In afara modificărilor aduse Legii nr. 31/1990 prin Legea nr. 441/2006 a societăților comerciale, în luna iunie 2007 a intrat în vigoare OUG nr. 82, ce modifică legea mai sus menționată în scopul pregătirii mediului de afaceri la standarde europene în materia administrării societăților comerciale.
Astfel, prin art. 6 alin. 2 din lege s-a introdus o nouă interdicție în ceea ce privește persoanele ce pot avea calitatea de fondator, administrator, director sau membru al consiliului de supraveghere. Potrivit textului actual, nu pot fi fondatori persoanele care au fost condamnate pentru infracțiunile prevăzute de Legea nr. 656 din 2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor. Această interdicție, deși nu este prevăzută în mod expres - doar prin corelarea normelor prevăzute în Constituția României și Codul Penal - se aplică numai dacă persoana a fost condamnată printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă.
Modificarea legislativă o reprezintă lărgirea cadrului instituțional privind legile penale sub incidența cărora persoanele mai sus menționate nu pot avea funcții în societățile comerciale. Aceeași prevedere lărgește și categoria persoanelor asupra cărora se ridică această interdicție. Aceștia sunt: fondatorii, administratorii, directorii, membrii consiliului de supraveghere și ai directoratului, cenzorii sau auditorii financiari, acestea fiind decăzute din drepturile corespunzătoare funcțiilor respective.
În literatura de specialitate s-a pus întrebarea dacă această prevedere se referă numai la societățile pe acțiuni (SA) sau și la societățile cu răspundere limitată (SRL). Suntem de părere că se impune, contrar altor opinii juridice, ca aceasta să se aplice atât societăților pe acțiuni, cât și societăților cu răspundere limitată în scopul protejării "unui interes general". Dacă am accepta ideea că se aplică numai societăților pe acțiuni (sau numai societăților la care statul este acționar), ar însemna să creăm condiții mai favorabile și mai puțin restrictive persoanelor cu funcții de conducere în cadrul societăților cu răspundere limitată.
O altă modificare a Legii nr. 31/1990 o reprezintă art. 52, la care s-a introdus alin. 2, conform căruia dacă există neconcordanță între actele constitutive ale societății și cele publicate în Monitorul Oficial, la cererea acesteia, se va corecta mențiunea din registru, respectiv se va publica textul pe cheltuiala sa.
Această prevedere este importantă pentru a proteja interesele terților care pot lua cunoștință de actele constitutive sau modificările acestora, numai după ce informația corectă și legală apare în Monitorul Oficial, partea a IV-a, precum și interesele proprii ale societății respective.
Referitor tot la publicitate, trebuie remarcat și alin. 71 al art. 237 din Legea nr. 31/1990 prin care "hotărârile judecătorești de numire a unui lichidator se comunică acestuia, se publică pe pagina de Internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) și se afișează la sediul ONRC la care este înregistrată societatea comercială în curs de dizolvare sau care este dizolvată". Și această prevedere a fost necesară pentru a se cunoaște de către toate persoanele juridice sau fizice starea de dizolvare și lichidare a unei societăți comerciale, precum și denumirea lichidatorului numit pentru realizarea acestei proceduri de către judecătorul sindic (delegat).
Mult discutate în literatura de specialitate au fost și prevederile art. 1441 din Legea nr. 441/2006 prin care se reglementează modul în care membrii consiliului de administrație își exercită mandatul. S-a apreciat că acesta trebuie să procedeze cu prudența unui bun administrator, îndeplinind mandatul ce i-a fost încredințat și acționând numai în interesul societății cu loialitate (alin. 4). Aceiași membri ai consiliului trebuie să păstreze informațiile confidențiale și secretele comerciale ale societății, inclusiv după încetarea mandatului de administrator.
O altă problemă abordată a fost remunerația directorilor și administratorilor, care, în temeiul contractului de mandat, este asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor sub formă de salariu și se impozitează potrivit legislației în materie. Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și dreptul la asigurări sociale, remunerația directorilor prevăzută în contractul de mandat este asimilată salariului, iar impozitele aferente acestuia pot fi plătite de către societate dacă se prevede în mod expres în contractul de mandat. Astfel, angajatorul va plăti contribuția individuală "prin reținere la sursă" de asigurări sociale, dar și contribuția la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Acestea sunt cele mai importante prevederi ale OUG nr. 82/2007 ce modifică Legea nr. 31/1990 în scopul uniformizării dreptului afacerilor cu prevederi similare din Uniunea Europeană.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<