search

Noul proiect de cod rutier socheaza prin perspectiva celor 24 de ore de inchisoare pentru vitezomani

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Aflat inca pe masa Consiliului Interministerial de Siguranta Rutiera, proiectul de completare a Codului Rutier aduce in discutie noi exigente, mai ales in ceea ce-i priveste pe soferii indisciplinati. Cea mai fierbinte noutate pare a fi posibilitatea de a fi retinut pentru 24 de ore la depasirea vitezei legale cu inca o data valoarea maxima permisa.

Alte idei noi incluse in noul proiect, testarea alcoolemiei la fiecare oprire in trafic, autoritatea de a efectua controale in trafic extinsa pentru jandarmi si politia comunitara, interzicerea ATV-urilor pe drumurile publice, sunt toate de natura sa confirme aceeasi tendinta care se manifesta in ultimele versiuni ale Codului Rutier: pedepse mai dure pentru iresponsabilitatea in trafic.
Circuland pe drumuri europene gazduite de alte legislatii decat a noastra, vitezomani autohtoni recunoscuti povestesc despre prudenta cu care se feresc sa incalce limita legala de viteza. Aparent ii sperie certitudinea ca "acolo" vor primi o amenda foarte serioasa. Sigur, vorbim despre popoare in general mai putin "temperamentale" decat noi, asa ca din poveste excludem latinii cu sange fierbinte cum ar fi italienii.
Certitudinea ca nu vei incalca legislatia ti-e data de certitudinea ca la orice incalcare exista consecinte neplacute, iar neplacerea provocata de consecinte e mai puternica decat satisfactia obtinuta prin plusul de viteza.

De ce acolo ai certitudinea unor consecinte atat de neplacute, iar aici e doar o posibilitate pe care alegi sa o ignori, uneori cu consecinte dezastruoase? Pai primul element il reprezinta pedeapsa in sine: cuantumul amenzii. In ultimii ani legislatia noastra a facut pasi seriosi in directia buna: a facut din ce in ce mai aspre consecintele asociate incalcarilor legislatiei. Inchisoarea de 24 de ore e doar un pas in plus in aceeasi directie.

De aici incolo, paralelismul devine bifurcatie: in timp ce "dincolo" lantul cauza-efect e sigur, adica daca ai fost prins incalcand legea, este sigur ca vei suporta consecintele prevazute, la noi e doar probabil. Existenta sau chiar dimensiunea consecintelor depinde de abilitatea de negociere, de reteaua proprie de conexiuni si accesibilitatea lor (mai pe sleau, cat de repede poti lua legatura cu cea mai inalta pila din politie). Asa ca masinile cu potential serios de forta si viteza fiind susceptibile la proprietari de succes, e destul de probabil ca acestia nu vor fi impresionati de consecintele legale.
In plus, probabilitatea de a fi prins asupra faptului e limitata de capacitatea echipajelor de politie de a acoperi traficul existent (mai ales avand in vedere ca ministrul Nica declara ca nu va fi nevoie de alt fel de radare, cum ar fi cele fixe).

Ar mai fi de mentionat un aspect care loveste de departe in disciplina de pe drumurile autohtone. Calitatea infrastructurii: pe autostrazile din vest nu castigi prea mult incalcand limita de viteza. La noi, pe drumuri europene care trec prin sute de km de sate inlantuite, devii tentat sa te grabesti. Si riscurile nu par inca sa fie asa de mari ca beneficiul de a ajunge mai repede.

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice