Pentru a solutia cazul anuntat, vom lua drept studiu situatia unei firme X care in anul 2008 se afla in reorganizare judiciara, conform Legii 852006 , conform art. 160 Cod fiscal, si era obligata sa aplice masurile de simplificare pentru achizitii si livrari. In acest context, a emis factura de livrari marfuri catre firma Y (platitoare de TVA) cu mentiunea "taxare inversa" in valoare de 10.000 lei (tva 19%) . In anul 2010, pentru firma Y s-a inchis prin sentinta judecatoreasca definitiva procedura falimentului, cf. Legea 852006. Conform art.13 8 Cod fiscal firma X are dreptul de a ajusta baza de impozitare si TVA aferent facturii neincasate datorita falimentului debitorului.
Tinand cont ca la data emiterii, factura a fost de 10.000 lei TVA 19% supusa masurilor de simplificare existente in acel moment si care ulterior, in anul 2010 au fost scoase, masurile de simplificare nefiind operatiuni scutite, vom vedea cum se inregistreaza in 2010 in contabilitatea firmei X, in baza sentintei judecatoresti definitive si irevocabile privind falimentul pt. firma Y scoaterea din evidenta a creantei fata de debitorul Y si care sunt inregistrarile contabile.
Solutie:
Avand in vedere faptul ca la data livrarii s-au aplicat masurile de simplificare prin care furnizorul era obligat sa mentioneze pe factura acest regim, dar fara sa colecteze TVA, in baza hotararii definitive si irevocabile privind declararea falimentului, ajustarea se efectueaz a doar pentru baza de impozitare. Aceasta modalitate de ajustare este reglementata prin normele de aplicare ale art. 138 lit. d) de la punctul 20 alin. (3) prin care se face precizarea ca "ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 138 lit. d) din Codul fiscal , este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adauga ta aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
La momentul ajustarii este aplicabil acelasi tratament fiscal utilizat la momentul livrarii bunurilor, aspect reglementat in mod expres prin art. 1342 denumit "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" prin care se prevede faptul ca: "Taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimentele mentionate la art. 138. Totusi, regimul de impozitare, cotele apli cabile si cursul de schimb valutar sunt acelea si ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente. Reducerea bazei de impozitare se efectueaz a la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 411 sau al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului dvs. Pentru ajustarea TVA se emite o factura.
Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile art.159 "Corectarea documentelor" alin. (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea "in situatiile prevazute la art. 138, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie s a emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce; care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. (138) lit. d). Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului ".
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment. Pe factura astfel emisa se face referire la factura iinitiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".
Va recomand sa inscrieti pe factura de ajustare urmatoarele informatii necesare pentru identificarea operatiunii:
- baza legala a ajustarii efectuate: Cod fiscal , art.138, litera d);
- numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.
Deoarece clientul declarat in stare de faliment este radiat de la Registrul comertului, facturile emise prin ajustarea bazei de impozitare nu se mai raporteaz a prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394.
Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt cele uzuale, dar, cum este si firesc, nu avem inregistrari cu TVA, deoarece are loc doar ajustarea bazei de impozi tare datorita regimului de taxare a operatiunii prin aplicarea masurilor de simplificare: De exemplu, inregistrarile contabile recomandate sunt:
- inregistrarea clientului "incert si in litigiu":
4118 "Clienti incerti si in litigiu" = 4111 "Clienti"
- inregistrarea provizioanelor:
6814 " Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante" = 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti"
Dupa obtinerea hotararii judecatoresti ramase definitive si emiterea facturii de ajustare a bazei de impozitare se efectueaz a scaderea din evidenta a clientului cu suma neincasata:
654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
- reluarea provizioanelor la venituri:
491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor-clienti" = 781 "Venituri din provizioane si ajustari pentru depreciere privind activitatea de exploatare"
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<