Atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare (Art. 2.158 alin. 2 din Codul civil).
Conform punctului de vedere al BNR operatiunea de imprumut cu caracter ocazional si care nu are ca sursa fonduri rambursabile atrase de la public poate fi realizata in mod liber, nefiind supusa reglementarilor speciale in materie de TVA.
Imprumutul trebuie dat in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si sa fie utilizat in acest scop.
Altfel spus, o persoana juridica poate acorda un imprumut unei alte entitati cata vreme activitatea de creditare are caracter ocazional si NU face parte din activitatea sa curenta (nu obtine venituri doar din dobanzi).
In cazul in care societatile sunt afiliate, stabilirea unei dobanzi pentru imprumutul acordat este chiar necesara avand in vedere faptul ca intre entitati independente efectuarea unor asfel de operatiuni se face in contrapartida cu plata unor sume destinate sa acopere beneficiul nerealizat de catre imprumutator pe perioada imprumutului. In acest caz, recomand aplicarea unei rate a dobanzii practicata de bancile comerciale asa cum se mentioneaza in normele de aplicare ale art. 11 din Codul fiscal, pct. 5 alin. (11). In baza art. 11 alin. (4) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoanele afiliate autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
De retinut este faptul ca societatea este obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer pentru imprumutul acordat unei societati afiliate, numai in situatia in care dobanda incasata depaseste pragurile valorice stabilite prin art.2 din OPANAF nr. 442/2016.
OPANAF nr. 442/2016.
(2) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (1) au obligatia, in baza art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sa prezinte la solicitarea organului de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale, dosarul preturilor de transfer, intocmit potrivit prevederilor prezentului ordin. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.
(3) Dosarul preturilor de transfer intocmit potrivit alin. (1) poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala, in baza art. 58 si 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 2.
(4) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
(5) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Referitor la stipularea dobanzii in contractul de imprumut intre doua societati comerciale, parerea mea este ca este indicata mentionarea dobanzii chiar daca societatile nu sunt afiliate. Desi Codul civil nu prevede o obligativitate si nici Codul fiscal nu prevede aceasta obligativitate este recomandat ca intr-un contract de imprumut sa fie trecuta o dobanda deoarece, in caz contrar, imprumutul poate fi reincadrat ca fiind fara scop economic in cazul unui control fiscal.
Dobanda poate fi perceputa in conformitate cu prevederile OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar (rata dobanzii se stabileste prin contractul de imprumut sau, in absenta stipulatiei exprese a acestei rate in contract, la divelul dobanzii legale determinata pe baza ratei dobanzii de referinta a BNR).
In privinta raportarii la BNR, conform art. 83 alin. 1 din Regulamentul BNR 4/2021 (actualizat in 2025) privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei, rezidentii care au incheiat contracte cu nerezidenti pentru operatiuni de natura datoriei externe private pe termen lung au obligatia sa notifice operatiunile respective prin transmiterea la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica a formularelor F1 "Notificare la Banca Nationala a Romaniei" si F2 "Scadentarul tragerilor, al rambursarilor de capital si al platilor de dobanda si comisioane", in termen de 30 de zile calendaristice de la data incheierii contractului.
Sunt supuse obligatiei de raportare creditele si imprumuturile financiare cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de la nerezidenti, constand in finantari rambursabile pe baza contractuala, cum ar fi creditul/imprumutul financiar standard, creditul sindicalizat, linia de finantare, operatiunile de leasing financiar, creditul ipotecar si de consum si altele asimilate acestora, dupa cum se prevede la art. 82 lit. a din Regulament. De asemenea, sunt incluse in datoria externa privata pe termen lung si creditele legate de comertul international, cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de la nerezidenti, precum si tranzactionarea primara a titlurilor de credit cu scadenta la emisiune mai mare de un an (obligatiuni si alte instrumente financiare cu venit fix) emise de rezidenti pe o piata de capital si achizitionate de nerezidenti.
