Specialistii PortalCodulFiscal.ro ne informeaza ca, potrivit prevederilor de la art. LXXVI din OUG 115/2023, Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 34, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu urmatorul cuprins:
"(31) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate."
La art. LXXVII se precizeaza ca prevederile art. LXXVI pct. 1 se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023.
Conform Ordinului MF 470/2024, ONG-urile trebuie sa completeze si sa depuna o declaratie privind situatia de trezorerie impreuna cu situatiile financiare anuale.
La art. 3 din acest ordin se arata ca pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei de trezorerie prevazuta la art. 1 este cel prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens.
Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
Exista doua modele de declaratie: unul simplificat pentru entitatile care au primit cel mult 100.000 lei pe an si unul detaliat pentru cele care au primit sume mai mari.
Declaratia trebuie intocmita si semnata de persoanele autorizate conform legii sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale. Aceasta trebuie semnata si de administrator sau de persoana responsabila cu gestionarea persoanelor juridice fara scop patrimonial.
In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
Documentele cerute de lege sunt raportul administratorilor, raportul auditorului financiar/firmei de audit, respectiv raportul cenzorilor, dupa caz, propunerea de distribuire a rezultatului exercitiului financiar sau de acoperire a pierderii contabile, precum si declaratia de asumare a raspunderii administratorului pentru intocmirea situatiilor financiare anuale in conformitate cu Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii, deci pana la finalul lunii iulie 2024 pentru entitatile care deja au depus bilanturile pe 2023.
Deci, pana la aceasta data nu este disponibil programul pentru generarea declaratiei de trezorerie, poate va fi pus la dispozitie de catre MF pana la termenul de depunere a situatiilor financiare ( 120 de zile pentru depunerea situatiilor financiare ale ONG-urilor).
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<