search

Investitii intr-un altfel de turism. Cazul Herculane

Formularul 230: instructiuni de completare si depunere
Turismul este o sansa uriasa pentru tara noastra, dar acesta a ramas un cliseu politic, il auzim atat de des rostit de toata lumea si in acelasi mod incat ne-am saturat deja de vorbele goale cu care ne tot amagim. Haideti sa analizam un caz concre,t care este exemplar pentru felul in care ne raportam la acest obiectiv.

Presedintele tarii spune in 2009, in campania electorala, ca prioritare pentru Romania sunt doua domenii pe care le-am putea considera vectori de dezvoltare: agricultura si turismul.

In 2010 se fac primii pasi in privinta turismului si se bate pasul pe loc in agricultura. Dar ce se face in privinta turismului? Un proiect prin care se concepe un brand de tara si promovarea lui, in valoare de 75 de milioane de euro. O firma spaniola de specialitate face un studiu si realizeaza conceptul de brand de tara: Romania este gradina din Carpati, merita sa fie explorata iar simbolul ales, o frunza. Discutiile daca frunza este sau nu originala, nici nu au importanta.

Problema reala ar fi ca ea sa exprime ceva recognoscibil in realitate si eficient in starnirea interesului. Si mai ales, important ar fi ca frunza si gradina respectiva sa fie maximum din ce poate oferi acesta tara in materie de turism. Sa fie unic, sa vina in intampinarea dorintelor turistului modern.

Este? Nu stim. Deocamdata nu putem vedea efectele campaniei axate pe acest concept, dar putem vedea ca este confuz, greu de identificat chiar si simbolic de catre ochiul calatorului. Un concept care nu are un nucleu concret recognoscibil este ineficient. Dar sa nu fim carcotasi si sa asteptam rezultatele.

Operatorii din turism au idei mai pragmatice privind acest domeniu, dar si o experienta descurajanta privind colaborarea cu autoritatile cat si a lor, ca breasla. Si in turism, ca si in alte domenii, fiecare canta dupa partitura lui. Nu s-a formulat o conceptie coerenta din partea lor si nici o ierarhie a prioritatilor care sa devina document asumat public. Au lasat pe seama ministerului sarcina strategiilor sau absenta lor. Au profitat, dupa caderea comunismului, de setea romanilor de a vedea lumea ce le fusese interzisa si au facut bani. Fata de turismul intern, interesul a scazut dramatic.

In cazul statiunilor balneare, dezinteresul statului, al agentiilor din turism si al autoritatilor locale a fost criminal. Baile Herculane sunt un exemplu elocvent. Chiar daca, teoretic, toata lumea recunoste ca turismul balnear ar fi o oportunitate extraordinara pentru tara noastra, practic toti fac exact contrariul. Le-au pradat, le-au ruinat, le-au parasit.

La Herculane, o statiune construita de romani acum 2000 de ani, reconstruita de austrieci acum trei sute, a ajuns sa fie distrusa de romani, poporul caruia istoria si Dumnezeu i-au dat-o in folosinta. In 2006, guvernul Nastase a vandut unui deputat PSD, coleg de partid, cea mai mare parte a domeniului turistic din statiune. Noii proprietari, din protipendada de partid, au lasat totul in ruina. O ruina care doare.

Intr-o statiune superba candva, asemeni celor din Austria, locul unde isi facea vacantele Imparateasa Sisi si Franz Iosef acum e paragina si pustiu. Desi are o arhitectura imperiala, un peisaj de vis si ape termale unice in Europa, ingrediente extraordinare pentru a face din acel loc un centru de atractie de exceptie, el este parasit. Unde in lume oamenii locului ar lasa asa ceva la indemana ploilor, a vantului si cautatorilor de comori?

Sunt tari unde se ridica forme de relief, se planteaza padurici in jurul unor balti puturoase si in cativa ani locul devine un centru de sanatate de mare atractie. Noua ni l-au facut altii, ni l-au incarcat cu istorie, cu povesti si monumente de arhitectura, ne-au facut strazi si poduri, dar nu ne-au dat si dragostea fata de ele. Nu ne-au dat si instructiunile de folosire si in lipsa lor, guvern dupa guvern cauta prin documente cum ar putea pune mana pe comoara ruginita, fara sa fie capabil s-o scoata la lumina. Iar cand statiunile balneare ale Romaniei au redevenit niste locuri pustii, fara o valoare imediata, atunci si interesul smecherilor de partid a disparut. Si Romania a pornit sa caute o frunza pe internet.

Herculane este locul unde coruptia si inconstienta noastra capata forme, are gauri in ziduri, ferestre pustii si lacate pe usi. Piatra si apele muntilor, pavajele strazilor, podurile si bisericile, toate spun povestea neputintei noastre, a inconstientei. Daca vezi Herculane astazi nu-ti mai pare rau de acest popor, intelegi ca isi merita saracia si destinul migrator al ultimului deceniu. Intelegi de ce este sarac si dator. De ce nu izbuteste.

Noutati contabile 1713560400
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice