Redam mai jos continutul proiectului de Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind Proiect Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind
exercitarea activitatii de audit public intern.
Hotarare pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al art. V alin. (1) din Legea nr. 191/2011 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
Art. 1. - Se aproba Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prevazute in Anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, entitatile publice care au constituite compartimente de audit public intern in baza Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicata, cu modificarile ulterioare, vor elabora norme proprii privind exercitarea auditului public intern in conformitate cu cerintele specifice cuprinse in Normele prevazute la art. 1.
Art. 3. - La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga urmatoarele acte normative:
a) Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit intern, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 din 27 februarie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1702/2005 pentru aprobarea normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurata de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 17 februarie 2006.
Prim-ministru,
VICTOR - VIOREL PONTA
Organizarea auditului public intern in Romania
1.1. Cadrul general. Prezentele Norme reglementeaza organizarea si exercitarea activitatii de audit public intern in entitatile din sectorul public.
1.2. Structurile de audit public intern din Romania
1.2.1. Comitetul pentru Audit Public Intern, organism cu caracter consultativ, este constituit din 11 membri, dintre care 10 specialisti din afara Ministerului Finantelor Publice si directorul general al Unitatii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern, denumita in continuare UCAAPI; acesta este condus de un presedinte si sprijina UCAAPI in definirea strategiei si imbunatatirii activitatii de audit intern in sectorul public.
1.2.2. UCAAPI, structura distincta in cadrul Ministerului Finantelor Publice, este constituita la nivel de directie generala si pe servicii de specialitate, in directa subordonare a ministrului finantelor publice, avand atributii de coordonare, evaluare si sinteza in domeniul activitatii de audit public intern la nivel national, efectueaza misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale si misiuni de audit intern la entitatile publice centrale care deruleaza anual bugete mai mici de 5 mil. lei si nu au organizat compartiment de audit public intern; UCAAPI este condusa de un director general, numit de ministrul finantelor publice, cu avizul Comitetului pentru Audit Public Intern.
1.2.3. Comitetele de Audit Intern sunt organisme cu caracter consultativ, constituite in cadrul institutiilor publice centrale care deruleaza anual bugete mai mari de 2 miliarde de lei. Comitetele de Audit Intern sunt formate din 5 sau 7 membri, dintre care auditori interni cu experienta de minimum 5 ani, 2-3 persoane, specialisti cu vechime de minimum 5 ani in domeniul specific de activitate al institutiei publice sau in domeniile suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice, 2-3 persoane si seful compartimentului de audit intern din cadrul institutiei publice. Comitetele de Audit Intern sunt conduse de un presedinte si au ca scop sa faciliteze relatia dintre compartimentele de audit intern si conducerea institutiei publice, pentru imbunatatirea activitatii de audit intern. Comitetele de Audit Intern se pot infiinta si la institutiile publice cu bugete mai mici de 2 miliarde lei, derulate in cursul unui exercitiu financiar, prin decizia conducatorului entitatii publice.
1.2.4. Compartimentele de audit public intern, reprezinta structurile functionale de baza in domeniul auditului public intern, sunt organizate in subordinea directa a conducatorului entitatii publice si exercita efectiv functia de audit intern.
Puteti consulta
AICI intregul proiect.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<