La 30 noiembrie 2023 a intrat in functiune la nivel national Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), conceput pentru a incuraja returnarea ambalajelor pentru bauturi: apa, racoritoare, bere, cidru, vin, spirtoase. Concret, incepand cu aceasta data platim 0,5 lei in plus ori de cate ori cumparam o bautura imbuteliata, urmand sa recuperam ulterior aceasta suma, pe loc, returnand ambalajul la orice magazin care comercializeaza astfel de bauturi, fara sa fim conditionati de prezentarea bonului fiscal.
Prin Hotararea Guvernului nr.1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost stabilit cadrul legal pentru implementarea SGR aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile. Prezentam in continuare tratamentul contabil general aplicabil garantiilor retinute de entitati, asa cum a fost propus de MF:
Astfel, potrivit functiunii conturilor, parte componenta a reglementarilor contabile mentionate, valoarea garantiilor incasate de entitate se inregistreaza in contul 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”, iar rambursarea3 de catre entitate a garantiei primite se inregistreaza in debitul contului 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”.
→ In situatia in care valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali prin voucher4 – preschimbat in numerar sau utilizat la efectuarea cumparaturilor:
- evidentierea operatiunii de vanzare a marfurilor, cu reflectarea distincta a garantiei retinute
.jpg)
a) voucherul este preschimbat in numerar, articol contabil

sau
b) voucherul este utilizat la efectuarea cumparaturilor - garantia este folosita pentru acoperirea contravalorii cumparaturilor, articol contabil

In functie de modalitatea de efectuare a operatiunii, operatiunea de vanzare poate implica utilizarea unui cont de creanta (contul 411 „Clienti”).
→ In situatia in care, potrivit legii, valoarea garantiei nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora, articol contabil

Avand in vedere modalitatile de valorificare a voucherelor, este indicat a se tine o evidenta a acestora.
Se impune, de asemenea, o evidenta a ambalajelor SGR, de catre entitatile implicate in mecanismul supus analizei. Apreciem ca se asigura astfel atat respectarea prevederilor HG nr. 1.074/2021, cat si informatiile necesare in contextuln inventarierii.
Aspectele contabile prezentate anterior vizeaza numai tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti si nu au caracter de reglementare.
Tratamentul contabil de mai sus a fost propus in lipsa unor eventuale norme metodologice in aplicarea HG nr. 1.074/2021, emise de initiatorul actului normativ mentionat, respectiv Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor.
Contabilizarea operatiunilor economico-financiare se efectueaza in baza documentelor justificative si cu respectarea clauzelor contractuale care stau la baza operatiunilor, cat si a reglementarilor contabile in vigoare.
Totodata, in toate cazurile se va urmari respectarea legislatiei care reglementeaza anumite aspecte economico - financiare.
Subliniem ca reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici nu constituie baza legala pentru efectuarea operatiunilor economico-financiare, ci stabilesc doar modalitatea de inregistrare in contabilitate a acestora. Ca urmare, responsabilitatea in ceea ce priveste interpretarea legislatiei aplicabile domeniului SGR revine fiecarei entitati raportoare.
Conform prevederilor pct. 61 alin. (1) si (2) din aceleasi reglementari, administratorii entitatii trebuie sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate, inclusiv proceduri proprii pentru situatiile prevazute de legislatie. In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.
Aceste politici trebuie elaborate avand in vedere specificul activitatii, de catre specialisti in domeniul economic si tehnic, cunoscatori ai activitatii desfasurate si ai strategiei adoptate de entitate.
Precizam de asemenea ca, potrivit art. 10 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din lege revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<