Avand in vedere problemele intampinate in aplicarea legislatiei fiscale, care afecteaza incasarea veniturilor statului, si observand ca unii contribuabili acumuleaza datorii pe care apoi nu le mai pot plati, riscand sa intre in insolventa, Ministerul Finantelor propune adaptarea legislatiei fiscale. Scopul este de a imbunatati gradul de colectare si conformare la plata.
Asadar, Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica
actul normativ prin care aduce o serie de modificari si completari Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru adaptarea legislatiei fiscale, astfel incat gradul de colectare si conformare la plata sa creasca.
Aceste modificari ale Codului de procedura fiscala au fost discutate pe larg in cadrul unei intalniri care a avut loc luni, 29 iulie 2024, intre ministrul Finantelor, Marcel Bolos, si reprezentanti ai mediului de afaceri, printre care se numara Asociatia Romana a Bancilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, CECCAR, ACHAM, Consiliul Investitorilor Romani si Consiliul Investitorilor Straini. La finalul intalnirii, cele doua parti au convenit asupra unui termen de 20 de zile in care mediul de afaceri sa transmita propuneri pentru eventuale modificari ale proiectului de act normativ.
1. Acordarea esalonarii la plata in forma simplificata, inclusiv pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa, in anumite conditii
Se propune ca in categoria obligatiilor fiscale ce pot face obiectul esalonarii la plata in forma simplificata sa fie reincluse cele cu retinere la sursa. In fapt, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordarii esalonarii la plata in forma simplificata pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa.
Aceasta masura a afectat mediul de afaceri care s-a aflat in dificultate financiara temporara, astfel ca prin proiectul de act normativ se propune sa se poata include in esalonarea la plata in forma simplificata si obligatiile fiscale cu retinere la sursa, cu conditia achitarii unui procent de cel putin 15% din cuantumul obligatiilor bugetare cuprinse in certificatul de atestare fiscala.
Aceasta masura are in vedere obtinerea unor rezultate cat mai avantajoase, tinand seama atat de interesul legitim si imediat al creditorului, cat si de drepturile si obligatiile debitorului.
2. Posibilitatea platii obligatiilor fiscale in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala
Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligatiilor fiscale s-a propus oferirea posibilitatii contribuabililor/platitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligatiilor, respectiv in contul unic sau in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala.
3. Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentantii legali/desemnati ai mediului de afaceri, pentru informarea periodica privind situatia fiscala
Se propune ca, in relatia cu ANAF, contribuabilii/platitorii inrolati in SPV sa trimita prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.
De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentantii legali/desemnati pot sa-si dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de catre organul fiscal, in vederea achitarii obligatiilor fiscale pe care contribuabilii/platitorii le datoreaza.
Totodata, prin manifestarea optiunii de plata recurenta, contribuabilii/platitorii sunt de acord, ca la implinirea termenelor de plata, sa fie debitat contul bancar in limita sumelor aferente achitarii obligatiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse in graficele de esalonare, precum si a altor obligatii care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata acordate.
4. Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate si confiscate
Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitatie, avand drept scop, pe de o parte, flexibilizarea conditiilor de participare la licitatie, iar pe de alta parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitatii bunurilor prin platforme specializate, precum si pentru digitalizarea activitatii de organizare a licitatiilor prin platforma on-line. In fapt, prin PNRR este finantat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitatii electronice, care are in vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizari mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de alta parte, de valorificare printr-o procedura transparenta si concurentiala, astfel incat pretul bunurilor valorificate sa creasca.
5. Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra conturilor bancare
Se propune micsorarea plafoanelor existente in vigoare privind operatiunile de incasari si plati in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti, pana la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, avand in vedere gradul scazut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului ca lichiditatile financiare ale acestora nu se ruleaza prin conturile bancare.
In acest sens, contribuabilii prevazuti la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care au infiintate popriri bancare, efectueaza operatiunile de incasari si plati in numerar in urmatoarele conditii:
-
in cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
-
in cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
-
in cazul celorlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
6. Introducerea numarului de identificare digitala, alternativ CNP-ului
Se propune utilizarea de catre persoanele fizice a unui numar de identificare digitala, ca o alternativa la CNP, pentru functionarea corecta a sistemelor digitale care solicita utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand numarul de identificare digitala in locul CNP-ului.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<