Aceasta activitate – dupa cum este definita de codul CAEN aferent – este clasificata ca fiind de comert cu amanuntul. Astfel, pentru evidenta marfurilor se utilizeaza cel mai frecvent metoda global-valorica la pret de vanzare.
Potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul comertului cu amanuntul nu se utilizeaza metoda inventarului intermitent pentru inregistrarea stocurilor, ci numai metoda inventarului permanent, prin care sunt evidentiate toate operatiunile de intrare si iesire, ceea ce permite stabilirea si cunoasterea in orice moment a stocurilor, atat cantitativ, cat si valoric.
Din punct de vedere fiscal, magazinele online se aseamana cu cele fizice, urmand aceleasi reguli de taxare. Cele mai comune spete fiscale intalnite in cazul magazinelor online sunt legate de taxa pe valoarea adaugata.
Activitatea de comert online, corespunzatoare codului CAEN 4791 este o activitate de comert cu amanuntul, in cadrul careia pentru evidenta gestiunii marfurilor se utilizeaza metoda global-valorica la pret de vanzare cu amanuntul.
Potrivit pct. 286 alin. (8) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, in comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se utilizeze alta metoda.
Ca atare, nu vor exista inregistrari contabile specifice vanzarii de marfa cu amanuntul (ce implica utilizarea contului 378 „Diferente de pret la marfuri”), utilizandu-se inregistrarile contabile obisnuite in cazul vanzarilor cu ridicata:
- Aprovizionare marfuri:
% 371 „Marfuri”, 4426 TVA „deductibila” = 401 „Furnizori”
- Vanzare marfuri:
4111 „Clienti” = % 707 „Venituri din vanzarea marfurilor”, 4427„ TVA colectata”
- Incasarea prin firma de curierat:
461 „Debitori diversi” = 4111 „Clienti”
Si
5121 „Conturi la banci in lei” = 461 „Debitori diversi”
- Descarcare de gestiune:
607 „Cheltuieli privind marfurile” = 371 „Marfuri”
Este nevoie de o separare a gestiunilor (pe analitice ale contului de marfa) deoarece sunt in vigoare prevederile O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare conform carora activitatea de comert cu amanuntul (cum este cea prin platforma online) trebuie separata de activitatea de comert cea cu ridicata (catre persoane juridice).
Potrivit art. 73 pct. 22 coroborat cu art. 74 din ordonanta amintita exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare reprezinta contraventie, sanctionata cu amenda de la 4.000 lei la 20.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati.
In privinta casei de marcat, potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 sunt obligati sa le utilizeze operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Conform art. 2 lit. h) din aceasta ordonanta, sunt exceptati de la obligatia utilizarii casei de marcat operatorii care desfasoara activitati de comert cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.
Ca atare, societatea nu este obligata sa se doteze cu casa de marcat daca nu are magazin propriu prin care sa realizeze activitati de comert cu amanuntul direct catre clienti persoane fizice.
In cazul incasarilor in numerar efectuate prin intermediul firmei de curierat, livrarile se vor face catre clientii persoane fizice pe baza de factura, iar pentru incasari se aplica exceptia de la art. 2 lit. h) din O.U.G. nr. 28/1999 in sensul ca firmele de curierat vor emite chitante-ramburs pentru sumele incasate in numerar de la clienti, urmand ca decontarea sa se faca pe baza documentelor bancare (ordin de plata, extras de cont). Optional, decontarea sumelor intre societate si firma de curierat se poate face si cu ajutorul facturii de decontare.
Ghidul "Comert ONLINE. Regim TVA. Controale fiscale!" contine inclusiv explicatii privind noutatile aduse de OG nr. 16/2023, un act normativ care introduce in legislatia autohtona prevederile directivei europene DAC7! Conform acesteia, operatorii platformelor digitale sunt obligati sa raporteze anual autoritatilor fiscale o serie de informatii despre comerciantii care fac tranzactii prin intermediul respectivelor platforme. Atentie, neindeplinirea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenzi de pana la 100.000 de lei!
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<