Modul de inregistrare a cheltuielilor pe clasificatia functionala si economica a bugetului in institutiile publice - articole conta.ro
Contabilitate ïżœ Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Modul de inregistrare a cheltuielilor pe clasificatia functionala si economica a bugetului in institutiile publice


    In functie de modul de finantare, institutiile publice din Romania pot fi:
     - de subordonare centrala si
     - de subordonare locala.
    
    Ordonatorii de credite sunt ierarhizati pe criteriul sectorial sau geografic. Astfel, institutiile publice sunt conduse de ordonatori principali, secundari sau tertiari. Ordonatorii principali de credite sunt ministrii, conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, conducatorii altor autoritati publice si conducatorii institutiilor publice autonome.
    
    Ordonatorii principali repartizeaza credite bugetare institutiilor ierarhic inferioare, pot modifica bugetele acestora si aproba efectuarea de cheltuieli in limita si destinatia aprobate prin bugetul propriu (Legea nr. 500/2002).
    
    Ordonatorii secundari de credite sunt conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica, aflate in subordinea ordonatorilor principali. Ei au rolul de a repartiza credite bugetare aprobate pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice subordonate, ai caror conducatori sunt ordonatori tertiari de credite, in raport cu sarcinile acestora (Legea nr. 500/2002).
    
    Ordonatorii tertiari de credite sunt conducatori de institutii publice cu personalitate juridica ce utilizeaza creditele bugetare primite conform bugetelor proprii (Legea nr. 500/2002).
    
    Din punctul de vedere al finantarii avem:
    
    - institutii publice finantate integral de la bugetul de stat, de la bugetul local sau de la bugetul fondurilor speciale;
     - institutii publice finantate din subventii (alocatii) de la bugetul de stat, de la bugetul local sau de la bugetul fondurilor speciale, precum si din venituri proprii;
     - institutii publice finantate integral din venituri proprii;
     - institutii publice finantate de la bugetul de stat si din fonduri externe.
    
    In clasificatia functionala (capitole si subcapitole), finantarea institutiilor publice arata astfel:
     - buget de stat;
     - bugete locale;
     - venituri proprii;
     - fonduri externe;
     - subventii;
     - bugetul asigurarilor sociale de sanatate;
     - bugetul asigurarilor sociale de somaj.
    
    Indiferent de forma de finantare, cheltuielile institutiilor publice se impart in functie de clasificatia economica (pe titluri, articole si alineate). Bugetele institutiilor publice sunt aprobate pe clasificatia functionala si pe clasificat ia economica, iar anexele la Bilant se intocmesc in conformitate cu bugetul aprobat.
    
    La inregistrarea in contabilitate a statului de salarii pentru luna martie 20N0 - CHELTUIALA (C), calculul se face incepand de la salariul brut, sporurile si indemnizatiile inregistrandu-se fiecare in parte pe articolul si alineatul corespunzator din clasificatia economica.
    
    La inregistrarea in contabilitate a PL~}II (P) salariilor pentru luna martie 20N0 se porneste de la salariul brut inregistrat la sfarsitul lunii, sporurile si indemnizatiile inregistrandu-se fiecare in parte pe articolul si alineatul corespunzator din clasificatia economica, dar de data aceasta pe plata.
    
    Sumele incluse in contul de executie bugetara cuprind si taxele datorate de angajati. Astfel, contul de executie al bugetului va reflecta corect atat platile, cat si cheltuielile aferente fondului de salarii, in concordanta cu bugetul aprobat cu aceasta destinatie. Anexa 7 la Bilant este oglinda disponibilitatilor bugetare la sfarsitul perioadei. Lamonitorizarea cheltuielilor de personal, contul de executie astfel inregistrat este de un real folos.
    


Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Margulescu - www.conta.ro
Data: 2012-06-06
Vizualizari: 8666


  Alte ContaArticole
postat la: 2020-09-25
MEEMA (Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri) face demersuri pentru a veni in sprijinul operatorilor economici din turism si propune garantarea in procent de 100% a voucherelor oferite ca alternativa la rambursare, aferente calatoriilor anulate in contextul pandemiei COVID-19. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-25
ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) reaminteste contribuabililor ca data limita pentru depunere notificarii, prin care se manifesta intentia de a beneficia de masura de restructurare a obligatiilor bugetare restante, este 30 septembrie 2020. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-23
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza ca in Monitorul Oficial nr. 817 din 4 septembrie 2020 a fost publicata O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2020. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services