Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 au fost publicate in Monitorul Oficial.
Acest act normativ priveste acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare, ce stabilesc conditiile in care creditorii aproba solicitarile, perioada de amanare si perioada de prelungire a creditelor amanate, iar in cazul imprumuturilor ipotecare, modul de esalonare si garantare a dobanzilor.
Pentru creditele ipotecare , perioada pentru care se acorda facilitatile de suspendare la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane se stabileste conform optiunii debitorului, ce poate fi exprimata o singura data, si este cuprinsa intre o luna si 9 luni, fara a putea depasi data de 31 decembrie 2020. Scadenta ultimei rate incluse in perioada de suspendare la plata este cel mai tarziu data de 31 decembrie 2020.
Creditorul aproba solicitarea debitorului care declara pe proprie raspundere ca i-au fost afectate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19 fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta, si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului.
Normele exemplifica si cateva cauze care urmeaza a fi luate in calcul la creditele ipotecare, mentionand ca bancile nu trebuie sa se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia in somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activitatii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului in carantina institutionalizata sau izolare la domiciliu, imbolnavirea cu COVID-19, si altele asemenea.
Decizia de aprobare contine si numarul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plata, si se comunica debitorului in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor. Decizia poate fi comunicata si telefonic, cu respectarea obligatiei creditorului de inregistrare a convorbirii, dupa caz, in functie de optiunea exprimata de debitor.
Poate beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor debitorul care transmite solicitarea catre creditor cel mai tarziu in 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplica tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.
Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizeaza fara incheierea de acte aditionale, deci fara alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului si graficul de rambursare a dobanzilor esalonate, transmisa de creditor debitorului in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii.
Notificarea debitorului se efectueaza in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, conform optiunii exprimate de debitor. In graficului de rambursare a creditului revizuit dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata rata de dobanda se mentine la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.
Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit.
Plata de catre debitor a creantei reprezentand dobanda totala aferenta perioadei de suspendare la plata acordata creditelor ipotecare se va face esalonat, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare, in 60 de rate lunare egale, fara perceperea de dobanda pentru aceasta componenta a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plati se comunica in termen de 5 zile debitorilor si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, care garanteaza plata integrala a acestor dobanzi.
In cazul in care in structura dobanzii aferente creditelor ipotecare sunt prevazuti indici variabili, valoarea scrisorii de garantie este determinabila pe baza estimarilor creditorilor privind evolutia indicilor variabili. Pentru efectuarea corectiei valorii scrisorii de garantie, pana la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligatia comunicarii FNGCIMM situatia centralizatoare privind valoarea cumulata a dobanzilor de plata, determinata pe baza valorii indicilor care intra in structura de cost a dobanzii conform contractelor de credit incheiate cu debitorii.
Criteriile de aprobare a solicitarii de amanare pentru persoanele fizice se mentin si in cazul celorlalte credite acordate de banci si institutii financiare nebancare. In aceste cazuri, insa, dobanda se va capitaliza la principal.
Pentru debitorii persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, precum si pentru debitorii care detin profesii liberale si profesii care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba daca activitatea a fost intrerupta total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori, si altele.
Pentru celelalte firme, bancile vor aproba amanarea la plata daca detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se constata diminuarea veniturilor sau a incasarilor sale cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020. De asemenea, bancile vor aproba solicitarile daca activitatea firmelor a fost intrerupta partial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.
Facilitatile nu se acorda firmelor care se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina Oficiului National al Registrului Comertului.
Cu exceptia creditelor ipotecare, dobanda datorata de debitori corespunzator perioadei de suspendare se capitalizeaza la soldul creditului existent la sfarsitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plateste esalonat pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor, incepand cu luna urmatoare expirarii perioadei de suspendare, pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor.
In graficul de rambursare refacut dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata se mentine rata de dobanda la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2024: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia << Monografie contabila provizioane
Provizioanele sunt sume de bani pe care o companie le pune deoparte pentru a acoperi obligatii viitoare anticipate, cum ar fi datorii sau cheltuieli neasteptate. Ele sunt inregistrate in contabilitate pentru a reflecta realist situatia financiara a companiei si a asigura ca resursele sunt disponibile pentru a face fata acestor angajamente. O companie poate constitui provizioane pentru garantii oferite clientilor, provizioane pentru clienti neincasati, pentru litigii in curs, reparatii majore sau...
vezi AICI monografia <<