O societate nu a inregistrat stocul de marfa in custodie in cont de produse aflate la terti (respectiv contul 354). Se va stabili astfel ce repercursiuni pot aparea in cazul unui control in vederea recuperarii TVA.
Acest stoc este evidentiat separat (prin denumirea depozitului cu numele clientului unde se afla stocul), dar in contul 354.
Faptul ca valoarea stocului de produse finite aflate in custodie la terti s-a evidentiat in debitul contului 345 "Produse finite", "analitic distinct" si nu s-a evidentiat in debitul contului 354 "Produse aflate la terti" nu este relevanta deoarece nu sunt afectate obligatiile fiscale fata de bugetul statului. Important este faptul ca miscarea produselor expediate pe baza avizului de insotire a marfurilor a fost evidentiata intr-un cont analitic distinct, redenumit cu numele clientului unde marfa a fost depozitata si poate fi identificata.
Practic, inspectia fiscala are ca atributie principala constatarea si investigarea fiscala a actelor si faptelor rezultand din activitatea desfasurata de catre persoana impozabila verificata. Aceasta atributie este indeplinita prin verificarea:
- legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale;
- corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor fiscale, in vederea descoperirii de elemente noi, relevante pentru aplicarea legii fiscale.
Aceste obligatii fiscale sunt corelate cu informatiile preluate din evidenta contabila astfel incat sa se asigure ca exista concordanta intre evidenta contabila si evidenta fiscala. In ansamblul sau, inspectia fiscala are ca obiect verificarea:
- legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale;
- corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor de catre contribuabili;
- respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile;
- verificarea bazelor de impunere stabilite de catre contribuabil;
- stabilirea bazelor de impunere corecte pentru indreptarea deficientelor constatate in timpul inspectiei fiscale.
Desi nu ati precizat, consider ca expedierea bunurilor s-a efectuat in baza unui contract de custodie sau de depozit iar pe avizul de expediere ati inserat o mentiune de genul "nu se factureaza, bunuri in custodie". In situatia in care a avut loc expedierea bunurilor pe baza avizelor de insotire, in lipsa unui contract, operatiunea poate fi considerata de catre organul de inspectie fiscala drept o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romaniei pentru care trebuia colectata TVA si emisa factura la data livrarii ca fapt generator.
Referitor la inregistrarea contabila efectuata, important este faptul ati inregistrat tranzactia in mod distinct, respectand prevederile punctului 46 alin. 1 din OMFP 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, sectiunea 7 "Principii contabile generale" .
Astfel, la punctul 46 se regaseste principiul prevalentei economicului asupra juridicului. Prin inregistrarea efectuata, consider ca acest principiu este respectat, operatiunile economico-financiare fiind inregistrate in conformitate cu realitatea economica si reflectand:
- drepturile si obligatiile partilor participante la tranzactie;
- riscurile asociate operatiunilor efectuate.
Evenimentele si operatiunile economico-financiare trebuie evidentiate in contabilitate asa cum acestea se produc, in baza documentelor justificative. Documentele care stau la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economico-financiare trebuie sa reflecte intocmai modul cum acestea se produc, respectiv sa fie in concordanta cu realitatea. De asemenea, contractele incheiate intre parti trebuie sa prevada modul de derulare a operatiunilor si sa respecte cadrul legal existent. Daca acest principiu a fost respectat, utilizarea unui alt cont decat contul 354 nu va afecta negativ rezultatele inspectiei fiscale partiale cu privire la TVA.
In concluzie, repercursiuni fiscale prin diminuarea sumei TVA solicitate la rambursare ar exista numai in lipsa unui contract de custodie, caz in care este posibil ca operatiunea sa fie considerata o livrare de bunuri pentru care trebuie colectata TVA.
Riscuri similare pot exista si in cazul unei inspectii fiscale privind impozitul pe profit, caz in care, in lipsa unui contract de custodie, valoarea bunurilor livrate poate fi considerata un venit impozabil din vanzarea produselor finite.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<