Regulamentul 4/2021 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei (actualizat la 01.01.2025)
Art. 82
Termenii si expresiile utilizate in prezentul capitol au urmatoarele semnificatii:
a)operatiuni de natura datoriei externe private pe termen lung:
(i)credite si imprumuturi financiare cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de la nerezidenti, constand in finantari rambursabile pe baza contractuala, cum ar fi creditul/imprumutul financiar standard, creditul sindicalizat, linia de finantare, operatiunile de leasing financiar, creditul ipotecar si de consum si altele asimilate acestora, cu exceptia creditelor si imprumuturilor financiare de natura datoriei externe publice;
(ii)credite legate de comertul international, cu termen mai mare de un an, primite de rezidenti de la nerezidenti, respectiv credite contractate in cadrul operatiunilor de comert international cu bunuri si servicii, inclusiv efectuarea platilor in rate, pe faze de executie, la solicitarea furnizorilor de bunuri si servicii, sau efectuarea platilor la un anumit termen de la livrarea bunului/prestarea serviciului, indiferent daca s-au emis sau nu efecte de comert, rescadentarea unor astfel de plati, precum si finantarea unor astfel de credite de catre un tert, cu exceptia creditelor legate de comertul international de natura datoriei externe publice;
(iii)tranzactionarea primara a titlurilor de credit cu scadenta la emisiune mai mare de un an (obligatiuni si alte instrumente financiare cu venit fix) emise de rezidenti pe o piata de capital si achizitionate de nerezidenti, cu exceptia titlurilor de credit de natura datoriei externe publice;
SECTIUNEA 3:Obligatii de raportare
Art. 83
(1)Rezidentii care au incheiat contracte cu nerezidenti pentru operatiuni de natura datoriei externe private pe termen lung au obligatia sa notifice operatiunile respective prin transmiterea la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica a formularului F1 "Notificare la Banca Nationala a Romaniei", prevazut in anexa nr. IX.1, si a formularului F2 "Scadentarul tragerilor, al rambursarilor de capital si al platilor de dobanda si comisioane", prevazut in anexa nr. IX.2, in termen de 30 de zile calendaristice de la data incheierii contractului.
(2)Rezidentii care, potrivit alin. (1), au notificat operatiuni de natura datoriei externe private pe termen lung au in continuare obligatia notificarii la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica, pe toata durata derularii operatiunii notificate, a schimbarii sediului social, rezilierii contractului, schimbarii, fata de notificarea initiala, a creditorului sau a debitorului, modificarea denumirii creditorului sau debitorului, a valorii creditului sau a marjei de dobanda, a ponderii detinute de creditor in capitalul societatii rezidente imprumutate, precum si a altor elemente privind identificarea si clasificarea debitorului rezident sau ale creditorului nerezident, prin transmiterea, in termen de 15 zile calendaristice, a unui formular F1 completat in mod corespunzator. Schimbarea de debitor se notifica de catre debitorul cedent, noul debitor preluand in continuare obligatiile de notificare sau de raportare in legatura cu angajamentul extern respectiv.
(3)Formularele se transmit electronic la Banca Nationala a Romaniei.
(4)In situatia in care, la completarea formularului F2 "Scadentarul tragerilor, al rambursarilor de capital si al platilor de dobanda si comisioane", prevazut in anexa nr. IX.2, nu se cunosc cu exactitate valorile tragerilor/rambursarilor/platilor de dobanda sau comisioane viitoare si data efectuarii operatiunilor, acestea se vor estima.
(5)Operatiunile de natura datoriei externe private contractate pe perioada nedeterminata sunt asimilate operatiunilor pe termen lung.
(6)Banca Nationala a Romaniei inregistreaza operatiunile notificate conform prevederilor alin. (1) in Registrul statistic al datoriei externe private, prin atribuirea unui cod statistic unic fiecarei operatiuni; acest cod reprezinta identificatorul statistic al operatiunii in relatia dintre Banca Nationala a Romaniei si rezidentul care a notificat. Registrul statistic al datoriei externe private cuprinde toate operatiunile de natura datoriei externe private pe termen lung notificate conform prevederilor alin. (1).
(7)In formularul IX.1 se completeaza codul LEI al entitatii raportoare si al partenerului nerezident, pentru acele entitati care au alocat, in vederea identificarii la nivel global, un asemenea cod.
Deductibilitatea costurilor aferente imprumutului
Conform ART. 402 - Reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a /altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic
(1) In sensul prezentului articol, diferenta dintre costurile excedentare ale indatorarii, astfel cum sunt definite potrivit art. 401 pct. 2, si plafonul deductibil prevazut la alin. (4) este dedusa limitat in perioada fiscala in care este suportata, pana la nivelul a 30% din baza de calcul stabilita conform algoritmului prevazut la alin. (2).
2) Baza de calcul utilizata pentru stabilirea costurilor excedentare ale indatorarii, deductibile la calculul rezultatului fiscal, o reprezinta diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala, determinate potrivit art. 28.
(3) In conditiile in care baza de calcul are o valoare negativa sau egala cu zero, diferenta dintre costurile excedentare ale indatorarii si plafonul deductibil prevazut la alin. (4) este nedeductibila in perioada fiscala de referinta si se reporteaza potrivit alin. (7).
