Contractele de ipoteca concepute in Romania de catre birourile juridice ale bancilor sunt din ce in ce mai drastice. Prevederile lor (unele trecute chiar si in cartea funciara a imobilului) sunt la limita sau peste limita incalcarii dreptului de proprietate care, macar atata vreme cat omul isi plateste datoriile, ar trebui sa ramana al proprietarului.
In gama de consecinte (unele de-a dreptul ilare - sigur ca nu si pentru cel afectat direct) se incadreaza si povestea de mai jos, intamplata recent unui foarte bun prieten (pe care il vom numi dl. Popescu). Amicul in cauza are un contract de ipoteca semnat cu una dintre cele mai serioase si stabile banci de pe piata. Sigur ca la semnare, acum vreo doi ani a inghitit in sec si a acceptat toata suita de clauze pe care banca i le-a impus, printre care se numara si cele clasice cum ar fi ca nu are voie sa aduca modificari imobilului fara instiintarea bancii, dar si mai putin ... "clasice" cum ar fi ca nu are voie sa schimbe destinatia locativa a imobilului. Plus fireste, fara inchirieri si alte giumbuslucuri.
De cateva saptamani Popescu s-a decis sa faca primul pas spre antreprenoriat si sa devina Persoana Fizica Autorizata. Si da-i si lupta cu structurile birocratice, pana cand si-a amintit ca e nevoie sa aiba acordul bancii pentru a schimba destinatia locativa a imobilului proprietate personala, din casa de locuit in "casa de locuit si sediu pentru PFA". A depus cu promptitudine cererea la banca si a inceput asteptarea. La finalul catorva saptamani emotionate... a venit si acordul bancii.
Surpriza a fost ca acest acord nu e neconditionat. Adica nu e chiar asa ca iti dam voie numai pentru ca ne-ai cerut. Conditia principala cu care se accepta ca tanarul PFA sa-si desfasoare activitatea la el acasa, este ca el sa semneze cu el insusi un contract de comodat sau inchiriere. Adica PFA Popescu, in calitate de chirias, impreuna cu PF Popescu, in calitate de proprietar, convin asupra urmatorului contract de inchiriere, pe o durata determinta de un an, la finalul careia urmeaza a se cere din nou acordul bancii pentru prelungirea contractului. Conditia se impune chiriasului, nu proprietarului. Iar printre clauzele impuse a fi prezente in contract, apar fireste si cele privind interdictia de a schimba destinatia locativa a imobilului, si asa mai departe.
Duc mai departe povestea cu situatia ipotetica in care PF Popescu se hotaraste sa ii ceara o suma oarecare lui PFA Popescu pentru privilegiul de a-si desfasura activitatea pe proprietatea lui. Sa zicem ca aceasta suma va fi de 1000 de ron/luna. Pentru PFA Popescu, acestia vor fi o cheltuiala (presupunem ca va functiona in regim de contabilitate reala, si nu in cel al normei de venit). Pentru PF Popescu ei vor constitui un venit (declarabil si impozitabil). Dar din cate imi amintesc legea permite proprietarului sa deduca un procent din venitul incasat din chirii pentru intretinerea imobilului inchiriat. Nu sunt sigura, dar ultima data cand am vorbit cu cineva despre asta, era pe undeva pe la 50%. Prin urmare, PF Popescu ar putea plati impozit numai pe 500 de ron din cei incasati lunar. Raman vreo 500 de ron lunar, care ar fi in mod legal neimpozitati, ei sunt o cheltuiala pentru chirias, si o deducere pentru proprietar. (cel putin asa se intampla cand cei doi nu sunt una si aceeasi persoana).
Oare cei de la Administratia Financiara accepta formula de mai sus? Sau poate considera ca cei 500 de ron neimpozitati sunt o forma de evaziune fiscala?
Culmea prostiei in toata situatia, este ca amicul in cauza a fost contactat de o delicata reprezentanta a bancii (pre-emitere acord) pentru a-i cere sa le trimita contractul de comodat sau inchiriere gata semnat. In conditiile in care el cerea acordul ca sa poata depune actele, ca sa poata primi inregistrarea ca PFA. Deci... fara acord, nu exista nici PFA Popescu. Deci contractul... undeva intre PF Popescu si PF Popescu!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<