Lipsurile imputabile la inventar se refera la discrepanta dintre cantitatea de stocuri inregistrata in evidentele contabile si cantitatea fizica prezenta in depozite sau pe rafturi. Aceste discrepante pot fi rezultatul mai multor factori, inclusiv furt, deteriorare, erori umane in procesul de inregistrare sau gestionare ineficienta a stocurilor. Astfel, acest articol ofera o perspectiva utila si practica asupra acestei probleme importante.
Intrebare: "Va rugam sa ne precizati, in cazul constatarii la inventar, a unor lipsuri imputabile celor 3 vanzatori-livratori, in ce conditii se pot imputa acestora, care sunt documentele pe care societatea trebuie sa le intocmeasca pentru a putea opera aceste imputatii, cadrul legal de stingere a acestor imputatii (daca se pot opri din salarii, sau altfel?), precum si monografia contabila. Am mai dori sa ne precizati, daca, pentru a putea fi considerate imputabile, acest lucru ar trebui mentionat in CIM, fisa postului sau ROI?"
Raspuns: In cazul dvs. se face decizie de imputare, la valoarea de inlocuire (inclusiv TVA - imputatia se face la valoarea cu TVA), pe care angajatul o accepta si o plateste conform intelegerii cu acesta.
Cheltuiala cu scoaterea din evidenta a bunurilor lipsa la inventar este cheltuiala deductibila.
Din punct de vedere al TVA, la pct. 78 alin. (6) lit. a) din Normele metodologice, se prevede ca:
78.
(..)
(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:
a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
Prin urmare, ajustarea sumei TVA deductibile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei bunurilor respective se efectueaza prin articolul contabil:
635 Cheltuieli cu alte impozite si taxe = 4426 TVA deductibila
cu valoarea TVA aferenta bunurilor constatate minus (valoarea TVA dedusa initial la aprovizionare).
Prin urmare, in cazul mentionat de dvs, consideram ca ajustarea TVA se realizeaza pentru intreaga valoare, avand in vedere ca valoarea bunurilor imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Imputarea sumei, se va face cu valoarea bunurilor constatate lipsa la inventar la pret de inregistrare inclusiv cu TVA pe care societatea o ajusteaza, in baza Deciziei de imputare si se inregistreaza in contabilitate prin formula contabila:
461 Debitori diversi = 7581 "Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati"
Drepturile si obligatiile privind relatiile de munca dintre angajator si salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, in cadrul contractelor colective de munca si al contractelor individuale de munca, iar, potrivit dispozitiilor art. 39, salariatul are, in principal, drepturile evidentiate expres si limitativ.
De asemenea, salariatului ii revin obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conform fisei postului, obligatia de a respecta disciplina muncii, obligatia de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca, obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de serviciu, alte obligatii prevazute de lege sau de contractele colective de munca aplicabile.
Salariatii/fostii salariati raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor art. 254 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 actualizata, putand astfel si in aceste conditii a fi determinata pronuntarea unei hotarari judecatoresti, de catre instanta de judecata competenta material, general si teritorial, ca partea prejudiciata, sa recupereze in integrum prejudiciul pecuniar cauzat de catre partea culpabila, aceasta din urma putand a fi cazuta in obligatii, inclusiv cu titlu de juste si echitabile dezdaunari pecuniare, dobanzi corespondente si actualizate cu indice de inflatie, datorate entitatii juridice angajatoare sau fostului angajator si, implicit, in favoarea salariatului sau fostului salariat, in situatia in care acesta din urma, din culpa angajatorului/fostului angajator, a suferit si a dovedit o pierdere, un prejudiciu.
Se considera fapta in legatura cu munca, potrivit cerintelor art. 254 si urmatorul din Codul muncii actualizat, nu numai fapta savarsita in exercitarea propriu-zisa a atributiilor de serviciu, ci si orice alta fapta care, intr-o forma sau alta, are legatura cu atributiile de serviciu. In cadrul raspunderii patrimoniale, regula o constituie raspunderea unipersonala, adica salariatul vinovat raspunde individual pentru prejudiciul cauzat prin fapta sa. Totodata, pentru a exista raspunderea patrimoniala, prejudiciul produs in patrimoniul angajatorului trebuie sa fie efectul faptei ilicite, comisive si/sau omisive savarsite de salariat in legatura cu munca sa.
Vinovatia reprezinta elementul subiectiv al raspunderii patrimoniale, constand in atitudinea salariatului fata de consecintele negative ale faptei savarsite.
Pentru a exista raspunderea patrimoniala, prejudiciul produs in patrimoniul angajatorului trebuie sa fie efectul faptei ilicite savarsite de salariat/a in legatura cu munca sa, cu evidentierea certa inclusiv a raportului de cauzalitate intre fapta prezumat ilicita si prejudiciul reclamat.
In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, poate cere salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii. Daca angajatul nu e de acord sau nu semneaza, nu se poate retine niciun leu din salariul angajatului.
Totodata, Codul muncii stabileste cum se poate face retinerea sumei de bani si limiteaza despagubirea - orice trece echivalentul a cinci salarii minime brute pe economie presupune un drum la instanta de judecata.
In situatia in care partile nu se inteleg, respectiv cand salariatul nu recunoaste producerea pagubei ori nu este de acord cu valoarea acesteia, singura cale aflata la indemana angajatorului este aceea de a sesiza instanta judecatoreasca in vederea obligarii salariatului la repararea prejudiciului.
Raspuns oferit in luna mai 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<