Poate va amintiti ca exact aici, pe conta.ro, cu cateva luni in urma am scris despre necesitatea degrevarii proiectelor europene de TVA, aceasta ingreunand cu 25% cheltuieli beneficiarul si asa sarac, din Romania. Aceasta, spuneam noi, putand fi o modalitate de deblocare a fondurilor europene la care ajungem cu greu si din pricina acestei taxe costisitoare.
In fine, la vremea aceea, am discutat ideea cu secretarul de stat din Ministerul Finantelor Publice Dan Lazar. Acesta ne-a raspuns atunci ca ar fi aproape imposibil: "Problema e ca, in cazul in care beneficiarul opteaza ca neplatitor, el suporta pretul prestatorului cu TVA pe care ulterior nu-l poate deduce. Altfel, spus chiar daca vrei sa-l izolezi, cineva trebuie sa suporte TVA - beneficiarul sau executantul. Undeva trebuie sa se inchida lantul - TVA trebuie sa fie un impozit neutru. Singurele variante sunt taxarea inversa sau scutirea - care necesita derogare de la CE si este practic imposibil de obtinut."
A urmat o vara extrem de grea pentru cei care au proiecte pe fonduri europene, din luna iunie platile pentru Romania fiind sistate. Situatia a devenit si mai grea pentru cei care doreau sa aplice de acum inainte.
In luna septembrie, guvernul infiinteaza un nou minister, cel al Afacerilor Europene si-l numeste pe fostul comisar Leonard Orban (foto) in functia de ministru.
Presedintele Traian Basescu face in toamna aceasta naveta la Bruxelles si intre doua drumuri convoaca ministri care au in subordine agentii de plati, cere o situatie a lor.
In 24 octombrie 2011, Traian Basescu ne comunica ultima situatie prezentata de CE privind nivelul de absorbtie al fondurilor europene la noi : desi am cheltuit 14,8% din bugetul aprobat pentru Romania, din acestia doar 4% a fost facturat de ministere. "Asta pentru ca s-au cheltuit si multi bani din buget care, datorita sistemului deficitar de facturare, nu au putut fi facturati. De aici apar discordante intre ce raporteaza ministerele ca fiind facturati", spune presedintele. Cu alte cuvinte, 4% din fonduri au fost bani virati efectiv, restul sunt in asteptare.
Despre rata extrem de scazuta de absorbtie a fondurilor europene vorbeste si noul ministru al Afacerilor Europene. Acesta precizeaza ca gradul de absorbtie este de numai 3,7%, care reprezinta cheltuieli efective aprobate de Comisia Europeana.
"Am propus, am semnat si e in procedura de avizare interministeriala o propunere legata de TVA-ul eligibil", spune Leonard Orban. "In momentul in care aceasta propunere va fi acceptata, TVA-ul va deveni eligibil, adica va fi inclus in cheltuielile care vor putea fi platite de Comisia Europeana, pana acum nu era", explica Orban, precizand ca aceasta varianta a plecat de la el si de la ministrul Finantelor.
Miercuri, 26 octombrie, Guvernul a discutat in sedinta un proiect de act normativ prin care taxa pe valoare adaugata la proiectele europene sa fie eligibila la decontarea de catre Comisia Europeana. "Am discutat in prima lectura actul normativ si urmeaza sa fie adoptat definitiv intr-o sedinta viitoare", au precizat surse din Guvern pentru Agerpres, iar actul normativ respectiv, cel mai probabil ca va fi o ordonanta de urgenta. Potrivit aceleiasi agentii de presa, Comisia Europeana si-a dat acordul pentru aceasta masura.
Iata, asadar, ca autoritatile romane pot si imposibilul, insa doar atunci cand le-a ajuns cutitul la os. Doar ca, intre timp, s-au pierdut bani, oportunitati, s-a pierdut enorm.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<