(4) Contribuabilul are dreptul de a deduce, intr-o perioada fiscala, costurile excedentare ale indatorarii pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro. Costurile excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni care nu finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor stabilite potrivit art. 181 alin. (3) si (12), respectiv art. 183 alin. (2) si (9), si care sunt efectuate cu persoane afiliate, definite potrivit art. 7 pct. 26, se deduc, intr-o perioada fiscala, pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro. Costurile totale excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni efectuate atat cu persoanele afiliate respective, cat si cu persoanele neafiliate, care pot fi deduse intr-o perioada fiscala, nu pot depasi plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal. ...
Avand in vedere prevederile legale precedente , calculati costurile excedentare ale indatorarii ca diferenta dintre veniturile din dobanzi si costurile indatorarii definite conform art.40 1, pct.1 si 2 din Codul fiscal. In situatia in care va incadrati la valoarea de sub 500.000 euro valoarea costurilor excedentare ale indatorarii aferente imprumuturilor de la persoane afiliate, cheltuila cu dobanda este integral deductibila la calculul impozitului pe profit.
Daca se depaseste plafonul de 500.000 euro calculati deductibilitatea conform alin.1 si 2 de la art.40 2 din codul fiscal.
Legat de monografia contabila va recomand:
Monografia contabila pentru imprumut pe termen scurt (pana la 1 an):
a) In contabilitatea societatii care acorda imprumutul:
Folositi contul 4511 daca imprumutul este acordat unei persoane afiliate sau 461 daca imprumutul este acordat unei persoane neafiliate.
- acordarea imprumutului:
4511(461) = 5121
- dobanzile cuvenite aferente imprumutului acordat (tot aici as inregistra si valoarea comisioanelor percepute, fiind tot un cost financiar, insa daca doriti evidentierea separata, atunci va sfatuiesc sa folositi contul 768):
4518 = 766
- incasarea dobanzilor:
5121 = 4518
- incasare rate imprumut restituite:
5121 = 4511(461)
b) In contabilitatea societatii care primeste imprumutul, inregistrarile contabile sunt pe invers, in locul contului de venituri utilizandu-se contul de cheltuieli 666 Cheltuieli privind dobanzile.
Folositi contul 4511 daca imprumutul este primit de la persoane afiliate sau 462 daca imprumutul este primit de la persoane neafiliate
-primire imprumut:
5121 = 4511(462)
-dobanzi de plata (tot aici as inregistra si valoarea comisioanelor percepute, fiind tot un cost financiar, insa daca doriti evidentierea separata, atunci va sfatuiesc sa folositi contul 668):
666=4518
-plata dobanzi:
4518=5121
- restituit rate imprumut:
4511 (462) =5121
Monografia contabila pentru imprumutul acordat pe termen lung (peste 1 an):
a) In contabilitatea societatii care acorda imprumutul vom inregistra:
Folositi contul 267 daca imprumutul este acordat unei persoane afiliate sau 461 daca imprumutul este acordat unei persoane neafiliate
- acordarea imprumutului:
2675 (461) = 5121
- dobanzile cuvenite aferente imprumutului acordat (tot aici as inregistra si valoarea comisioanelor percepute, fiind tot un cost financiar, insa daca doriti evidentierea separata, atunci va sfatuiesc sa folositi contul 768) de obicei nota contabila se inregistreaza la sfarsitul lunii sau in functie de prevederile din contractul de imprumut semnat:
2676 = 766
- capitalizarea dobanzilor:
2675(461) = 2676
Observatie: Putem sa inregistram dobanda si direct 2675 = 766, insa va sfatuiesc sa debitam/creditam contul 2676 Dobanda aferenta imprumuturilor acordate pe termen lung, pentru a pastra o evidenta ca la carte .
- incasare rate imprumut restituite:
5121 = 2675 (461)
b) In contabilitatea societatii afiliate care primeste imprumutul, inregistrarile contabile sunt pe invers, in locul contului de venituri utilizandu-se contul de cheltuieli 666 Cheltuieli privind dobanzile.
Folositi contul 166 daca imprumutul este primit de la persoane afiliate sau 462 daca imprumutul este primit de la persoane neafiliate
- primire imprumut:
5121 = 1661(462)
- dobanzi de plata (tot aici as inregistra si valoarea comisioanelor percepute, fiind tot un cost financiar, insa daca doriti evidentierea separata, atunci va sfatuiesc sa folositi contul 668) de obicei nota contabila se inregistreaza la sfarsitul lunii sau in functie de prevederile din contractul de imprumut semnat:
666 = 1685
- capitalizare dobanzi:
1685 = 1661(462)
- restituit rate imprumut:
1661(462) = 5121
Explicatii oferite in luna noiembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.