search
conta.ro cauta meniu
search

Codul de procedura fiscala: 6 modificari importante propuse de MF

Prejudiciu de 3,95 milioane de lei in domeniul ridesharing identificat de inspectorii antifrauda la o societate din Dolj
Avand in vedere problemele intampinate in aplicarea legislatiei fiscale, care afecteaza incasarea veniturilor statului, si observand ca unii contribuabili acumuleaza datorii pe care apoi nu le mai pot plati, riscand sa intre in insolventa, Ministerul Finantelor propune adaptarea legislatiei fiscale. Scopul este de a imbunatati gradul de colectare si conformare la plata.
 
Asadar, Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica actul normativ prin care aduce o serie de modificari si completari Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru adaptarea legislatiei fiscale, astfel incat gradul de colectare si conformare la plata sa creasca.
 
Aceste modificari ale Codului de procedura fiscala au fost discutate pe larg in cadrul unei intalniri care a avut loc luni, 29 iulie 2024, intre ministrul Finantelor, Marcel Bolos, si reprezentanti ai mediului de afaceri, printre care se numara Asociatia Romana a Bancilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, CECCAR, ACHAM, Consiliul Investitorilor Romani si Consiliul Investitorilor Straini. La finalul intalnirii, cele doua parti au convenit asupra unui termen de 20 de zile in care mediul de afaceri sa transmita propuneri pentru eventuale modificari ale proiectului de act normativ.

Principalele modificari

1. Acordarea esalonarii la plata in forma simplificata, inclusiv pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa, in anumite conditii

Se propune ca in categoria obligatiilor fiscale ce pot face obiectul esalonarii la plata in forma simplificata sa fie reincluse cele cu retinere la sursa. In fapt, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordarii esalonarii la plata in forma simplificata pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa.

Aceasta masura a afectat mediul de afaceri care s-a aflat in dificultate financiara temporara, astfel ca prin proiectul de act normativ se propune sa se poata include in esalonarea la plata in forma simplificata si obligatiile fiscale cu retinere la sursa, cu conditia achitarii unui procent de cel putin 15% din cuantumul obligatiilor bugetare cuprinse in certificatul de atestare fiscala.

Aceasta masura are in vedere obtinerea unor rezultate cat mai avantajoase, tinand seama atat de interesul legitim si imediat al creditorului, cat si de drepturile si obligatiile debitorului.

2. Posibilitatea platii obligatiilor fiscale in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligatiilor fiscale s-a propus oferirea posibilitatii contribuabililor/platitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligatiilor, respectiv in contul unic sau in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala.

3. Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentantii legali/desemnati ai mediului de afaceri, pentru informarea periodica privind situatia fiscala

Se propune ca, in relatia cu ANAF, contribuabilii/platitorii inrolati in SPV sa trimita prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.

De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentantii legali/desemnati pot sa-si dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de catre organul fiscal, in vederea achitarii obligatiilor fiscale pe care contribuabilii/platitorii le datoreaza.

Totodata, prin manifestarea optiunii de plata recurenta, contribuabilii/platitorii sunt de acord, ca la implinirea termenelor de plata, sa fie debitat contul bancar in limita sumelor aferente achitarii obligatiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse in graficele de esalonare, precum si a altor obligatii care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata acordate.

4. Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate si confiscate

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitatie, avand drept scop, pe de o parte, flexibilizarea conditiilor de participare la licitatie, iar pe de alta parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitatii bunurilor prin platforme specializate, precum si pentru digitalizarea activitatii de organizare a licitatiilor prin platforma on-line. In fapt, prin PNRR este finantat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitatii electronice, care are in vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizari mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de alta parte, de valorificare printr-o procedura transparenta si concurentiala, astfel incat pretul bunurilor valorificate sa creasca.

5. Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra conturilor bancare

Se propune micsorarea plafoanelor existente in vigoare privind operatiunile de incasari si plati in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti, pana la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, avand in vedere gradul scazut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului ca lichiditatile financiare ale acestora nu se ruleaza prin conturile bancare.
In acest sens, contribuabilii prevazuti la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care au infiintate popriri bancare, efectueaza operatiunile de incasari si plati in numerar in urmatoarele conditii:

  • in cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
  • in cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
  • in cazul celorlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.


6. Introducerea numarului de identificare digitala, alternativ CNP-ului

Se propune utilizarea de catre persoanele fizice a unui numar de identificare digitala, ca o alternativa la CNP, pentru functionarea corecta a sistemelor digitale care solicita utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand numarul de identificare digitala in locul CNP-ului.

Foto: pexels.com

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile