Ieri dimineata, avand ceva de rezolvat la banca, am constatat cu stupoare ca mi-a expirat cartea de identitate. Ca urmare, treaba cu banca a ramas balta, iar eu am dat fuga sa vad de ce am nevoie pentru a-mi reinnoi documentul de identitate.
Cei care nu si-au buchisit cu atentie ultimul lor act de identitate trebuie sa stie ca valabilitatea acestuia nu mai este de 10 ani - impliniti - asa cum eram obisnuiti pana acum, pentru ca ea expira in cursul celui de-al zecelea an inceput, in ziua de nastere a titularului. Asta, ca sa nu fiti luati prin surprindere, ca mine!
Prin urmare, mi-am intocmit o lista cu documentele necesare pentru eliberarea unui nou buletin: certificat de nastere, certificat de casatorie, contract de vanzare-cuparare a spatiului in care locuiesc (iar in cazul in care nu sunt eu proprietarul acestuia, proprietarul de drept, prezent in carne si oase in fata functionarului de la evidenta populatiei). In plus, mai trebuie sa platesc o taxa de 11 lei, la orice oficiu postal sau la sediul Primariei. Sper ca nu am uitat nimic...
Daca v-ati pierdut rabdarea si nu intelegeti ce legatura are aceasta lista de hartii cu titlul de mai sus, am sa va spun acum. E simplu. E vorba despre birocratie si despre modul in care aceasta functioneaza. Despre absurdul unor mecanisme birocratice si despre cum - o spun chiar sociologii - aceasta tinde sa se autoreproduca, sa creasca si sa devina din servitorul publicului, stapanul acestuia.
Incercati sa treceti in revista toate documentele pe care le aveti acasa. Veti constata ca aveti documente care se refera la identitatea/calitatea dumneavoastra: certificat de nastere, certificat de casatorie, alte certificate legate de anumite situatii speciale. Apoi documente care se refera la aptitudinile pe care vi le recunoaste societatea: diploma de bacalaureat, diploma de licenta, diploma de doctorat, diploma de absolvire a anumitor cursuri si specializari etc. Alt rand de hartii se refera la ceea ce detineti: contracte de vanzare-cumparare a unor proprietati imobliare si mobiliare - case, terenuri, actiuni, automobile si multe altele. Si nu sunt toate.
Daca va uitati peste toate aceste documente, constatati ca niciunul nu este emis de dumneavoastra, pentru ca nici nu ati avea cum sa emiteti asa ceva. Ca atare ele nu sunt legate nemijlocit de dumneavoastra, nu sunteti proprietarul lor, nu le puteti infiinta si nu le puteti desfiinta. Sediul originar al acestora nu este in casa dumneavoastra. Sediul lor primar este in arhivele autoritatilor, al altor institutii oficiale sau in birourile notarilor, iar mai nou, in baze de date electronice. Ca dovada, daca distrugem, deterioram sau pierdem un astfel de document, oricat de „original” ar fi el, il putem primi din nou de la autoritatea sau institutia emitenta. Cu alte cuvinte, aceste hartii nu sunt emise de noi si nu ne apartin in adevaratul sens al cuvantului.
Cu toate acestea, regula incetatenita este ca, atunci cand avem nevoie de ceva de la o autoritate administrativa, sa ni se ceara un vraf de hartii, de cele mai multe ori chiar documente emise de ea insasi. Si atunci, ce rost are ca functionarii sa ne ceara noua acele hartii, cand sunt chiar ei emitentii? Vrea autoritatea sa stie ceva despre mine? Nu trebuie sa faca altceva decat sa-si consulte arhiva proprie. Autoritatea va putea afla cand m-am nascut (am un certificat de nastere si un buletin, un certificat de casatorie), ce studii am (un liceu sau o universitate mi-a eliberat o diploma de studii), ce proprietati am si cat castig (asta stiu administratiile fiscale, care imi trimit somatii acasa atunci cand nu-mi platesc la timp datoriile), de ce boli am suferit (amintiri ramase in fisetele spitalelor si, mai nou, in baza de date aflata la dispozitia Casei de Asigurari de Sanatate) si cate altele.
Astazi, mai toate institutiile - autoritatile administratiei locale, la politie, finante si multe alte autoritati specializate - au baze de date informatizate. Singurul document pe care ar trebui sa-l aiba asupra lui cetateanul este actul de identitate. Acesta are capacitatea de a-i atesta identitatea. Restul e in "retea", informatiile fiind - ca sa folosesc un sablon la moda - la un clic distanta.
In secolele 19 si 19, cand s-au dezvoltat birocratia moderna, hartia era totul. Nu exista comunicare directa, timpul si spatiul birocratiei era infinit mai mare. Astazi, in domeniul comunicarii, inconjorul pamantului se poate face in cateva milisecunde. O informatie poate fi extrasa dintr-o baza de date numarand miliarde de intrari tot in cateva milisecunde. Atunci cand s-a nascut banul de hartie - banc-nota -, nu existau retelele de comunicare de astazi si, ca atare, nici bancomate. Astazi suntem aproape de momentul in care banul de metal sau de hartie poate sa dispara. Cardul va deveni suficient.
Birocratia are cam aceeasi varsta cu bancnota de hartie, insa ea n-ar vrea sa se transforme. Vrea sa toace pe mai departe hartii, sa consume timpul oamenilor care stau la cozi, sa construiasca maiestuoase turnuri de hartii contintand "copii dupa originale". Stiti bancul cu Ivan, mujicul ajuns acasa dupa ce era sa fie calcat de locomotiva? Ei bine, intrand in casa, tresare speriat de samovarul care fierbe pe plita, asa ca-l insfaca si-l arunca pe geam, spunandu-i Natasei: Astia trebuie starpiti din fasa!
Ei bine, n-ar fi avut rost sa ucidem birocratia din fasa, dar astazi am putea renunta la pretentiile ei absurde, mostenite de acum doua-trei secole.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<