Interviu drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal: Masuri de dorit, scheme de evaziune si de ce PFA-urile pot plati de trei ori contributii - articole conta.ro
 
 
 
 
 
 
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Interviu drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal: Masuri de dorit, scheme de evaziune si de ce PFA-urile pot plati de trei ori contributii



Am discutat in cadrul unui interviu complex despre toate aspectele pe care le promite Codul fiscal. Am avut astfel ocazia sa luam pe rand cele mai importante prevederi cuprinse in proiectul noului Cod si am incercat sa ne dam seama in ce masura Codul fiscal inclina sau nu spre o schimbare benefica. De la PFA-uri, IMM-uri, reduceri de impozite, pana la relatia contribuabilului cu ANAF, contextul actual al mediului de afaceri si modificarile pe care ar trebui sa ni le dorim pentru un viitor "fiscal" mai bun,  drd. ec. Adrian Benta, cunoscut consultant fiscal cu experienta semnificativa in domeniu, ne-a oferit raspunsuri la toate aceste intrebari. In randurile de mai jos, continuam cu partea finala a acestui interviu acordat in exclusivitate pentru Contabilul.ro.

Partea I a interviului poate fi citita AICI.


Partea a II-a a interviului poate fi citita AICI.


Contabilul.ro: Codul de procedura fiscala a fost publicat. Asteptam "noua fata" a Codului fiscal si prevederi care sa potoleasca avantul diminuarii taxelor si impozitelor. Ce masuri considerati ca ar trebui cuprinse in Cod, in urma discutiilor care vor avea loc luna aceasta?

Consultant fiscal, drd. ec. Adrian Benta: Din perspectiva Codului de procedura fiscala, adoptat prin Legea nr. 207/2015, lucrurile sunt transate. Nu vedem modificari substantiale. Ar putea sa apara unele cazuri cand anumite articole din Cod sa fie transate la Curtea Constitutionala, cum ar fi prevederea ce a introdus penalitatea pentru nedeclarare, un procent ruinator, iar din punctul de vedere al sanctiunii este deja a treia pedeapsa pentru aceeasi fapta - neplata impozitelor, dupa calculul de dobanzi si penalitati de intarziere.

Din perspectiva Codului fiscal, ce va intra in Parlament in dezbatere pentru o noua analiza, asteptarile mele sunt destul de mari. In primul rand, vreau ca aceasta lege organica a statului roman sa nu mai fie un mijloc de campanie electorala a politicienilor. Codul fiscal este principalul instrument de lucru pentru o foarte mare parte de persoane ce lucreaza in domeniul financiar contabil si este un instrument de decizie cand incepi o noua afacere pentru care se datoreaza taxe.

In ciuda faptului ca este o lege si trebuie dezbatuta in Parlament, prezenta parlamentarilor este inutila, pentru ca marea majoritate a celor de acolo nu are habar despre ce voteaza si va prezint doua legi ce au continut identic, cum ar fi pct. 7 din Legea nr. 166/2015 ce se regaseste si in pct. 6  din Legea nr. 186/2015, privind amenzile la casa de marcat fiscala, iar cei care sunt interesati de continutul real al Codului fiscal uneori sunt depasiti de specializarea acestui temei normativ.

Prin urmare, asa-zisa intoarcere in Parlament a Codului fiscal va fi doar un moment de aparitii televizate si de a arunca vina pe celalalt, fiecare dintre parti va sustine ca are dreptate si nu va pierde niciun moment sa critice lipsa de competenta profesionala a adversarului.

Desigur, intreaga instrumentare a Codului fiscal sub forma de lege a fost gandita de la inceput ca mijloc de campanie electorala, pentru ca in niciuna dintre modificarile din ultimii 7 ani de cand am intrat in Comunitatea Europeana, modificarile importante nu s-au adus prin lege, ci prin ordonanta de urgenta sau ordonanta simpla. Prin ordonanta a Guvernului s-a majorat cota TVA la 24%, prin ordonanta s-a redus cota TVA la 9% pentru produsele alimentare si tot prin ordonanta s-a introdus supraacciza la carburanti. In acest context, fata de multiplele modificari ale Codului fiscal, apreciez ca rolul Parlamentului este unul figurativ, de aprobare a Ordonantelor sau de usoara corectare a unor aberatii legislative ce pot aparea cand ordonantele sunt scrise pe genunchi.

Indraznesc totusi sa sper ca vom avea o mai buna analiza a fundamentului economic la care se vor aplica taxele si poate vom reusi sa extrapolam mai corect rezultatele aplicarii Codului fiscal.

Problema fundamentala a disputei este reducerea TVA la cota de 19%, fata de cota actuala. Desigur, aceasta reducere genereaza impreuna cu alte reduceri de taxe un deficit prezumat si calculat de experti la circa 17 miliarde lei, deficit ce se va acoperi fie din alte imprumuturi, fie din taxe introduse pe sub usa.

Si eu, ca si alti operatori economici, sunt platitor de TVA, cabinetul meu este inregistrat in scopuri de TVA, iar aceasta taxa mare reprezinta o greutate mai ales cand printre clienti se regasesc persoane fizice pentru care atat onorariul meu, cat si taxa pe valoarea adaugata reprezinta o cheltuiala.

Imi doresc sa scada aceasta taxa, dar trebuie facuta cu un discernamant, deoarece acest Cod fiscal nu este doar pentru un an, ci ar trebui sa fie pentru o perioada indelungata de timp.

Prin urmare, principalul lucru pe care as dori sa il vad in analiza facuta de Parlament este studiul de impact alaturii de masuri de reducere graduala a TVA, fara a afecta deficitul bugetar si fara a se introduce noi taxe.

In alta ordine de idei, ar trebui sa amintim ca nu e nici pe departe o atat de mare reducere de fiscalitate, ci mai mult o mutare a taxarii de la societate catre persoanele fizice ce desfasoara activitati economice.

Cititi continuarea articolului aici.



Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Margulescu - www.conta.ro
Data: 2015-07-17
Vizualizari: 1063


  Alte ContaArticole
postat la: 2023-03-24
In orice domeniu ai activa la job este deosebit de important sa fii mereu la zi cu schimbarile care au loc. Exista domenii, precum si cel al contabilitatii, in care acestea sunt la ordinea zilei: fie ca sunt schimbari mici sau mai mari, de ele trebuie sa tii cont mai ales pentru a nu pune in pericol, atat cariera ta, cat si afacerile clientilor tai.
 
Citeste mai mult ...
postat la: 2023-03-24
Termenul pentru depunerea Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si
contributiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212) este 25 mai 2023. 
Citeste mai mult ...
postat la: 2023-03-23
Declaratia unica (formular 212) se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Firme de contabilitate
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2023. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services