Incepand cu 1 mai 2016, Codul Vamal al Uniunii Europene si actele sale de implementare (Regulamentul Delegat si Regulamentul de aplicare al Comisiei) vor fi aplicabile in intregime in Romania. Aparitia noului Cod Vamal reprezinta un pas important in procesul de modernizare a legislatiei vamale la nivelul tuturor celor 28 de state membre, prin crearea unei infrastructuri IT care sa permita un acces facil pe cale electronica, fara a mai fi necesara utilizarea formularelor pe suport de hartie, se arata intr-un comunicat emis de PwC Romania.
Specialistii PwC au prezentat azi in cadrul unei conferinte cele mai importante modificari aduse de Codul Vamal al Uniunii Europene, prin prisma impactului acestora asupra companiilor din Romania si a modului in care aceste companii vor trebui sa reactioneze si sa se adapteze schimbarilor.
Alaturi de consultantii PwC Romania, la eveniment au participat si reprezentantii Directiei Generale a Vamilor, precum si liderul serviciilor de consultanta vamala pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa din cadrul PwC – Ruud Tusveld, care a participat la discutiile cu reprezentantii Comisiei Europene pe marginea acestui pachet legislativ.
"Necesitatea coordonarii celui mai important bloc comercial din lume, a colectarii taxelor vamale, care reprezinta aproximativ 15% din bugetul total al UE, precum si procesarea anuala a aproximativ 280 de milioane de declaratii vamale, implica un amplu proces de modernizare al autoritatilor vamale din cele 28 de state membre. O parte importanta a acestei modernizari o reprezinta si vama electronica (e-customs), de la care se asteapta o mai buna cooperare dintre vama si fisc, o crestere a colectarii si a luptei impotriva fraudei si, nu in ultimul rand, un parteneriat cu operatorii de buna credinta care sa faciliteze comertul", a declarat Ruud Tusveld.
"Din perspectiva predictibilitatii si a aplicarii practice a noului pachet legislativ de baza, care in prezent are aproximativ 1.000 de pagini, la care se vor adauga si un numar ridicat de ordine ale ANAF care urmeaza sa fie emise in perioada imediat urmatoare. Tocmai de aceea, am propus constituirea unui grup de lucru intre reprezentantii mediului de afaceri si cei ai vamii romane", a adaugat Daniel Anghel, Lider Impozite si Taxe Indirecte, PwC Europa Centrala si de Est.
Pe parcursul conferintei s-a abordat si nevoia de coordonare dintre legislatia privind preturile de transfer si cea privind valoarea in vama, avand in vedere ca legea din Romania permite contribuabililor romani angajati in tranzactii intra-grup sa solicite autoritatilor fiscale emiterea de acorduri de pret in avans.
"In problematica preturilor de transfer si a valorii in vama este important ca operatorii economici sa poata beneficia de o abordare unitara, care sa aiba la baza punctele de vedere exprimate de autoritatea fiscala si cea vamala. Spre exemplu, se impune o astfel de abordare inaintea emiterii unui Acord de Pret in Avans", a precizat Daniela Dinu, Director, Consultanta Fiscala, PwC Romania.
In noul Cod vamal, regimurile vamale vor fi reorganizate intr-o noua structura. Unele dispar, iar altele vor continua sub o alta denumire. Astfel, dupa 1 mai 2016 va fi necesara si o corelare a prevederilor din Codul fiscal cu noile regimuri speciale prevazute de Codul Vamal al Uniunii Europene.
De asemenea, noua definitie a exportatorului din legislatia vamala trebuie corelata cu legislatia privind TVA, intrucat operatorii din afara UE nestabiliti nu vor mai putea realiza operatiuni de export.
"Un aspect important pe care dorim sa-l aducem in atentia companiilor se refera la redevente si drepturi de licenta, care, incepand cu 1 mai 2016, vor trebui sa fie incluse mai des in valoarea in vama" a declarat Lorina Darmanescu, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania.
"Astfel, companiile din Romania trebuie sa realizeze o radiografie interna prin care sa stabileasca modul in care aceste schimbari in materie vamala le afecteaza activitatea si sa se pregateasca in mod corespunzator. De asemenea, avand in vedere numarul mare de schimbari prevazute de Codul Vamal al Uniunii Europene si actele sale de implementare, precum si faptul ca aceste schimbari, prin natura lor, au condus la o serie de interpretari, consideram ca este necesar ca Directia Generala a Vamilor sa reactioneze si sa emita clarificarile necesare care sa confere operatorilor economici din Romania o intelegere cat mai buna asupra noilor modificari", a conchis Daniel Anghel.
Sursa: PWC Romania
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<