Contractele de ipoteca concepute in Romania de catre birourile juridice ale bancilor sunt din ce in ce mai drastice. Prevederile lor (unele trecute chiar si in cartea funciara a imobilului) sunt la limita sau peste limita incalcarii dreptului de proprietate care, macar atata vreme cat omul isi plateste datoriile, ar trebui sa ramana al proprietarului.
In gama de consecinte (unele de-a dreptul ilare - sigur ca nu si pentru cel afectat direct) se incadreaza si povestea de mai jos, intamplata recent unui foarte bun prieten (pe care il vom numi dl. Popescu). Amicul in cauza are un contract de ipoteca semnat cu una dintre cele mai serioase si stabile banci de pe piata. Sigur ca la semnare, acum vreo doi ani a inghitit in sec si a acceptat toata suita de clauze pe care banca i le-a impus, printre care se numara si cele clasice cum ar fi ca nu are voie sa aduca modificari imobilului fara instiintarea bancii, dar si mai putin ... "clasice" cum ar fi ca nu are voie sa schimbe destinatia locativa a imobilului. Plus fireste, fara inchirieri si alte giumbuslucuri.
De cateva saptamani Popescu s-a decis sa faca primul pas spre antreprenoriat si sa devina Persoana Fizica Autorizata. Si da-i si lupta cu structurile birocratice, pana cand si-a amintit ca e nevoie sa aiba acordul bancii pentru a schimba destinatia locativa a imobilului proprietate personala, din casa de locuit in "casa de locuit si sediu pentru PFA". A depus cu promptitudine cererea la banca si a inceput asteptarea. La finalul catorva saptamani emotionate... a venit si acordul bancii.
Surpriza a fost ca acest acord nu e neconditionat. Adica nu e chiar asa ca iti dam voie numai pentru ca ne-ai cerut. Conditia principala cu care se accepta ca tanarul PFA sa-si desfasoare activitatea la el acasa, este ca el sa semneze cu el insusi un contract de comodat sau inchiriere. Adica PFA Popescu, in calitate de chirias, impreuna cu PF Popescu, in calitate de proprietar, convin asupra urmatorului contract de inchiriere, pe o durata determinta de un an, la finalul careia urmeaza a se cere din nou acordul bancii pentru prelungirea contractului. Conditia se impune chiriasului, nu proprietarului. Iar printre clauzele impuse a fi prezente in contract, apar fireste si cele privind interdictia de a schimba destinatia locativa a imobilului, si asa mai departe.
Duc mai departe povestea cu situatia ipotetica in care PF Popescu se hotaraste sa ii ceara o suma oarecare lui PFA Popescu pentru privilegiul de a-si desfasura activitatea pe proprietatea lui. Sa zicem ca aceasta suma va fi de 1000 de ron/luna. Pentru PFA Popescu, acestia vor fi o cheltuiala (presupunem ca va functiona in regim de contabilitate reala, si nu in cel al normei de venit). Pentru PF Popescu ei vor constitui un venit (declarabil si impozitabil). Dar din cate imi amintesc legea permite proprietarului sa deduca un procent din venitul incasat din chirii pentru intretinerea imobilului inchiriat. Nu sunt sigura, dar ultima data cand am vorbit cu cineva despre asta, era pe undeva pe la 50%. Prin urmare, PF Popescu ar putea plati impozit numai pe 500 de ron din cei incasati lunar. Raman vreo 500 de ron lunar, care ar fi in mod legal neimpozitati, ei sunt o cheltuiala pentru chirias, si o deducere pentru proprietar. (cel putin asa se intampla cand cei doi nu sunt una si aceeasi persoana).
Oare cei de la Administratia Financiara accepta formula de mai sus? Sau poate considera ca cei 500 de ron neimpozitati sunt o forma de evaziune fiscala?
Culmea prostiei in toata situatia, este ca amicul in cauza a fost contactat de o delicata reprezentanta a bancii (pre-emitere acord) pentru a-i cere sa le trimita contractul de comodat sau inchiriere gata semnat. In conditiile in care el cerea acordul ca sa poata depune actele, ca sa poata primi inregistrarea ca PFA. Deci... fara acord, nu exista nici PFA Popescu. Deci contractul... undeva intre PF Popescu si PF Popescu!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<