search

ONG fara activitate economica: ce trebuie sa stiti despre anexele care trebuie atasate la depunerea bilantului

Declaratia speciala de TVA (VAT Return One Stop Shop): marti, 30 aprilie 2024, este termenul limita pentru depunere
Specialistii PortalCodulFiscal.ro ne informeaza ca, potrivit prevederilor de la art. LXXVI din OUG 115/2023, Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 34, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu urmatorul cuprins:
"(31) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate."
 
La art. LXXVII se precizeaza ca prevederile art. LXXVI pct. 1 se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023.
 
Conform Ordinului MF 470/2024, ONG-urile trebuie sa completeze si sa depuna o declaratie privind situatia de trezorerie impreuna cu situatiile financiare anuale.
 
La art. 3 din acest ordin se arata ca pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei de trezorerie prevazuta la art. 1 este cel prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
 
Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens.
 
Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
 

Declaratia de trezorerie are doua modele

Exista doua modele de declaratie: unul simplificat pentru entitatile care au primit cel mult 100.000 lei pe an si unul detaliat pentru cele care au primit sume mai mari.
 
Declaratia trebuie intocmita si semnata de persoanele autorizate conform legii sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale. Aceasta trebuie semnata si de administrator sau de persoana responsabila cu gestionarea persoanelor juridice fara scop patrimonial.
 
In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
 
Documentele cerute de lege sunt raportul administratorilor, raportul auditorului financiar/firmei de audit, respectiv raportul cenzorilor, dupa caz, propunerea de distribuire a rezultatului exercitiului financiar sau de acoperire a pierderii contabile, precum si declaratia de asumare a raspunderii administratorului pentru intocmirea situatiilor financiare anuale in conformitate cu Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.
 
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii, deci pana la finalul lunii iulie 2024 pentru entitatile care deja au depus bilanturile pe 2023.
 
Deci, pana la aceasta data nu este disponibil programul pentru generarea declaratiei de trezorerie, poate va fi pus la dispozitie de catre MF pana la termenul de depunere a situatiilor financiare ( 120 de zile pentru depunerea situatiilor financiare ale ONG-urilor).

Foto: pexels.com
 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice