search

MF: Precizari privind tratamentul contabil aferent garantiilor retinute de comercianti pentru ambalaje

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
La 30 noiembrie 2023 a intrat in functiune la nivel national Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), conceput pentru a incuraja returnarea ambalajelor pentru bauturi: apa, racoritoare, bere, cidru, vin, spirtoase. Concret, incepand cu aceasta data platim 0,5 lei in plus ori de cate ori cumparam o bautura imbuteliata, urmand sa recuperam ulterior aceasta suma, pe loc, returnand ambalajul la orice magazin care comercializeaza astfel de bauturi, fara sa fim conditionati de prezentarea bonului fiscal.
 
Prin Hotararea Guvernului nr.1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost stabilit cadrul legal pentru implementarea SGR aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile. Prezentam in continuare tratamentul contabil general aplicabil garantiilor retinute de entitati, asa cum a fost propus de MF:

SGR: Tratamentul contabil aferent garantiilor retinute de comercianti

Astfel, potrivit functiunii conturilor, parte componenta a reglementarilor contabile mentionate, valoarea garantiilor incasate de entitate se inregistreaza in contul 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”, iar rambursarea3 de catre entitate a garantiei primite se inregistreaza in debitul contului 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”.

→ In situatia in care valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali prin voucher4 – preschimbat in numerar sau utilizat la efectuarea cumparaturilor:

- evidentierea operatiunii de vanzare a marfurilor, cu reflectarea distincta a garantiei retinute


a) voucherul este preschimbat in numerar, articol contabil

sau



b) voucherul este utilizat la efectuarea cumparaturilor - garantia este folosita pentru acoperirea contravalorii cumparaturilor, articol contabil


In functie de modalitatea de efectuare a operatiunii, operatiunea de vanzare poate implica utilizarea unui cont de creanta (contul 411 „Clienti”).

→ In situatia in care, potrivit legii, valoarea garantiei nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora, articol contabil


Avand in vedere modalitatile de valorificare a voucherelor, este indicat a se tine o evidenta a acestora.
Se impune, de asemenea, o evidenta a ambalajelor SGR, de catre entitatile implicate in mecanismul supus analizei. Apreciem ca se asigura astfel atat respectarea prevederilor HG nr. 1.074/2021, cat si informatiile necesare in contextuln inventarierii.

Aspectele contabile prezentate anterior vizeaza numai tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti si nu au caracter de reglementare.

Tratamentul contabil de mai sus a fost propus in lipsa unor eventuale norme metodologice in aplicarea HG nr. 1.074/2021, emise de initiatorul actului normativ mentionat, respectiv Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor.

Contabilizarea operatiunilor economico-financiare se efectueaza in baza documentelor justificative si cu respectarea clauzelor contractuale care stau la baza operatiunilor, cat si a reglementarilor contabile in vigoare.

Totodata, in toate cazurile se va urmari respectarea legislatiei care reglementeaza anumite aspecte economico - financiare.

Probleme de natura fiscal-contabila create de aplicarea Sistemului Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalajele de bauturi! Cu ce dificultati se confrunta contabilii? Afla aici >>


Subliniem ca reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici nu constituie baza legala pentru efectuarea operatiunilor economico-financiare, ci stabilesc doar modalitatea de inregistrare in contabilitate a acestora. Ca urmare, responsabilitatea in ceea ce priveste interpretarea legislatiei aplicabile domeniului SGR revine fiecarei entitati raportoare.

Conform prevederilor pct. 61 alin. (1) si (2) din aceleasi reglementari, administratorii entitatii trebuie sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate, inclusiv proceduri proprii pentru situatiile prevazute de legislatie. In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.

Aceste politici trebuie elaborate avand in vedere specificul activitatii, de catre specialisti in domeniul economic si tehnic, cunoscatori ai activitatii desfasurate si ai strategiei adoptate de entitate.
Precizam de asemenea ca, potrivit art. 10 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din lege revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

 

Foto: pexels.com



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice