Va propunem urmatorul studiu de caz:
Societatea Fram SA realizeaza in regie proprie extinderea unei cladiri prin inaltarea unui etaj. Valoarea contabila a cladirii deja construite este:
Valoare de intrare 125.000 lei
Durata de viata stabilita 40 de ani. Durata de viata ramasa este de 37 ani.
Amortizare cumulata 10.000 lei. Amortizare lunara 125.000/40 x12 =260,4
Cheltuielile efectuate cu aceasta ocazie sunt:
- Achizitie materii prime 30.000 lei
- Achizitie materiale 15.000 lei
- Manopera 2.500 lei/luna, pe baza statului de salarii
- Inchirierea unor instalatii 1.200 lei
- Consumul de materii prime in suma de 20.000 lei si materiale 7.000 lei
Inregistrari efectuate in prima luna
1. Achizitia de materiale necesare investitiei:
% = 401 55.800
3021 "Furnizori" 30.000
"Materiale auxiliare"
301 15.000
"Materii prime"
4426 10.800
"TVA deductibila"
2. Manopera
641 = 421 2.500
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal - salarii datorate"
Contributiile societatii:
- CAS 20,8%
6451 = 4311 520
"Contributia unitatii la asigurarile sociale" "Contributia unitatii la asigurarile sociale"
- fondul de sanatate 5,2 % x 2500 lei = 130 lei
6453 = 4313 130
"Contributia angajatorului pentru "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"
- fondul de somaj 0.5% x 2500 = 12,5 (13 lei)
6452 = 4371 13
"Contributia unitatii pentru "Contributia unitatii la
ajutorul de somaj" fondul de somaj"
3 . Inregistrarea facturii de chirie
% = 401 1488
612 Furnizori 1200
"Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile"
4426 288
"TVA deductibila"
4. Consumul materiilor prime si materialelor pe baza bonului de consum
601 = 301 20.000
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
602 = 3021 7.000
"Cheltuieli cu materialele consumabile" "Materiale auxiliare"
5. Receptia imobilizarii in curs la finele primei luni (20.000 +7.000 +1.200+ 2.500 +520 +130+13 = 31.363 lei)
231 = 722 31.363
"Imobilizari corporale in curs de executie" "Venituri din productia de
imobilizari corporale"
In luna urmatoare se inregistreaza consumuri de materii prime 10.000 si materiale 8.000 si servicii prestate de furnizori diversi (instalatii electrice, sanitare)in suma de 13.000 lei.
6. Consumul materiilor prime si materialelor pe baza bonului de consum
601 = 301 10.000
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
602 = 3021 8.000
"Cheltuieli cu materialele consumabile" "Materiale auxiliare"
7. Servicii prestate de furnizori
% = 404 16.120
"Furnizori de imobilizari" 13.000
231
"Imobilizari corporale in curs de executie"
4426 3.120
"TVA deductibila"
8. Receptia imobilizarii in curs la nivelul cheltuielilor cu materiile prime si materialele
231 = 722 18.000
"Imobilizari corporale in curs de executie" "Venituri din productia de
imobilizari corporale"
9. Receptia finala a lucrarilor de extindere 31.363 +13.000+ 18.000 = 62.363 lei
212 = 231 62.363
"Constructii" "Imobilizari corporale
in curs de executie"
Valoarea amortizabila a cladirii dupa incorporarea lucrarilor de extindere:
125.000 lei +63.363 lei– 10.000 lei =178.363 lei
Durata de viata ramasa 37 ani
Amortizarea lunara: 178363/(37 x 12) = 402 lei
10. Amortizarea lunara a cladirii, recalculata in urma incorporarii lucrarilor de extindere
6811 = 2812 402
"Cheltuieli de exploatare "Amortizarea constructiilor"
privind amortizarea imobilizarilor"
Ca urmare a lucrarilor de extindere efectuate societatea are obligatia ca in termen de 30 de zile de la data la care s-a receptionat extinderea cladirii sa depuna o declaratie in acest sens la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<