizarile corporale in curs de executie, evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, nu sunt considerate constructii.
Cota de impozitare introdusa prin O.U.G. nr. 21/2025 este diferentiata astfel:
- o cota de 0,5% aplicata la o baza de calcul egala cu valoarea neta a constructiilor pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii. Valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor, din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora;
- o cota de 0,25% aplicata la o baza de calcul egala cu valoarea constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii. Impozitul se datoreaza pentru cladirile pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX. Impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
NOU! A fost lansata platforma digitala DomeniulContabil.ro, o adevarata enciclopedie contabila, dedicata profesionistilor care au nevoie de claritate, corectitudine si rapiditate in decizii. Si, ca orice enciclopedie, si aceasta platforma contine TOT Gasesti aici atat informatii complete si permanent actualizate despre orice subiect fiscal-contabil, cat si servicii prompte de consultanta, care iti ofera posibilitatea de a discuta telefonic in detaliu spetele tale cu specialisti de top si de a primi pe loc raspunsurile optime, excelent argumentate cu temeiuri legale. Detalii aici >>
Investitiile la constructii inchiriate
Nu sunt considerate constructii investitiile efectuate la constructiile care sunt utilizate in baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere sau, dupa caz, in baza unor contracte de inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, daca, pana la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, aceste investitii nu se concretizeaza in constructii.
Atentie!
Nu se datoreaza impozit pe constructii pentru constructiile care beneficiaza de scutire de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri.
Cheltuiala cu impozitul pe constructii este cheltuiala deductibila la calculul rezultatului fiscal.
Termen de declarare si plata
Impozitul pe constructii se declara pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Impozitul se declara prin formularul 100 – „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”.
Impozitul pe constructii se plateste in doua rate egale, pana la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.
Pentru persoanele juridice a caror activitate inceteaza in cursul anului:
- recalculeaza impozitul pe constructii, pentru ca acesta sa fie aferent perioadei in care au existat, prin raportarea numarului de zile cat au existat la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu valoarea impozitului calculat;
- au obligatia de a declara si de a plati impozitul determinat pana la data incheierii perioadei din an in care contribuabilii au existat.
In cazul in care contribuabilii inceteaza sa existe ulterior termenului de 25 mai, se depune o declaratie rectificativa.
Pentru persoanele juridice nou infiintate:
- datoreaza impozit pe constructii incepand cu anul infiintarii;
- impozitul pe constructii se determina luand in considerare constructiile din patrimoniu si/sau din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, existente in a 30-a zi inclusiv de la data inregistrarii contribuabililor, potrivit legii, in situatia in care aceasta data nu depaseste ultima zi a anului infiintarii;
- impozitul pe constructii se recalculeaza pentru perioada cuprinsa intre data inregistrarii si ultima zi inclusiv a anului calendaristic/anului modificat in care contribuabilul s-a infiintat, prin impartirea impozitului pe constructii anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei respective;
- declara si platesc impozitul pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui in care s-au infiintat, respectiv pana la data de 25 inclusiv a primei luni a anului fiscal modificat urmator celui in care s-au infiintat.
Pentru persoanele juridice care au anul fiscal modificat:
- calcularea si declararea impozitului pe constructii se efectueaza pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul;
- plata impozitului pe constructii se efectueaza in doua rate egale, pana in ultima zi inclusiv a celei de-a sasea luni a anului fiscal modificat, respectiv pana in ultima zi inclusiv a celei de-a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datoreaza impozitul.
Acordarea bonificatiei de 10%
In cazul in care impozitul pe constructii se achita anticipat pana la data de 25 mai a anului pentru care se datoreaza impozitul, se beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.
Daca un contribuabil a beneficiat de aceasta bonificatie, iar ulterior isi inceteaza activitatea, bonificatia se recalculeaza astfel incat aceasta sa fie aferenta perioadei in care contribuabilul a existat.
Te confrunti cu neclaritati fiscal-contabile? Cei mai buni specialisti sunt acum la dispozitia ta, pregatiti sa iti raspunda la intrebari! Descopera serviciile de consultanta super-profesioniste pe care ti le ofera platforma DomeniulContabil.ro!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia <<