"Proasta memorie mai e si aia care lucreaza doar inapoi", constata Lewis Carroll intr-una din povestirile despre aventurile Alicei. A fost primul lucru la care m-am gandit cand am avut surpriza de a descoperi, in urma cu doua zile, mesajele primite de la directia de comunicare a Ministerul Finantelor Publice. Doua mesaje cu acelasi continut, in aceeasi zi, la aceeasi (singura) solicitare.
Redactia Conta.ro a publicat, in urma cu doua luni, o dezbatere cu titlul
"Certificatul digital, o noua cheltuiala obligatorie", nascuta din intrebarea legitima daca este normal si justificat ca agentii economici sa fie obligati sa plateasca pentru certificatul digital necesar depunerii on-line a declaratiilor fiscale. Au raspuns provocarii Conta.ro de a dezbate acest subiect actorii implicati in aceasta noua procedura: reprezentanti ai furnizorilor de certificate digitale, ai firmelor de contabilitate si am cerut, in acelasi timp, o pozitie a Ministerului Finantelor Publice.
In momenul documentarii subiectului, am luat legatura telefonic cu directia de comunicare a ministerului si am trimis intrebarea prin curier electronic la adresa indicata.
Intrebarea, expediata in data de 12 iulie 2011, era formulata astfel: De ce a optat Agentia Nationala de Administrare Fiscala pentru instituirea obligativitatii de depunere electronica a declaratiei unice privind datoriile catre bugetul de stat in conditiile in care achizitionarea certificatului digital presupune costuri semnificative (circa 50 de euro, in primul an) pentru agentii economic, chiar mari pentru societatile foarte mici? Nu putea fi oferit gratuit acest serviciu? In aceste conditiile se creeaza si situatia in care furnizorii acreditati au la dispozitie o piata garantata, generata de obligativitatea legala de a achizitiona serviciul, sub amenintarea unor sanctiuni. Considerati aceasta o situatie normala?
Raspunsul ministerului a sosit abia in 13 septembrie 2011 si este inregistrat sub numarul 1090670. Marturisesc ca nu asteptam un comentariu foarte elaborat din partea autoritatii fiscale, insa imi inchipuiam ca ar putea cuprinde macar o argumentatie rudimentara care sa se contrapuna nemultumirilor legate de adoptarea aceastei decizii. Insa oricare ar fi fost asteptarile initiale, termenul de doua luni in care a raspuns ministerul, nefacand altceva decat sa citeze din prevederile legale, fara nicio argumentatie sau justificare a deciziei, mi se pare semnul unui amatorism grosolan, dublat de o lipsa de respect total fata de beneficiarii serviciului ministerial de comunicare publica.
Dezbaterea publica a proiectelor legislative este unul dintre semnele unei guvernari democratice. Discutarea unor decizii, argumentarea pro sau contra unei idei, gasirea unor noi solutii, explicarea unor necesitati, toate aceste fac parte din procesul democratic al evolutiei unei societati. Nu este insa chiar cazul societatii romanesti, unde legile sunt impuse cu forta de constrangere a legislativului sau chiar a executivului, in timp ce instantele din zonele inferioare ale guvernarii (in cazul de fata, ministerul amintit) nu fac decat sa reactioneze inutil si stupid la solicitarile de explicare a unor masuri.
Revenind la formularea aparent paradoxala a scriitorului englez, "memoria" institutiilor noastre ar trebui sa invete sa lucreze si inainte, nu doar "inapoi". Ar da dovada astfel ca pot exersa un mecanism rational al gandirii umane, acela de a transpune in viitor experiente trecute, crescand astfel valoarea deciziilor viitoare pe care le impun societatii pe care ar trebui sa o serveasca cu maxima eficienta. Prin explicatie, argumentatie si respect pentru public.
Si, pentru ca dezbatarea cu privire la semnatura electronica a ramas orfana de punctul de vedere ministerial, il reproducem in continuare, asa sec si inutil cum l-a formulat departamentul de profil al MFP.
Urmare solicitarii dumneavoastra cu privire la certificatele digitale, va comunicam urmatoarele:
Potrivit alin. (3^1) de la art.3 din Hotararea Guvernului nr.1085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr.161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic National, cu modificarile si completarile ulterioare, serviciile publice prevazute in anexa nr.2 pot fi utilizate, in baza detinerii unui certificat calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, inscris in Registrul furnizorilor de servicii de certificare, potrivit Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica, de catre toti contribuabilii la nivel national si reprezinta singura modalitate legala de transmitere in format electronic a declaratiilor prevazute in anexa nr. 2.
Totodata, la alin. (3^2) al aceluiasi articol, se prevede ca, institutiile si autoritatile administratiei publice prevazute in anexa nr. 2 au obligatia de a accepta declaratiile depuse de catre orice contribuabil prin Sistemul Electronic National, ca singura modalitate legala de transmitere in format electronic a acestora.
In ceea ce priveste costul privind achizitionarea certificatelor necesare utilizarii metodei de depunere on-line a declaratiilor, mentionam ca, Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu are competente in domeniul furnizarii serviciilor de certificare sau acreditarii furnizorilor de servicii, domeniu reglementat prin Legea nr.455/2001 privind semnatura electronica, iar utilizarea acestora a fost reglementata prin Hotararea Guvernului nr.1085/2003.
Referitor la obligatia de depunere electronica a formularului 112 " Declaratie www.anaf.ro privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aceasta este prevazuta la art.29619 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Directia de Comunicare, Relatii Publice si Mass Media
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<