Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca prin
Legea nr. 168/2013 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, s-a introdus
obligatia persoanelor juridice straine care desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania sa stabileasca unul dintre aceste sedii ca sediu permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor care ii revin potrivit Titlului II din Codul Fiscal.
De asemenea, in situatia in care persoana juridica straina isi desfasoara activitatea in Romania printr-un singur sediu permanent, acesta este si sediul permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor care ii revin potrivit aceluiasi titlu din Codul Fiscal. in acest context, a fost aprobat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) nr. 877/2013 privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439/18.07.2013 .
Procedura se aplica contribuabililor nerezidenti, care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, conform legii, denumiti in continuare contribuabili nerezidenti.
Organ fiscal competent in sensul prezentei proceduri este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul permanent desemnat, de contribuabilul nerezident, sa indeplineasca obligatiile prevazute de Codul Fiscal.
Inregistrarea fiscala
Contribuabilii nerezidenti au obligatia sa depuna declaratia de inregistrare fiscala si sa indice sediul permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.
In vederea inregistrarii fiscale, contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat depune formularul 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente", prevazut in Anexa nr. 2 la ordin.
Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
In baza declaratiei de inregistrare fiscala, insotita de actele doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta, organul fiscal competent atribuie codul de inregistrare fiscala si emite certificatul de inregistrare fiscala pentru contribuabilul nerezident.
in cazul in care, contribuabilul nerezident efectueaza operatiuni care se incadreaza in prevederile Titlului VI din Codul Fiscal si solicita inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA), organul fiscal emite si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Cand contribuabilul nerezident este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, direct, prin reprezentant fiscal sau printr-un sediu fix, sunt pastrate codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat initial, precum si data inregistrarii in scopuri de TVA.
Certificatul de inregistrare fiscala si, dupa caz, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, se comunica sediului permanent potrivit art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Nominalizarea, ulterioara inregistrarii fiscale, a unui alt sediu permanent desemnat
In cazul in care contribuabilul nerezident nominalizeaza, ulterior inregistrarii fiscale, un alt sediu permanent desemnat, contribuabilul nerezident depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala este situat noul sediu permanent desemnat, formularul 013 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente".
In formularul 013, contribuabilul nerezident bifeaza caseta "Declaratie de mentiuni", iar in caseta "Date de identificare a sediului permanent desemnat" completeaza datele de identificare ale noului sediu permanent desemnat. in acest caz, formularul 013 este asimilat formularului 050 "Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului", iar organele fiscale implicate aplica procedura de modificare a domiciliului fiscal.
Competenta de administrare a contribuabilului nerezident se transfera la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul sediu permanent desemnat la data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal.
Daca sediul permanent nou-desemnat indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii sau venituri asimilate salariilor, isi indeplineste obligatiile de plata utilizand codul de inregistrare fiscala a contribuabilului nerezident, codul de inregistrare fiscala care i-a fost atribuit in acest scop anulandu-se de la data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal
Procedura de declarare a sediilor permanente ale contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei
Sediile permanente definite potrivit Codului Fiscal sunt sedii secundare. Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare, potrivit legislatiei in vigoare. Contribuabilul nerezident are obligatia sa declare infiintarea de sedii permanente care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii sau venituri asimilate salariilor. Contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat, depune formularul "Declaratie privind sediile secundare", la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul permanent desemnat.
Contribuabilul nerezident are obligatia sa declare infiintarea de sedii permanente care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii sau venituri asimilate salariilor si sa solicite inregistrarea fiscala a acestora. in vederea inregistrarii fiscale, contribuabilul nerezident depune, prin sediul permanent desemnat, formularul 060 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni pentru sediile secundare", la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul permanent care indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii sau venituri asimilate salariilor. in baza declaratiei de inregistrare fiscala, insotita de actele doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta, organul fiscal atribuie codul de inregistrare fiscala si emite certificatul de inregistrare fiscala pentru respectivul sediu permanent. Certificatul de inregistrare fiscala se comunica potrivit art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Sediul permanent desemnat care indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii sau venituri asimilate salariilor isi indeplineste obligatiile de plata utilizand codul de inregistrare fiscala a contribuabilului nerezident.
Dispozitii tranzitorii
Contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, inregistrate fiscal pana la 30 iunie 2013, au obligatia sa depuna, pana la 31 iulie 2013 formularul 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente".
Declaratia de inregistrare fiscala va fi insotita de anexa la formular cuprinzand "Lista sediilor permanente inregistrate fiscal pana la 30.06.2013, care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor", precum si "Lista sediilor permanente inregistrate fiscal pana la 30.06.2013, care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor", in care sunt cuprinse datele de identificare ale fiecarui sediu permanent.
Declaratia de inregistrare se depune de contribuabilul nerezident, prin sediul permanent desemnat, la organul fiscal competent si va fi insotita de certificatul de inregistrare fiscala si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, in original, ale sediului permanent desemnat, precum si de certificatele de inregistrare fiscala, in original, ale sediilor permanente care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor.
Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala (formular 013), organul fiscal competent inregistreaza fiscal contribuabilul nerezident, atribuindu-i codul de inregistrare fiscala al sediului permanent desemnat. in cazul in care, sediul permanent desemnat este inregistrat in scopuri de TVA, potrivit Titlului VI din Codul Fiscal, odata cu inregistrarea fiscala, organul fiscal pastreaza inregistrarea in scopuri de TVA contribuabilul nerezident, preschimband certificatul de inregistrare in scopuri de TVA al sediului permanent desemnat. Data inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabilului nerezident este data inregistrarii in scopuri de TVA inscrisa in certificatul de inregistrare in scopuri de TVA initial.
Certificatul de inregistrare fiscala si, dupa caz, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA se comunica sediului permanent desemnat, potrivit art.44 din Codul de Procedura Fiscala.
In cazul in care sediul permanent desemnat indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii si venituri asimilate salariilor, isi indeplineste obligatiile de plata utilizand codul de inregistrare a contribuabilului nerezident.
Sediile permanente inregistrate fiscal pana la 30 iunie 2013 isi indeplinesc obligatiile declarative, cu termen de declarare pana la 25 iulie 2013 inclusiv, utilizand codul de inregistrare valabil pana la 30 iunie 2013.
La data atribuirii codului de inregistrare fiscala pentru contribuabilul nerezident, organul fiscal competent anuleaza codul de inregistrare fiscala si certificatele de inregistrare fiscala ale sediilor permanente care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor.
Sursa: DGFP Valcea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<