RATB nu mai are bilete de hartie. Asta este, daca e sa ne luam dupa comoditatile cotidiene, stirea sezonului de primavara pentru bucuresteni. Astfel, calatorii prin oras pot cumpara, in schimb, cartele electronice. Numai ca o astfel de cartela costa 4,2 lei fata de 2,6 lei, cat era pretul unui bilet cu doua calatorii.
Daca nu vreti sa platiti aproape dublu pentru o calatorie cu autobuzul sau tramvaiul, explica reprezentantii regiei, mai exista o varianta: un abonament lunar nominal, care poate fi incarcat cu calatorii. Insa numai dupa activarea unei optiuni speciale care poate fi facuta numai la anumite centre RATB. Situatia ii dezavantajeaza insa pe calatorii din provincie, observa mass-media, care atunci cand vin in Bucureşti, vor-nu vor, trebuie sa işi cumpere cartele electronice. Conducerea regiei nu are nimic de comentat fata de aceasta observatie, ea sustinand ca nu are nicio obligatie fata de pasagerii intamplatori, aflati in trecere prin capitala tarii. Or, in fata acestui argument, care mai este semnificatia conceputului de "serviciu public"? Dar chiar are importanta acest lucru?
Carcotasii de serviciu, prezenti la datorie atunci cand se schimba cate ceva in societatea romaneasca vor avea, desigur, si replici pe masura. Li se va spune ca lumea evolueaza, ca aceste cartele sau portofele electronice vor putea fi incarcate din diverse alte locuri, chiar de la obisnuitele ATM-uri, cu carti de credit, sau prin intermediul telefonului mobil, printr-un simplu SMS. Ceea ce este perfect adevarat si sta in firea lucrurilor sa ne facem viata cotidiana mai usoara. Asa ca nu ma voi alatura corului de carcotasi reactivati cu aceasta ocazie, nu aceasta este intentia mea. Constat doar ca astfel de evolutii aduc furnizorilor de servicii publice ocazia nesperata de a mai ciupi cate ceva din portofelul, cel banal, ne-electronic, al cetateanului de rand.
Asadar, nu cumparati o calatorie cu autobuzul, tramvaiul sau metroul, ci va incarcati "portofelul electronic" cu calatorii. Care nu mai costa cat un bilet de hartie, ci semnificativ mai mult. Adica, bani mai multi, dintr-un singur foc. Optimizeaza cash-flow-ului. Si nu la ghereta de bilete din Berceni, ci direct in contul bancar. E ceva, nu?
Miscarea e buna, "optimizarea" promitatoare. E drept ca declaratia conducerii – cea cu "publicul" calator din "provincie" – e usor stridenta: la o adica, cine este indreptatit sa utilizeze transportul public din Bucuresti? Doar rezidentii, sau si cei aflati in tranzit? Se impune un tratament diferentiat al celor doua categorii de calatori si, daca da, cum se justifica acesta? Poate prin perspectiva faptului ca acest serviciu public este subventionat de bugetul local? Daca acest este raspunsul, poate ca si celelalte servicii de transport public din tara ar trebui sa impuna un tratament diferentiat pentru "alogeni", adica bilete mai scumpe?
Mai exista inca o problema de principiu, chiar mai grava, intrucat sfideaza legislatia comerciala. Este vorba despre vanzarea fortata. A impune unui client plata unor calatorii multiple, atunci cand el are nevoie, de pilda, de un bilet cu o singura calatorie, se numeste vanzare fortata si este interzisa de lege. Acest lucru nu pare insa sa-i afecteze insa pe transportatorii locali: este cazul RATB, asa cum recunoaste implicit si seful regiei citat mai sus, dar si al altor – numeroase, desigur – regii de profil din tara, cu nimic mai principiale decat surata lor mai mare din capitala.
Si, in final, un alt exemplu. In transportul urban din provincie, biletele de hartie si abonamentele cu acelasi suport sunt inca in uz. Cartonasul abonamentului (sau "tichetul", cum ii spun reprezentatii unei astfel de regii, adica partea fixa a abonamentului) este caroiat astfel incat sa poata fi folosit timp de un an. Dupa 12 luni de utilizare, aceste cartonase sunt schimbate, iar abonatul trebuie sa plateasca, in plus fata de pretul abonamentului, si "costul" cartonasului. Nu mult, dar solicitarea de plata este absolut nejustificata. Pentru ca pretul cartonasului nu aduce cumparatorului niciun beneficiu: costul abonamentului este platit separat, iar cartonasul nu are nicio valoare comerciala. Cu el nu poti sa-ti platesti taxele locale si nici branza din piata. Tichetul este un simplu semn de recunoastere de uz intern pentru salariatii regiei sau companiei. Ca atare, el nu justifica o plata separata.
Cei ce fac asta au un motiv extrem de simplu. Acesti furnizori de servicii publice sunt, de cele mai multe ori, in subordinea consiliilor locale municipale, care aproba preturile si tarifele regiilor. Cum acestea sunt limitate, in principal si datorita faptului ca ele sunt subventionate din bugetele locale, sefii transportatorilor gasesc astfel portita de a mai ciupi calatorul de cativa lei. Principial sau nu, este o solutie pentru bugetele slabite de criza si de pretentiile populist-electorale ale edililor. Doar cetatenii raman ultimii in cautarea unor solutii, ei intorc capul si daca nu mai e nimeni in spate, trebuie sa se descurce singuri.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<