Ieri dimineata, avand ceva de rezolvat la banca, am constatat cu stupoare ca mi-a expirat cartea de identitate. Ca urmare, treaba cu banca a ramas balta, iar eu am dat fuga sa vad de ce am nevoie pentru a-mi reinnoi documentul de identitate.
Cei care nu si-au buchisit cu atentie ultimul lor act de identitate trebuie sa stie ca valabilitatea acestuia nu mai este de 10 ani - impliniti - asa cum eram obisnuiti pana acum, pentru ca ea expira in cursul celui de-al zecelea an inceput, in ziua de nastere a titularului. Asta, ca sa nu fiti luati prin surprindere, ca mine!
Prin urmare, mi-am intocmit o lista cu documentele necesare pentru eliberarea unui nou buletin: certificat de nastere, certificat de casatorie, contract de vanzare-cuparare a spatiului in care locuiesc (iar in cazul in care nu sunt eu proprietarul acestuia, proprietarul de drept, prezent in carne si oase in fata functionarului de la evidenta populatiei). In plus, mai trebuie sa platesc o taxa de 11 lei, la orice oficiu postal sau la sediul Primariei. Sper ca nu am uitat nimic...
Daca v-ati pierdut rabdarea si nu intelegeti ce legatura are aceasta lista de hartii cu titlul de mai sus, am sa va spun acum. E simplu. E vorba despre birocratie si despre modul in care aceasta functioneaza. Despre absurdul unor mecanisme birocratice si despre cum - o spun chiar sociologii - aceasta tinde sa se autoreproduca, sa creasca si sa devina din servitorul publicului, stapanul acestuia.
Incercati sa treceti in revista toate documentele pe care le aveti acasa. Veti constata ca aveti documente care se refera la identitatea/calitatea dumneavoastra: certificat de nastere, certificat de casatorie, alte certificate legate de anumite situatii speciale. Apoi documente care se refera la aptitudinile pe care vi le recunoaste societatea: diploma de bacalaureat, diploma de licenta, diploma de doctorat, diploma de absolvire a anumitor cursuri si specializari etc. Alt rand de hartii se refera la ceea ce detineti: contracte de vanzare-cumparare a unor proprietati imobliare si mobiliare - case, terenuri, actiuni, automobile si multe altele. Si nu sunt toate.
Daca va uitati peste toate aceste documente, constatati ca niciunul nu este emis de dumneavoastra, pentru ca nici nu ati avea cum sa emiteti asa ceva. Ca atare ele nu sunt legate nemijlocit de dumneavoastra, nu sunteti proprietarul lor, nu le puteti infiinta si nu le puteti desfiinta. Sediul originar al acestora nu este in casa dumneavoastra. Sediul lor primar este in arhivele autoritatilor, al altor institutii oficiale sau in birourile notarilor, iar mai nou, in baze de date electronice. Ca dovada, daca distrugem, deterioram sau pierdem un astfel de document, oricat de „original” ar fi el, il putem primi din nou de la autoritatea sau institutia emitenta. Cu alte cuvinte, aceste hartii nu sunt emise de noi si nu ne apartin in adevaratul sens al cuvantului.
Cu toate acestea, regula incetatenita este ca, atunci cand avem nevoie de ceva de la o autoritate administrativa, sa ni se ceara un vraf de hartii, de cele mai multe ori chiar documente emise de ea insasi. Si atunci, ce rost are ca functionarii sa ne ceara noua acele hartii, cand sunt chiar ei emitentii? Vrea autoritatea sa stie ceva despre mine? Nu trebuie sa faca altceva decat sa-si consulte arhiva proprie. Autoritatea va putea afla cand m-am nascut (am un certificat de nastere si un buletin, un certificat de casatorie), ce studii am (un liceu sau o universitate mi-a eliberat o diploma de studii), ce proprietati am si cat castig (asta stiu administratiile fiscale, care imi trimit somatii acasa atunci cand nu-mi platesc la timp datoriile), de ce boli am suferit (amintiri ramase in fisetele spitalelor si, mai nou, in baza de date aflata la dispozitia Casei de Asigurari de Sanatate) si cate altele.
Astazi, mai toate institutiile - autoritatile administratiei locale, la politie, finante si multe alte autoritati specializate - au baze de date informatizate. Singurul document pe care ar trebui sa-l aiba asupra lui cetateanul este actul de identitate. Acesta are capacitatea de a-i atesta identitatea. Restul e in "retea", informatiile fiind - ca sa folosesc un sablon la moda - la un clic distanta.
In secolele 19 si 19, cand s-au dezvoltat birocratia moderna, hartia era totul. Nu exista comunicare directa, timpul si spatiul birocratiei era infinit mai mare. Astazi, in domeniul comunicarii, inconjorul pamantului se poate face in cateva milisecunde. O informatie poate fi extrasa dintr-o baza de date numarand miliarde de intrari tot in cateva milisecunde. Atunci cand s-a nascut banul de hartie - banc-nota -, nu existau retelele de comunicare de astazi si, ca atare, nici bancomate. Astazi suntem aproape de momentul in care banul de metal sau de hartie poate sa dispara. Cardul va deveni suficient.
Birocratia are cam aceeasi varsta cu bancnota de hartie, insa ea n-ar vrea sa se transforme. Vrea sa toace pe mai departe hartii, sa consume timpul oamenilor care stau la cozi, sa construiasca maiestuoase turnuri de hartii contintand "copii dupa originale". Stiti bancul cu Ivan, mujicul ajuns acasa dupa ce era sa fie calcat de locomotiva? Ei bine, intrand in casa, tresare speriat de samovarul care fierbe pe plita, asa ca-l insfaca si-l arunca pe geam, spunandu-i Natasei: Astia trebuie starpiti din fasa!
Ei bine, n-ar fi avut rost sa ucidem birocratia din fasa, dar astazi am putea renunta la pretentiile ei absurde, mostenite de acum doua-trei secole.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<