Prin AGA s-au distribuit dividende actionarilor conform bilantului interimar la 30.09.2025. Cu toate acestea, in cazul in care nu se vor putea achita toate dividendele actionarilor pana la 31.12.2025, apar mai multe aspecte fiscale si contabile care trebuie avute in vedere.
In primul rand, se ridica intrebarea privind impozitul aplicabil dividendelor: se vor impozita cu 10% sau cu 16%? In al doilea rand, trebuie clarificat daca dividendele neplatite pana la sfarsitul anului pot fi considerate datorii ale societatii fata de actionari si cum se reflecta acest lucru in contabilitate.
Dividendele reprezinta distribuirea profitului net catre asociati, proportional cu participatia acestora la capitalul social. Pot fi distribuite:
anual, dupa aprobarea situatiilor financiare (dividende clasice)
interimar, pe parcursul anului, in baza unui bilant intermediar
De la 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende a fost majorat de la 8% la 10%. Cota de 10% se aplica tuturor veniturilor distribuite (indiferent daca sunt platite integral sau partial in 2025) ca dividende in 2025, indiferent de anul de realizare a veniturilor.
Monografie:
Distribuire dividende interimare la 30.09.2025:
463 = 456
456 = 446
Plata partiala dividende interimare 30.09.2025 si impozit aferent:
456 = 5121
446 = 5121
Pana la data de 25.01.2026 era necesar sa achitati diferenta de impozit la buget, deoarece dividendele au fost distribuite si neplatite, caz in care impozitul pe dividende se achita oricum:
446 = 5121
In cazul in care dividendele distribuite se vor plati in mai multe transe, impozitul pe dividende nu se achita pe intreaga valoare, ci pe masura platilor.
Codul Fiscal in vigoare prevede in mod expres Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator distribuirii.
Dupa depunerea situatiilor financiare anuale definitive inregistrati:
1171 = 457
457 = 463
Ulterior, dividendele se achita atunci cand firma are disponibilitati:
456 = 5121
Impozitul retinut se declara prin formularul 100.
De asemenea, trebuie depusa D205 pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
Concluzie
In concluzie, dividendele distribuite in anul 2025, fie ca sunt achitate integral, partial sau raman neplatite pana la sfarsitul anului, sunt supuse unei cote de impozitare de 10%.
Pentru dividendele distribuite, dar neplatite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea lor, impozitul aferent se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator distribuirii.
In baza unei Hotarari AGA si a unui contract de creditare se poate decide ca dividendele neridicate ale asociatului sa ramana la dispozitia societatii sub forma unui imprumut (creditare firma asociat). Acordarea creditarii si restituirea creditarii nu se poate face in numerar (Legea 70/2015).
Monografie:
Convertirea dreptului de a primi dividende in imprumut fata de societate:
456 = 455
Asadar, pentru dividendele lasate de asociati la dispozitia societatii se poate incheia un contract de imprumut, realizandu-se practic o schimbare a obiectului obligatiei societatii (de a plati dividendele) cu o alta obligatie (de a restitui sumele lasate cu titlu de imprumut), situatie in care obligatia initiala se stinge, dandu-se nastere altei obligatii (operatiune juridica cunoscuta sub numele de novatie obiectiva), motiv pentru care dividendele vor fi considerate ca fiind achitate la data incheierii contractului, sunt supuse impozitului pe dividende si vor fi luate la stabilirea obligatiei CASS prin intermediul declaratiei unice D212.
Raspuns oferit in luna decembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<