search

Interviu drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal: Masuri de dorit, scheme de evaziune si de ce PFA-urile pot plati de trei ori contributii

Politici contabile pentru ONG: modele EDITABILE, usor de personalizat, elaborate in doar 5 minute


Am discutat in cadrul unui interviu complex despre toate aspectele pe care le promite Codul fiscal. Am avut astfel ocazia sa luam pe rand cele mai importante prevederi cuprinse in proiectul noului Cod si am incercat sa ne dam seama in ce masura Codul fiscal inclina sau nu spre o schimbare benefica. De la PFA-uri, IMM-uri, reduceri de impozite, pana la relatia contribuabilului cu ANAF, contextul actual al mediului de afaceri si modificarile pe care ar trebui sa ni le dorim pentru un viitor "fiscal" mai bun,  drd. ec. Adrian Benta, cunoscut consultant fiscal cu experienta semnificativa in domeniu, ne-a oferit raspunsuri la toate aceste intrebari. In randurile de mai jos, continuam cu partea finala a acestui interviu acordat in exclusivitate pentru Contabilul.ro.

Partea I a interviului poate fi citita AICI.


Partea a II-a a interviului poate fi citita AICI.


Contabilul.ro: Codul de procedura fiscala a fost publicat. Asteptam "noua fata" a Codului fiscal si prevederi care sa potoleasca avantul diminuarii taxelor si impozitelor. Ce masuri considerati ca ar trebui cuprinse in Cod, in urma discutiilor care vor avea loc luna aceasta?

Consultant fiscal, drd. ec. Adrian Benta: Din perspectiva Codului de procedura fiscala, adoptat prin Legea nr. 207/2015, lucrurile sunt transate. Nu vedem modificari substantiale. Ar putea sa apara unele cazuri cand anumite articole din Cod sa fie transate la Curtea Constitutionala, cum ar fi prevederea ce a introdus penalitatea pentru nedeclarare, un procent ruinator, iar din punctul de vedere al sanctiunii este deja a treia pedeapsa pentru aceeasi fapta - neplata impozitelor, dupa calculul de dobanzi si penalitati de intarziere.

Din perspectiva Codului fiscal, ce va intra in Parlament in dezbatere pentru o noua analiza, asteptarile mele sunt destul de mari. In primul rand, vreau ca aceasta lege organica a statului roman sa nu mai fie un mijloc de campanie electorala a politicienilor. Codul fiscal este principalul instrument de lucru pentru o foarte mare parte de persoane ce lucreaza in domeniul financiar contabil si este un instrument de decizie cand incepi o noua afacere pentru care se datoreaza taxe.

In ciuda faptului ca este o lege si trebuie dezbatuta in Parlament, prezenta parlamentarilor este inutila, pentru ca marea majoritate a celor de acolo nu are habar despre ce voteaza si va prezint doua legi ce au continut identic, cum ar fi pct. 7 din Legea nr. 166/2015 ce se regaseste si in pct. 6  din Legea nr. 186/2015, privind amenzile la casa de marcat fiscala, iar cei care sunt interesati de continutul real al Codului fiscal uneori sunt depasiti de specializarea acestui temei normativ.

Prin urmare, asa-zisa intoarcere in Parlament a Codului fiscal va fi doar un moment de aparitii televizate si de a arunca vina pe celalalt, fiecare dintre parti va sustine ca are dreptate si nu va pierde niciun moment sa critice lipsa de competenta profesionala a adversarului.

Desigur, intreaga instrumentare a Codului fiscal sub forma de lege a fost gandita de la inceput ca mijloc de campanie electorala, pentru ca in niciuna dintre modificarile din ultimii 7 ani de cand am intrat in Comunitatea Europeana, modificarile importante nu s-au adus prin lege, ci prin ordonanta de urgenta sau ordonanta simpla. Prin ordonanta a Guvernului s-a majorat cota TVA la 24%, prin ordonanta s-a redus cota TVA la 9% pentru produsele alimentare si tot prin ordonanta s-a introdus supraacciza la carburanti. In acest context, fata de multiplele modificari ale Codului fiscal, apreciez ca rolul Parlamentului este unul figurativ, de aprobare a Ordonantelor sau de usoara corectare a unor aberatii legislative ce pot aparea cand ordonantele sunt scrise pe genunchi.

Indraznesc totusi sa sper ca vom avea o mai buna analiza a fundamentului economic la care se vor aplica taxele si poate vom reusi sa extrapolam mai corect rezultatele aplicarii Codului fiscal.

Problema fundamentala a disputei este reducerea TVA la cota de 19%, fata de cota actuala. Desigur, aceasta reducere genereaza impreuna cu alte reduceri de taxe un deficit prezumat si calculat de experti la circa 17 miliarde lei, deficit ce se va acoperi fie din alte imprumuturi, fie din taxe introduse pe sub usa.

Si eu, ca si alti operatori economici, sunt platitor de TVA, cabinetul meu este inregistrat in scopuri de TVA, iar aceasta taxa mare reprezinta o greutate mai ales cand printre clienti se regasesc persoane fizice pentru care atat onorariul meu, cat si taxa pe valoarea adaugata reprezinta o cheltuiala.

Imi doresc sa scada aceasta taxa, dar trebuie facuta cu un discernamant, deoarece acest Cod fiscal nu este doar pentru un an, ci ar trebui sa fie pentru o perioada indelungata de timp.

Prin urmare, principalul lucru pe care as dori sa il vad in analiza facuta de Parlament este studiul de impact alaturii de masuri de reducere graduala a TVA, fara a afecta deficitul bugetar si fara a se introduce noi taxe.

In alta ordine de idei, ar trebui sa amintim ca nu e nici pe departe o atat de mare reducere de fiscalitate, ci mai mult o mutare a taxarii de la societate catre persoanele fizice ce desfasoara activitati economice.

Cititi continuarea articolului aici.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice