Va propunem urmatorul studiu de caz:
Societatea Fram SA realizeaza in regie proprie extinderea unei cladiri prin inaltarea unui etaj. Valoarea contabila a cladirii deja construite este:
Valoare de intrare 125.000 lei
Durata de viata stabilita 40 de ani. Durata de viata ramasa este de 37 ani.
Amortizare cumulata 10.000 lei. Amortizare lunara 125.000/40 x12 =260,4
Cheltuielile efectuate cu aceasta ocazie sunt:
- Achizitie materii prime 30.000 lei
- Achizitie materiale 15.000 lei
- Manopera 2.500 lei/luna, pe baza statului de salarii
- Inchirierea unor instalatii 1.200 lei
- Consumul de materii prime in suma de 20.000 lei si materiale 7.000 lei
Inregistrari efectuate in prima luna
1. Achizitia de materiale necesare investitiei:
% = 401 55.800
3021 "Furnizori" 30.000
"Materiale auxiliare"
301 15.000
"Materii prime"
4426 10.800
"TVA deductibila"
2. Manopera
641 = 421 2.500
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal - salarii datorate"
Contributiile societatii:
- CAS 20,8%
6451 = 4311 520
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
- fondul de sanatate 5,2 % x 2500 lei = 130 lei
6453 = 4313 130
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
- fondul de somaj 0.5% x 2500 = 12,5 (13 lei)
6452 = 4371 13
"Contributia unitatii pentru "Contributia unitatii la
ajutorul de somaj" fondul de somaj"
3 . Inregistrarea facturii de chirie
% = 401 1488
612 Furnizori 1200
"Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile"
4426 288
"TVA deductibila"
4. Consumul materiilor prime si materialelor pe baza bonului de consum
601 = 301 20.000
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
602 = 3021 7.000
"Cheltuieli cu materialele consumabile" "Materiale auxiliare"
5. Receptia imobilizarii in curs la finele primei luni (20.000 +7.000 +1.200+ 2.500 +520 +130+13 = 31.363 lei)
231 = 722 31.363
"Imobilizari corporale in curs de executie" "Venituri din productia de
imobilizari corporale"
In luna urmatoare se inregistreaza consumuri de materii prime 10.000 si materiale 8.000 si servicii prestate de furnizori diversi (instalatii electrice, sanitare)in suma de 13.000 lei.
6. Consumul materiilor prime si materialelor pe baza bonului de consum
601 = 301 10.000
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
602 = 3021 8.000
"Cheltuieli cu materialele consumabile" "Materiale auxiliare"
7. Servicii prestate de furnizori
% = 404 16.120
"Furnizori de imobilizari" 13.000
231
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 3.120
"TVA deductibila"
8. Receptia imobilizarii in curs la nivelul cheltuielilor cu materiile prime si materialele
231 = 722 18.000
"Imobilizari corporale in curs de executie" "Venituri din productia de
imobilizari corporale"
9. Receptia finala a lucrarilor de extindere 31.363 +13.000+ 18.000 = 62.363 lei
212 = 231 62.363
"Constructii" "Imobilizari corporale
in curs de executie"
Valoarea amortizabila a cladirii dupa incorporarea lucrarilor de extindere:
125.000 lei +63.363 lei– 10.000 lei =178.363 lei
Durata de viata ramasa 37 ani
Amortizarea lunara: 178363/(37 x 12) = 402 lei
10. Amortizarea lunara a cladirii, recalculata in urma incorporarii lucrarilor de extindere
6811 = 2812 402
"Cheltuieli de exploatare "Amortizarea constructiilor"
privind amortizarea imobilizarilor"
Ca urmare a lucrarilor de extindere efectuate societatea are obligatia ca in termen de 30 de zile de la data la care s-a receptionat extinderea cladirii sa depuna o declaratie in acest sens la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<