search

Nori negri la orizont

Cartea Verde a Contabilitatii: solutii practice, explicatii si recomandari din partea specialistilor
"Atentie, va vorbeste capitanul! Datorita unor defectiuni tehnice, suntem nevoiti sa efectuam o aterizare de urgenta pe apa". Cam asa suna mesajul pe care l-au auzit, vinerea trecuta, pasagerii unui zbor transatlantic care decolasera de la Miami cu directia Londra. Ce a urmat, este usor de imaginat: cativa pasageri au intrat in stare de soc, au facut atacuri de panica sau au inceput sa planga. Sesizat asupra incidentului (se pare ca acesta s-a datorat declansarii accidentale de catre computer a unui mesaj preinregistrat), capitanul s-a adresat - el in persoana - calatorilor, rugandu-i "sa ignore mesajul anterior".

S-ar parea ca, de pe la sfarsitul saptamanii care tocmai a trecut, am intrat in zodia averismentelor. Speriat de gandul ca amplificarea manifetarilor de protest din tara l-ar putea pune in situatia de a-si depune demisia, premierul Emil Boc si-a averizat concetatenii, in chiar prima aparitie publica a sa de la declansarea demonstratiilor publice, ca prelungirea acestei situatii va duce la pierderea increderii investitorilor in stabilitatea economiei autohtone. Grea si severa amenintare pentru cineva care nu poate concepe ca si-a epuizat rezervele de competenta in gestionarea crizei!

Insa avertismentul premierului a fost depasit pe departe ca potential de pericol de cel facut public de reprezentantii Bancii Mondiale. Cum atentia opiniei publice romanesti a fost focalizata aproape integral pe manifestarile de strada, am sa-mi permit sa rezum aici previziunile bancii, date publicitatii ieri.

"In cazul in care conditiile de pe piata financiara globala se deterioreaza iar criza din zona euro se adanceste, mai multe tari din Europa Centrala vor fi afectate in mod deosebit prin canalele financiar si comercial. Exportatorii din regiune ar putea inregistra un declin al volumelor marfurilor exportate. Un scenariu in care una sau doua economii de dimensiuni reduse din zona euro s-ar confrunta cu o criza a creditului arata ca impactul ei ar reduce cresterea economica in Europa si Asia Centrala cu 1,9% in 2012 si 2,2% in 2013. Impactul ar putea urca pana la 5,4% pentru 2012 si 6,6% pentru 2013 in cazul in care creditul ar ingheta in cazul a doua economii mari din zona euro", se arata in documentul intitulat "Global Economic Prospects".

Reprezentantii BM atrag atentia asupra faptului ca tari precum Romania, Lituania, Letonia, Macedonia si Bulgaria sunt "deosebit de dependente de cererea de export venita din Europa". Raportorii mai constata ca bancile sunt extrem de vulnerabile la reducerea fluxurilor de la bancile-mama, dar si faptul ca am putea asista la vanzarea de active sau chiar a subsidiarelor in intregime. Un "semnal ingrijorator" a fost dat de Banca Austriei care a decis sa limiteze creditarea filialelor bancilor locale in Europa centrala si de est. In plus, peste presiunile de finatare se adauga stresul cauzat de cresterea imprumuturilor neperformante, care in Romania au ajuns la 14,2%.

La randul sau, Fondul Monetar International estimeaza ca va avea nevoie de resurse suplimentare de pana la 600 miliarde de dolari pentru a imprumuta statele care se confrunta cu efectele crizei datoriilor din zona euro, informeaza Reuters, care citeaza "surse apropiate" institutiei. Potrivit expertilor FMI, pe plan mondial ar exista un deficit de finantare de 1.000 miliarde de dolari, bani necesari dar inexistenti pentru urmatorii doi ani, data fiind inrautatirea considerabila a conditiilor economice mondiale. In prezent, FMI are o capacitate de creditare de circa 380 miliarde de dolari.

Tot ieri, guvernul german a anuntat ca redus prognozele cu privire la cresterea economica din acest an, pe fondul inrautatirii conditiilor economice din zona euro, anunta The Wall Street Journal. Dupa cum se vede, doamna Merkel pare mai putin increzatoare in fortele economiei germane decat Emil Boc in cele ale economiei noastre autohtone. Daca este sa dam crezare previziunilor Bancii Mondiale, orizontul economic european pare a se intuneca serios. Noi la ce trebuie sa ne asteptam? In aceste zile, "capitanul" Boc ezita nehotarat intre a parasi nava si a ramane la carma, rugand calatorii care s-au incumetat sa plece cu el la drum sa-si prinda centurile de siguranta...

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice