In cele ce urmeaza, va prezentam modificarile aduse de OUG 115/2023 in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
--> Incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se modifica unele dintre conditiile cumulative pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana juridica la data de 31 decembrie a anului fiscal
precedent pentru a fi considerata microintreprindere:
a)sa aiba asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile referitoare la impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor referitoare la impozitul pe profit.
b) sa depuna in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii. (In intelesul prevederilor art. 47 alin. (1) lit. i) si 541 din Codul fiscal, referirea la situatiile financiare anuale priveste depunerea acestora pentru exercitiul financiar al anului 2022 si/sau pentru exercitiile financiare corespunzatoare anilor anteriori anului 2022).
Totodata in cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g)- (aceea de a avea cel putin un salariat) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro.
Ca noutate, la calculul plafonului de 500.000 euro, limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
NOU! Impozitarea microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2024 explicata impecabil! Ce modificari esentiale au adus Legea 296/2023 si OUG 115/2023? Gasiti in acest ghid practic informatii complete, solutii clare, recomandari de la cei mai buni specialisti, precum si studii de caz din practica!
--> Incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se abroga prevederile conform carora persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - «Hoteluri si alte facilitati de cazare similare», 5520 - «Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata», 5530 - «Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere», 5590 - «Alte servicii de cazare», 5610 - «Restaurante», 5621 - «Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente», 5629 - «Alte servicii de alimentatie n.c.a.», 5630 - «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor» puteau opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, fara sa aplice prevederile art. 52, privind regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului.
--> Microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g)1 in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
--> Incepand cu data de 1 ianuarie 2024 microintreprinderile nu isi mai pot diminua impozitul datorat trimestrial cu sumele reprezentand :
- sponsorizari si burse acordate elevilor scolarizati in invatamantul profesional dual;
- costul de achizitie aferent aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate.
Ultimul an fiscal in care sumele reprezentand sponsorizari/burse si sumele reprezentand achizitia de aparate de marcat electronice fiscale, ramase de reportat, potrivit legii, se scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor este anul fiscal 2023.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent anului 2023 se redirectioneaza potrivit prevederilor in vigoare pana la data de 31 decembrie 2023, pentru activitatile de sponsorizare.
Baza legala: OUG 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene publicata in Monitorul Oficial al Romaniei partea I nr. 1139/15.12.2023
Foto: pixabay.com
Sursa: AJFP Vrancea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<