search

Modul de inregistrare a cheltuielilor pe clasificatia functionala si economica a bugetului ininstitutiile publice


    In functie de modul de finantare, institutiile publice din Romania pot fi:
     - de subordonare centrala si
     - de subordonare locala.
    
    Ordonatorii de credite sunt ierarhizati pe criteriul sectorial sau geografic. Astfel, institutiile publice sunt conduse de ordonatori principali, secundari sau tertiari. Ordonatorii principali de credite sunt ministrii, conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, conducatorii altor autoritati publice si conducatorii institutiilor publice autonome.
    
    Ordonatorii principali repartizeaza credite bugetare institutiilor ierarhic inferioare, pot modifica bugetele acestora si aproba efectuarea de cheltuieli in limita si destinatia aprobate prin bugetul propriu (Legea nr. 500/2002).
    
    Ordonatorii secundari de credite sunt conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica, aflate in subordinea ordonatorilor principali. Ei au rolul de a repartiza credite bugetare aprobate pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice subordonate, ai caror conducatori sunt ordonatori tertiari de credite, in raport cu sarcinile acestora (Legea nr. 500/2002).
    
    Ordonatorii tertiari de credite sunt conducatori de institutii publice cu personalitate juridica ce utilizeaza creditele bugetare primite conform bugetelor proprii (Legea nr. 500/2002).
    
    Din punctul de vedere al finantarii avem:
    
    - institutii publice finantate integral de la bugetul de stat, de la bugetul local sau de la bugetul fondurilor speciale;
     - institutii publice finantate din subventii (alocatii) de la bugetul de stat, de la bugetul local sau de la bugetul fondurilor speciale, precum si din venituri proprii;
     - institutii publice finantate integral din venituri proprii;
     - institutii publice finantate de la bugetul de stat si din fonduri externe.
    
    In clasificatia functionala (capitole si subcapitole), finantarea institutiilor publice arata astfel:
     - buget de stat;
     - bugete locale;
     - venituri proprii;
     - fonduri externe;
     - subventii;
     - bugetul asigurarilor sociale de sanatate;
     - bugetul asigurarilor sociale de somaj.
    
    Indiferent de forma de finantare, cheltuielile institutiilor publice se impart in functie de clasificatia economica (pe titluri, articole si alineate). Bugetele institutiilor publice sunt aprobate pe clasificatia functionala si pe clasificat ia economica, iar anexele la Bilant se intocmesc in conformitate cu bugetul aprobat.
    
    La inregistrarea in contabilitate a statului de salarii pentru luna martie 20N0 - CHELTUIALA (C), calculul se face incepand de la salariul brut, sporurile si indemnizatiile inregistrandu-se fiecare in parte pe articolul si alineatul corespunzator din clasificatia economica.
    
    La inregistrarea in contabilitate a PL~}II (P) salariilor pentru luna martie 20N0 se porneste de la salariul brut inregistrat la sfarsitul lunii, sporurile si indemnizatiile inregistrandu-se fiecare in parte pe articolul si alineatul corespunzator din clasificatia economica, dar de data aceasta pe plata.
    
    Sumele incluse in contul de executie bugetara cuprind si taxele datorate de angajati. Astfel, contul de executie al bugetului va reflecta corect atat platile, cat si cheltuielile aferente fondului de salarii, in concordanta cu bugetul aprobat cu aceasta destinatie. Anexa 7 la Bilant este oglinda disponibilitatilor bugetare la sfarsitul perioadei. Lamonitorizarea cheltuielilor de personal, contul de executie astfel inregistrat este de un real folos.
    

Noutati contabile 1714165200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice