search

Magazine online: particularitati privind organizarea contabilitatii

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Aceasta activitate – dupa cum este definita de codul CAEN aferent – este clasificata ca fiind de comert cu amanuntul. Astfel, pentru evidenta marfurilor se utilizeaza cel mai frecvent metoda global-valorica la pret de vanzare.
 
Potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul comertului cu amanuntul nu se utilizeaza metoda inventarului intermitent pentru inregistrarea stocurilor, ci numai metoda inventarului permanent, prin care sunt evidentiate toate operatiunile de intrare si iesire, ceea ce permite stabilirea si cunoasterea in orice moment a stocurilor, atat cantitativ, cat si valoric.
 
Din punct de vedere fiscal, magazinele online se aseamana cu cele fizice, urmand aceleasi reguli de taxare. Cele mai comune spete fiscale intalnite in cazul magazinelor online sunt legate de taxa pe valoarea adaugata.
 
Activitatea de comert online, corespunzatoare codului CAEN 4791 este o activitate de comert cu amanuntul, in cadrul careia pentru evidenta gestiunii marfurilor se utilizeaza metoda global-valorica la pret de vanzare cu amanuntul.

Potrivit pct. 286 alin. (8) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, in comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se utilizeze alta metoda.
 
Ca atare, nu vor exista inregistrari contabile specifice vanzarii de marfa cu amanuntul (ce implica utilizarea contului 378 „Diferente de pret la marfuri”), utilizandu-se inregistrarile contabile obisnuite in cazul vanzarilor cu ridicata:
 
- Aprovizionare marfuri:
 
% 371 „Marfuri”, 4426 TVA „deductibila” = 401 „Furnizori”
 
- Vanzare marfuri:
4111 „Clienti” = % 707 „Venituri din vanzarea marfurilor”, 4427„ TVA colectata”
 
- Incasarea prin firma de curierat:
461 „Debitori diversi” = 4111 „Clienti”
Si
5121 „Conturi la banci in lei” = 461 „Debitori diversi”
 
- Descarcare de gestiune:
607 „Cheltuieli privind marfurile” = 371 „Marfuri”

Este nevoie de o separare a gestiunilor (pe analitice ale contului de marfa) deoarece sunt in vigoare prevederile O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare conform carora activitatea de comert cu amanuntul (cum este cea prin platforma online) trebuie separata de activitatea de comert cea cu ridicata (catre persoane juridice).

Potrivit art. 73 pct. 22 coroborat cu art. 74 din ordonanta amintita exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare reprezinta contraventie, sanctionata cu amenda de la 4.000 lei la 20.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati.
In privinta casei de marcat, potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 sunt obligati sa le utilizeze operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
 
Conform art. 2 lit. h) din aceasta ordonanta, sunt exceptati de la obligatia utilizarii casei de marcat operatorii care desfasoara activitati de comert cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.
 
Ca atare, societatea nu este obligata sa se doteze cu casa de marcat daca nu are magazin propriu prin care sa realizeze activitati de comert cu amanuntul direct catre clienti persoane fizice.
 
In cazul incasarilor in numerar efectuate prin intermediul firmei de curierat, livrarile se vor face catre clientii persoane fizice pe baza de factura, iar pentru incasari se aplica exceptia de la art. 2 lit. h) din O.U.G. nr. 28/1999 in sensul ca firmele de curierat vor emite chitante-ramburs pentru sumele incasate in numerar de la clienti, urmand ca decontarea sa se faca pe baza documentelor bancare (ordin de plata, extras de cont). Optional, decontarea sumelor intre societate si firma de curierat se poate face si cu ajutorul facturii de decontare.

Ghidul "Comert ONLINE. Regim TVA. Controale fiscale!" contine inclusiv explicatii privind noutatile aduse de OG nr. 16/2023, un act normativ care introduce in legislatia autohtona prevederile directivei europene DAC7! Conform acesteia, operatorii platformelor digitale sunt obligati sa raporteze anual autoritatilor fiscale o serie de informatii despre comerciantii care fac tranzactii prin intermediul respectivelor platforme. Atentie, neindeplinirea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenzi de pana la 100.000 de lei!
 
Comandati chiar acum lucrarea Comert ONLINE. Regim TVA. Controale fiscale! >>
 

Foto: pixabay.com
 


Noutati contabile 1714165200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice