Dezbatem mai jos un caz in care s-a intocmit o nota contabila pentru un client aflat in insolventa.
654 = 4111 323.956 lei
4427 = 4111 77.749 lei considerandu-se cheltuiala deductibila integral la calculul impozitului pe profit.
Dupa aprope doi ani mai tarziu, in urma controlului fiscal, aceasta cheltuiala a fost considerata ca fiind nedeductibila si s-au stabilit diferente la calculul impozitului pe profit si TVA.
La 30.06.2017 s-a intocmit provizion si s-au intocmit urmatoarele note contabile:
654 = 4111 -315.882 (storno)
4427 = 4111 -71.215 (storno)
si concomitent
681 = 491 315.882
Sunt corecte inregistrarile contabile? Suma este integral deductibila la calculu impozitului pe profit? Raspunsul la aceste intrebari le detine specialistul nostru.
Iata raspuns expertului!
Pentru constituirea provizionului pentru diferentele de impozite rezultate din actiuni de control nefinalizate ori pentru care societatea se afla in litigiu formula contabila corecta este 6812 ”Cheltuieli de exploatare privind provizioanele” = 1516 ”Provizioane pentru impozite”.
Totodata, avand in vedere ca situatia a fost tratata si ca o eroare contabila, din cele prezentate nu reiese daca au fost respectate prevederile pct. 67 din Reglementarile contabile apronate prin OMFP 1802/2014 referitoare la corectarea erorilor contabile. Astfel, doar erorile nesemnificative se corecteaza pe seama contului de profit si pierderi (prin stornarea notei contabile initiale sau prin inversarea ei), in timp ce erorile semnificative se corecteaza numai pe seama rezultatului reportat.
Cum suma inregistrata in contul 654 in anul 2015 este mare la prima vedere (323.956 lei), nu se intelege care au fost criteriile pentru care eroarea a fost considerata nesemnificativa si corecta pe seama contului de profit si pierdere (formula contabila de stornare 654 = 4111, in rosu). In mod obisnuit, daca eroarea era considerata semnificativa (aceasta si in functie de politicile contabile proprii adoptate la nivelul societatii, prin care s-a stabilit pragul de semnificatie pentru erori), ea ar fi trebuit corecta prin formula contabila 4111 ”Clienti ” = 1174 ”Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile”.
In acelasi timp din cele prezentate nu rezulta motivele pentru care stornarea din 2017 s-a realizat pentru alte sume decat cele inregistrate initial in anul 2015.
Trecand peste aceste aspecte, cheltuielile inregistrate in contul 6814 reprezentand ajustarea de depreciere a clientului (formula contabila 6814 = 491 fiind corecta) sunt deductibile in procent de 100% doar daca sunt indeplinite conditiile cumulative de la art. 26 alin. 1 lit. j pct. 1-3 din Codul fiscal, si anume: pentru clientul in cauza este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, creanta nu este garantata, iar clientul nu este persoana afiliata cu societatea).
Altminteri, daca pentru respectivul client doar s-a deschis procedura insolventei, ajustarea de depreciere este deductibila doar in limita unui procent de 30% din valoarea creantei, daca sunt indeplinite conditiile cumulative de la art. 26 alin. 1 lit. c pct. 1-3 din Codul fiscal, si anume: creanta neincasata este mai veche de 270 de zile de la data scadentei, nu este garantata de alta persoana si clientul nu este persoana afiliata cu societatea creditoare.
Daca ulterior creanta nu va fi incasata, fie ca urmare a faptului ca ea este eliminata prin planul de reorganizare confirmat prin sentinta judecatoreasca, fie ca urmare a faptului ca respectivul client a intrat in procedura de faliment si procedura a fost inchisa in baza hotararii judecatoresti definitive, la momentul scoaterii din evidenta a creantei, partea de 70% va fi deductibila in baza exceptiei de la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 sau pct. 2 din Codul fiscal.Totodata, partea de 70% din venitul aferent anularii ajustarii de depreciere (formula contabila 491 = 7814) va fi tratata ca venit neimpozabil, avand in vedere ca anterior 70% din cheltuiala inregistrata in contul 6814 a fost nedeductibila, in conformitate cu prevederile art. 23 lit. d din Codul fiscal.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa – Economist. Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<