Pentru a solutia cazul anuntat, vom lua drept studiu situatia unei firme X care in anul 2008 se afla in reorganizare judiciara, conform Legii 852006 , conform art. 160 Cod fiscal, si era obligata sa aplice masurile de simplificare pentru achizitii si livrari. In acest context, a emis factura de livrari marfuri catre firma Y (platitoare de TVA) cu mentiunea "taxare inversa" in valoare de 10.000 lei (tva 19%) . In anul 2010, pentru firma Y s-a inchis prin sentinta judecatoreasca definitiva procedura falimentului, cf. Legea 852006. Conform art.13 8 Cod fiscal firma X are dreptul de a ajusta baza de impozitare si TVA aferent facturii neincasate datorita falimentului debitorului.
Tinand cont ca la data emiterii, factura a fost de 10.000 lei TVA 19% supusa masurilor de simplificare existente in acel moment si care ulterior, in anul 2010 au fost scoase, masurile de simplificare nefiind operatiuni scutite, vom vedea cum se inregistreaza in 2010 in contabilitatea firmei X, in baza sentintei judecatoresti definitive si irevocabile privind falimentul pt. firma Y scoaterea din evidenta a creantei fata de debitorul Y si care sunt inregistrarile contabile.
Solutie:
Avand in vedere faptul ca la data livrarii s-au aplicat masurile de simplificare prin care furnizorul era obligat sa mentioneze pe factura acest regim, dar fara sa colecteze TVA, in baza hotararii definitive si irevocabile privind declararea falimentului, ajustarea se efectueaz a doar pentru baza de impozitare. Aceasta modalitate de ajustare este reglementata prin normele de aplicare ale art. 138 lit. d) de la punctul 20 alin. (3) prin care se face precizarea ca "ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 138 lit. d) din Codul fiscal , este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adauga ta aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
La momentul ajustarii este aplicabil acelasi tratament fiscal utilizat la momentul livrarii bunurilor, aspect reglementat in mod expres prin art. 1342 denumit "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" prin care se prevede faptul ca: "Taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimentele mentionate la art. 138. Totusi, regimul de impozitare, cotele apli cabile si cursul de schimb valutar sunt acelea si ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente. Reducerea bazei de impozitare se efectueaz a la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 411 sau al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului dvs. Pentru ajustarea TVA se emite o factura.
Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile art.159 "Corectarea documentelor" alin. (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea "in situatiile prevazute la art. 138, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie s a emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce; care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. (138) lit. d). Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului ".
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment. Pe factura astfel emisa se face referire la factura iinitiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".
Va recomand sa inscrieti pe factura de ajustare urmatoarele informatii necesare pentru identificarea operatiunii:
- baza legala a ajustarii efectuate: Cod fiscal , art.138, litera d);
- numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.
Deoarece clientul declarat in stare de faliment este radiat de la Registrul comertului, facturile emise prin ajustarea bazei de impozitare nu se mai raporteaz a prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394.
Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt cele uzuale, dar, cum este si firesc, nu avem inregistrari cu TVA, deoarece are loc doar ajustarea bazei de impozi tare datorita regimului de taxare a operatiunii prin aplicarea masurilor de simplificare: De exemplu, inregistrarile contabile recomandate sunt:
- inregistrarea clientului "incert si in litigiu":
4118 "Clienti incerti si in litigiu" = 4111 "Clienti"
- inregistrarea provizioanelor:
6814 " Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante" = 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti"
Dupa obtinerea hotararii judecatoresti ramase definitive si emiterea facturii de ajustare a bazei de impozitare se efectueaz a scaderea din evidenta a clientului cu suma neincasata:
654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
- reluarea provizioanelor la venituri:
491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor-clienti" = 781 "Venituri din provizioane si ajustari pentru depreciere privind activitatea de exploatare"
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<