Redam mai jos continutul proiectului de Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind Proiect Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind
exercitarea activitatii de audit public intern.
Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al art. V alin. (1) din Legea nr. 191/2011 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
Art. 1. - Se aproba Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prevazute in Anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, entitatile publice care au constituite compartimente de audit public intern in baza Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicata, cu modificarile ulterioare, vor elabora norme proprii privind exercitarea auditului public intern in conformitate cu cerintele specifice cuprinse in Normele prevazute la art. 1.
Art. 3. - La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga urmatoarele acte normative:
a) Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit intern, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 din 27 februarie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1702/2005 pentru aprobarea normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurata de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 17 februarie 2006.
Prim-ministru,
VICTOR - VIOREL PONTA
Organizarea auditului public intern in Romania
1.1. Cadrul general. Prezentele Norme reglementeaza organizarea si exercitarea activitatii de audit public intern in entitatile din sectorul public.
1.2. Structurile de audit public intern din Romania
1.2.1. Comitetul pentru Audit Public Intern, organism cu caracter consultativ, este constituit din 11 membri, dintre care 10 specialisti din afara Ministerului Finantelor Publice si directorul general al Unitatii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern, denumita in continuare UCAAPI; acesta este condus de un presedinte si sprijina UCAAPI in definirea strategiei si imbunatatirii activitatii de audit intern in sectorul public.
1.2.2. UCAAPI, structura distincta in cadrul Ministerului Finantelor Publice, este constituita la nivel de directie generala si pe servicii de specialitate, in directa subordonare a ministrului finantelor publice, avand atributii de coordonare, evaluare si sinteza in domeniul activitatii de audit public intern la nivel national, efectueaza misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale si misiuni de audit intern la entitatile publice centrale care deruleaza anual bugete mai mici de 5 mil. lei si nu au organizat compartiment de audit public intern; UCAAPI este condusa de un director general, numit de ministrul finantelor publice, cu avizul Comitetului pentru Audit Public Intern.
1.2.3. Comitetele de Audit Intern sunt organisme cu caracter consultativ, constituite in cadrul institutiilor publice centrale care deruleaza anual bugete mai mari de 2 miliarde de lei. Comitetele de Audit Intern sunt formate din 5 sau 7 membri, dintre care auditori interni cu experienta de minimum 5 ani, 2-3 persoane, specialisti cu vechime de minimum 5 ani in domeniul specific de activitate al institutiei publice sau in domeniile suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice, 2-3 persoane si seful compartimentului de audit intern din cadrul institutiei publice. Comitetele de Audit Intern sunt conduse de un presedinte si au ca scop sa faciliteze relatia dintre compartimentele de audit intern si conducerea institutiei publice, pentru imbunatatirea activitatii de audit intern. Comitetele de Audit Intern se pot infiinta si la institutiile publice cu bugete mai mici de 2 miliarde lei, derulate in cursul unui exercitiu financiar, prin decizia conducatorului entitatii publice.
1.2.4. Compartimentele de audit public intern, reprezinta structurile functionale de baza in domeniul auditului public intern, sunt organizate in subordinea directa a conducatorului entitatii publice si exercita efectiv functia de audit intern.
Puteti consulta
AICI intregul proiect.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<