Anul 2014 este ultimul in care angajatorii trebuie sa mai declare in formularele anuale 205, cele care au inlocuit fisele fiscale, impozitele retinute pentru fiecare beneficiar de venit. De anul viitor, aceste informatii vor fi raportate doar in declaratia unica, astfel ca angajatorii vor depune cu un formular mai putin la Fisc.
Incepand din 2015, angajatorii vor declara impozitul calculat si retinut pentru fiecare beneficiar de venit in declaratia unica, si nu in formularul 205 (cel care tine locul vechilor fise fiscale), asa cum se intampla in prezent, dupa ce declaratia 112 a fost modificata substantial in luna ianuarie.
Potrivit Danielei Flesaru, seful serviciului de Metodologie si Asistenta Contribuabili a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Brasov, in 2014 angajatorii au depus declaratia 205 normal, pana in ultima zi a lunii februarie, insa de anul urmator ei vor scapa de aceasta obligatie declarativa, informatiile din acest formular referitoare la impozitul pe salarii fiind preluate in declaratia unica.
Mai exact, noile reglementari introduse de ANAF prin Ordinul comun al Ministerului de Finante, Ministerului Muncii si al Ministerului Sanatatii, nr. 1977/2757/1580/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 57 din 23 ianuarie 2014, stabilesc ca impozitul calculat si retinut, pe fiecare beneficiar de venit se face in declaratia fiscala unica.
In prezent, raportarea acestui impozit se face in formularul 205, care se depune de platitorii de salarii pentru impozitul pe salarii, precum si de platitorii altor categorii de venituri, acolo unde exista obligatia retinerii la sursa a impozitului.
Practic, angajatorii care depuneau formularul 205 doar pentru a declara retinerile de impozit vor depune cu o declaratie mai putin, odata cu preluarea acestor raportari in formularul 112.
Incepand din 2012, raportarea impozitului retinut s-a modificat in fiecare an
Modificarile la modul de raportare a impozitului retinut pe fiecare beneficiar de venit au inceput acum doi ani, cand au fost eliminate fisele fiscale, cele in care se declarau aceste informatii.
In 2011, prin OG nr. 30/2011, Guvernul a reformulat art. 59 din Codul Fiscal
referitor la fisele fiscale (formular 210). In vechea forma, acest articol stabilea ca informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind in fisele fiscale, iar platitorul de venituri are obligatia sa completeze aceste formulare pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor si sa le pastreze pe intreaga durata a angajarii. Copii dupa fisele fiscale trebuiau depuse la organul fiscal competent, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Insa, odata cu modificarea art. 59 prin OG 30/2011, angajatorii nu au mai avut obligatia sa completeze si sa depuna fisele fiscale. Prevederea s-a aplicat incepand de la 1 ianuarie 2012 pentru drepturile salariale si asimilate salariilor dupa aceasta data. Acest lucru inseamna ca primul an in care nu s-au mai depus fise fiscale este 2013.
Din 2013, declararea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit s-a facut in formularul 205, care a fost modificat prin Ordinul ANAF nr. 1913/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 850 din 17 decembrie 2012. Fiscul a introdus in formularul 205 rubrici speciale referitoare la veniturile din salarii, care pana atunci nu existau, astfel incat angajatorii sa poata completa aceasta declaratie in locul fiselor fiscale pe care le depuneau pana atunci.
In 2014, reglementarile au fost modificate din nou, astfel ca raportarea impozitului retinut pe fiecare beneficiar urmeaza sa fie inca o data schimbata din 2015, cand raportarile se vor face doar in declaratia unica.
Obligatia declarativa fata de salariati se mentine.
Desi a eliminate fisele fiscale, OG nr. 30/2011 a introdus in Codul fiscal
o noua obligatie declarativa pentru angajatori, care se pastreaza si de acum incolo. Concret, angajatorii au obligatia de a elibera, la cererea angajatilor, un document a carui forma si continut este lasat la latitudinea contribuabililor. Legislatia fiscala reglementeaza doar un minim de informatii pe care acest document trebuie sa il contina:
datele de identificare ale contribuabilului,
venitul realizat in cursul anului,
deducerile personale acordate,
impozitul calculat si retinut.
In acest an formularele 205 inca se depun.
Daniela Flesaru, seful serviciului de Metodologie si Asistenta Contribuabili a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Brasov, a explicat, intr-o intalnire cu economistii din judet, care a avut loc miercuri, ca in anul 2014 formularele 205 se vor depune in mod obisnuit, pana la 28 februarie.
Formularul 205 se depune de platitorii de salarii pentru impozitul pe salarii, precum si de platitorii altor categorii de venituri, acolo unde exista obligatia retinerii la sursa a impozitului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Ordinul ANAF nr. 1913/2012 a dat contribuabililor posibilitatea sa depuna si pe internet declaratia 205, prin utilizarea serviciului de depunere declaratii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro.
Atentie! ANAF precizeaza pe site-ul propriu ca declaratia 205 care inlocuieste fisa fiscala se completeaza doar electronic, programul pentru completarea formularului fiind disponibil aici.
Formularul 205 trebuie depus la organul fiscal competent, adica la cel la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala.
In cazul sediilor secundare inregistrate ca platitori de impozit pe veniturile din salarii, declaratia corespunzatoare activitatii sediilor secundare, se depune de contribuabilul care le-a infiintat, pe codul de inregistrare fiscala al acestuia, la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul.
Pentru salariatii care au fost detasati la o alta unitate, formularul 205 se va completa de catre platitorul de venituri din salarii, in cazul in care salariatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat, dupa cum precizeaza HG nr. 84/2013, unul dintre actele normative care a modificat anul trecut Normele de aplicare a Codului fiscal.
In aceasta situatie, angajatorul care a detasat comunica platitorului de venituri din salarii la care acestia sunt detasati date referitoare la deducerea personala la care este indreptatit fiecare angajat.
Pe baza acestor date platitorul de venituri din salarii la care angajatii au fost detasati intocmeste statele de salarii si calculeaza impozitul, in scopul completarii declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit.
Amenzile ajung la 14.000 de lei pentru nedepunerea la timp a declaratiei 205.
Amenzile sunt substantial mai mari pentru contribuabilii care nu depun la timp declaratia 205, comparativ cu amenzile care trebuiau platite pentru nedepunerea fiselor fiscale.
"Declaratia 205 reprezinta o declaratie informativa, iar conform Codului fiscal, amenzile pentru nedepunerea acesteia in termenele stabilite de lege au valori cuprinse intre 12.000 si 14.000 lei, mult mai mari fata de cele stabilite pentru fisele fiscale", a precizat anul trecut Maria Cojocariu, Senior Payroll Accountant in cadrul Accace.
Valorile amenzilor prevazute pentru nedepunerea vechilor fise fiscale in termenul prevazut de lege erau cuprinse pentru persoanele fizice intre 500 si 1.000 lei, iar pentru persoanele juridice, intre 1.000 si 5.000 lei.
Sursa: PortalContabilitate.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<